• Bidden met een broek: geldig of ongeldig ?

VRAAG:
Is bidden ongeldig in broek? Ik heb gehoord sommige mensen dat zeggen, omdat de broek de vorm van ` awrah toont ?

ANTWOORD:
Het lof is aan Allah.

Allah heeft bevolen wie wil bidden om zijn versiering te dragen.
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

De “Kinderen van o van Adam! Neem uw versiering (door uw schone kleren te dragen) terwijl het bidden [en het gaan om (Tawaaf van) Ka`bah] en eet en drink maar verspil niet door extravagance, zeker houd hij (Allah) niet van Al‑Musrifoon (hen die door extravagance)” verspillen.

[Soerat Al-a’raaf 7:31]

Zo wordt wie wil bidden opgelegd om te versieren voor gebed, en niet te doen wat vele Moslims, jammer genoeg, wat in hun nightclothes of het werkkleren bidt, en verfraaiend niet voor gebed, voor Allah is mooi en houdt van schoonheid.

De geleerden beschouwen het minimumniveau van de versiering om awrah te bedekken. Vandaar verklaarden zij dat de bedekking van awrah één van de noodzakelijke voorwaarden is dat het gebed geldig is, en het gebed is niet geldig tenzij awrah niet bedekt is.

Wat door hun te zeggen “behandelend awrah” wordt geïmpliceerd is dat wat verplicht is om awrah te bahandelen (bedekking), en dat er twijfels zijn om awrah te bedekken, dat het gebed ongeldig maakt, zelfs als het een strak kledingstuk is dat de vorm van  awrah toont.

Dit is wat duidelijk door de geleerden van de diverse scholen van fiqh (madhabs) zijn verklaard. Er volgen hun commentaren op dat.

1 – Hanafi madhab:
Het zegt in al-durr al-mukhtaar (2/84): Het is niet van belang als het zich aan het lichaam vastklampt en de vorm van het lichaam toont. Het citaat van het einde – d.w.z., het kledingstuk dat één vorm is wanneer men gaat bidden.

Ibn ` Aabideen (kan Allaah genade op hem hebben) bovengenoemd in zijn commentaar op al-durr al-mukhtaar: De uitdrukking “het is niet als het zich aan het lichaam” vastklampt, van belang zoals als het zich aan de billen vastklampt, maar als het dik is en de kleur van de huid door het niet kan worden gezien, maar het zich aan het ledemaat vastklampt en zijn vorm toont zodat de vorm van het ledemaat zichtbaar is, dan dat betekent niet dat het gebed niet toelaatbaar is, omdat awrah nog behandeld is. Het citaat van het eind van Ibn ` Aabideen.

2 – Shaafa’i madhhab:
Al-Nawawi (moge Allah genade op hem hebben) gezegd in al-majmoo ‘ (3/176): Als de kleur maar wordt verborgen de grootte van het ledemaat kan, zoals de knie worden gezien of de billen enz. zo, het gebed is geldig omdat ` awrah is behandeld. Al-Daarimi en de auteur van al-bayaan verklaarde dat het niet geldig is als de vorm kan worden gezien, maar dit is een duidelijke fout. Het citaat van het eind van al-nawawi.

3 – Maaliki madhhab:
Het zegt in al-fawaakih al-dawaani, 1/216:

“Het is geldig als een mens in één enkel kledingstuk” bidt: dat is onderworpen aan de geadviseerde voorwaarde dat het zou moeten zijn dik genoeg zodat het om het even wat niet toont, anders is het makrooh, en het zou elk van zijn lichaam moeten omvatten. Als het slechts awrah behandelt die het meest privé is, of het de vorm van awrah toont, dan moet het makrooh daarin bidden, en het gebed zou moeten worden herhaald als er genoeg verlaten tijd is. Het citaat van het eind.

Men vermeldt dat het makrooh in een kledingstuk moet bidden dat de vorm van awrah toont, niet dat het haraam is.

Het zegt in Haashiyat al-dasooqi dat biddend in een kledingstuk dat toont de vorm van ` awrah geldig is, maar het is lichtjes makrooh, en het moet mustahabb het gebed herhalen als er genoeg verlaten tijd is.

Het zegt in Balghat al-saalik (1/283):

Het is essentieel dat het materiaal d.w.z. dik is, het niet om bij een blik trog te zijn, en het zou helemaal niet moeten trog zijn, of het kan trog zijn wanneer het staren ervan. Als het bij een blik trog is, dan is het alsof het niet daar was (d.w.z., is het alsof hij naakt bidt, omdat hij niet omvat is). Maar als het wanneer bij het staren het toen trog is zou hij het gebed moeten herhalen als er tijd is, zoals wanneer de kleding de vorm van awrah toont, omdat het bidden in een dergelijk kledingstuk makrooh volgens de correcte mening is. Het citaat van het eind.

4 – Hanbali madhhab:
Al-bahooti (moge Allah genade op hem hebben) gezegd in al-murabba al-rawd ‘ (1/494): Het is geen voorwaarde dat het kledingstuk de vorm van het lichaam of een geen deel van het lichaam zou moeten tonen, omdat dit niet kan worden vermeden.

Ibn Qaasim (kan Allaah genade op hem hebben) bovengenoemd in zijn commentaar op al-murabba al-rawd ‘, commentaar gevend op de woorden van al-bahooti citeerde hierboven: dat is in overeenstemming met drie imams, Abu Haneefah, Maalik en al-shaafa’i (moge Allah genade op hen hebben); i.e., de mening van Imam Ahmad betreffende deze kwestie is met de mening van drie andere Imams in overeenstemming.

