• Bewustwording tot bekering naar de Islam.

Een overlevering van de Profeet (vzmh).
Op een dag kwam een jongen bij de Profeet vzmh.gif en hij zei: “O Profeet, ik wil me bekeren tot de islâm, maar geef me toestemming om zinâ te plegen.”  Toen Omar de woorden van de jongen hoorde, trok hij meteen zijn zwaard. Dit soort uitspraken was voor Omar onaanvaardbaar. Maar voor de Profeet vzmh.gif was dit niet het geval. Hij liet de jongen zeggen wat hij te zeggen had en vroeg:  “Jongen, als je moslim wil worden, alsjeblieft, doe dat maar (d.w.z. leg dan maar de sahadah af).”
En hij vzmh.gif vroeg toen:  “Heb je een moeder of een zus of een tante?”  De jongen antwoordde: “Ja, die heb ik.”   De Profeet vzmh.gif vroeg toen aan hem:  “Wat zou je vinden als iemand zinâ zou plegen met je vrouwelijke familieleden?”  Bij het horen van deze woorden werd de jongen rood van woede en zei: “Nee, nee, nee, Rasuloellah. Ik zou die ontuchtpleger vermoorden.”  De Profeet zei met een glimlach tegen de jongen: “Jongen, weet je dat als ik jou toestemming geef om zinâ te plegen, dat ik dan op hetzelfde moment iemand anders toestemming zou geven om ontucht te plegen met jouw vrouwelijke familieleden?”  De jongen knikte en zei: “In dat geval bekeer ik mij tot de islâm en zal ik nooit meer ontucht plegen.”

De verklaring van deze hadîeth.
Uit dit gesprek van de Profeet vzmh.gif en deze jongen kunnen we bepaalde lessen leren: Ten eerste, dat de Profeet iemand was die de kunst van de communicatie uitstekend beheerste. En hij wist hoe de etiquette en regels waren met betrekking tot het voeren van gesprekken en discussies. De Profeet vzmh.gif maakte nooit gebruik van de stiltes die in een gesprek vielen om ze meteen met woorden te vullen en hij zorgde ervoor het gesprek niet te overheersen. Ten tweede, dat de Profeet vzmh.gif zachte woorden gebruikte die het hart raakten en dat deze vol wijsheid waren en dat hij op deze manier mensen tot de weg van de waarheid opriep. Hij beoordeelde niet maar fungeerde als bewustmaker.

Aboe Hurayrah vertelde: “Een nasihah (advies) van de Profeet vzmh.gif was verkwikkend koel in ons hart. Ons lichaam beefde bij het horen. Als de Profeet vzmh.gif zijn kutbah (preek, rede) beëindigde waren we nog niet tevreden.”  Deze manier van communiceren moet elke da’awa (oproeper tot het geloof) eigenlijk gebruiken als een middel om onderzoek bij zichzelf te doen.

De missie van een da’awa is een voortzetting van de strijd van de Profeet vzmh.gif om de mensen naar het ware pad te brengen. Om de mensen die wij oproepen bewust te maken, moet een da’awa de kunst van discussie en argumentatie beheersen. Dit uit zich in goed gedrag, goede woorden, rechtvaardige woorden en een duidelijke argumentatie die voor de toehoorder makkelijk te aanvaarden is. Bovendien moet men het juiste ogenblik uitkiezen als men een oordeel over een bepaalde aangelegenheid wil uitspreken.

Het type voorbeeld van Allâh (swt).
Allâh heeft ons het goede voorbeeld gegeven. Dit voorbeeld moeten we volgen om de oemmah bewust te maken. Er is een verschil tussen de ayat die in Mekkah werden geopenbaard en de verzen die in Madinah werden geopenbaard. Dit verschil wordt duidelijk als we de vier fases in het verbod op het drinken van alcoholische dranken bestuderen. Allâh heeft de tradities en gewoonten die de oemmah toendertijd had stapsgewijs en in fases veranderd. Zodat toen de ayat kwam die het drinken van wijn verbood, de sahâbah hun alcohol direct weggooiden en de straten van Madinah overstroomden van de wijn. Waarom is dat? Dit kon alleen gebeuren omdat ze al beseften wat geloof in en gehoorzaamheid aan Allâh inhoudt en omdat ze daardoor bereid waren om Allâhs gebod meteen en zonder dralen uit te voeren.

Het type voorbeeld van de Profeet vzmh.gif 
Een ander voorbeeld dat we kunnen volgen kunnen we vinden in de persoon van de Profeet vzmh.gif. Aan de manier hoe hij zijn da’awah deed kunnen we zien hoe hij te werk ging om het bewustzijn van de oemmah te wekken. Zo kunnen we zien hoe de Profeet vzmh.gif met de bedoeïen omging die in de moskee plaste. De metgezellen van de Profeet wilden hem te lijf gaan, maar de Profeet vzmh.gif verhinderde dat, maande hen tot kalmte en gooide gewoon wat water over de bevuilde plek. Daardoor bekeerde de woestijnarabier zich tot de islâm. Hoewel de Profeet vzmh.gif op deze uitmuntende manier mensen opriep tot de islâm, waren er veel mensen die de islam niet accepteerden en geen gehoor gaven aan de da’awah van de Profeet.

En hoe staat het met ons?
Volgen wij het voorbeeld van de Profeet (vzmh)?

9 Reacties to “• Bewustwording tot bekering naar de Islam.”


  1. 1 Moke 28 november 2006 om 7:26000000 am

    Salaam, gelukkig mooi voorbeeld.

    Helaas heb ik hier geen hinder van!!!

    Kijk niet naar de mensen, maar naar het boek.

    Beslama.

  2. 2 lela zahra 29 november 2006 om 7:35000000 