Ibn Qudaamah (moge Allah genade op hem hebben) bovengenoemd in al-mughni (2/287): Als het verbergt de kleur maar de vorm toont, is het gebed toelaatbaar, omdat dit niet kan worden vermeden. Het citaat van het eind.

Al-Mardaawi bovengenoemd in al-insaaf (1/471):

Al-Majd ibn bovengenoemde Taymiyah: het moet makrooh voor een vrouw iets over haar kleren (zoals een riem) binden, tenzij die show de grootte van haar ledematen en lichaam. Ibn Tameem en anderen zeiden: het is makrooh voor een vrouw met iets te bidden gebonden rond haar taille zoals een omslag of een riem, het citaat van het enz. eind.

Shaykh Sayyid Saabiq (kan Allaah genade op hem hebben) bovengenoemd in Fiqh al-sunnah (1/97):

Het is verplicht om kledingstukken te dragen die awrah bedekken zelfs als het strak is en de vorm van awrah toont. Het citaat van het eind.

Dit zijn de commentaren van de geleerden bij het bidden in strakke kledingstukken die de vorm van awrah tonen. Zij verklaren duidelijk dat het gebed nog geldig is.

Maar dat betekent niet dat de mensen om in strakke kleren worden aangemoedigd te bidden, eerder zouden zij niet strakke kleren moeten dragen of in hen bidden, omdat dat met de versiering strijdig is dat wij om worden opgelegd te dragen wanneer het bidden. Eerder is de kwestie hier of het gebed of niet geldig is.

Shaykh Saalih al-fawzaan heeft een fatwa verklarend uitgegeven dat als een vrouw in strakke kleren die de vorm van haar awrah tonen, haar bidt het gebed geldig is, hoewel zij door deze kleren te dragen sinning is.

Hij zei:

Het is niet toelaatbaar om strakke kleren te dragen die de ledematen en de vorm van het lichaam en de billen van een vrouw tonen. De strakke kleren zijn niet toelaatbaar voor mannen of vrouwen, maar het is vooral verboden voor vrouwen, omdat fitnah in hun geval groter is.

Met betrekking tot het bidden in het bijzonder, als een persoon met zijn ` bidt awrah die in dergelijke kleren wordt behandeld, is zijn gebed op zich en uit zichzelf geldig, omdat ` awrah behandeld is, maar hij is sinning door in strakke kleren te bidden, omdat hij één van de voorgeschreven vereisten van gebed door strakke kleren te dragen overtreden.

Dit is één aspect. Een ander aspect is dat het een oorzaak van verleiding is en aandacht, vooral in het geval van vrouwen aantrekt. Zo zouden de vrouwen met losse kledingstukken moeten behandelen die hen zullen behandelen en geen van de ledematen van hun lichaam zullen tonen of geen aandacht zullen aantrekken.

Zo zou het geen dun of trog kledingstuk moeten zijn, eerder zou het een verbergend kledingstuk moeten zijn dat de vrouw volledig zal omvatten. Het citaat van het eind.

Al-Muntaqa min Fataawa al-shaykh Saalih al-fawzaan, 3/454

Sommige geleerden hebben de woorden van Prophet ( de vrede en de zegen van Allaah zijn op hem), “Vrouwen verklaard die geklede nog naakt” zoals verwijzend naar vrouwen zijn die strakke kleren dragen.

En Allaah kent beste.

BRON: ‘www.IslamQA.com’

3 Reacties to “• Bidden met een broek: geldig of ongeldig ?”


  1. 1 Sultan Mohamad 24 juli 2007 om 8:31000000 pm

    Salam Alikom wa R.B,

    Een broek tijdens bidden maakt voor een man niet uit.
    Voor een vrouw mag als je over de broek een lange blouse draagt dat tot over de knie komt.

    Wasalam
    jaza akemullah khairan

  2. 2 Moke 25 juli 2007 om 8:17000000 pm

    : آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته – الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد
    Beste Broeder in de Islam Sultan Mohamad,     ايها الاخوة والاخوات في الاسلام

    Mijn ervaring: ja, inderdaad voor de man speelt het geen rol. Maar voor de vrouwen zie ik toch regelmatig dat ze met een broek bidden of met een rok juist onder de knie.

    Ik vertaal enkele belangrijke elementen uit deze bron van vraagstuk:

    – Hij legt de interpretaties van de verschillende madhabscholen uit.
    – Shaykh Saalih al-fawzaan heeft een fatwa verklarend uitgegeven dat als een vrouw in strakke kleren die de vorm van haar ` awrah tonen, haar gebed geldig is wanneer zij bidt, hoewel zij door deze kleren te dragen sinning is. Al-Muntaqa min Fataawa al-Shaykh Saalih al-Fawzaan, 3/454

    – Ik ga de volledige vertaling boven zetten in het onderwerp.

    Moge Allah (swt) onze reacties meer zegeningen vertonen,
    يجب ان سحا نه وتعالي ردودنا ابداء المزيد من الادعيه

    Thalla & Beslama.

  3. 3 Ouasima 19 september 2007 om 2:30000000 pm

    Lijkt mij logisch dat je niet gaat bidden met een strakke broek. Een beetje respect mag wel….

    Ouasima


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.389 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juli 2007
M D W D V Z Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua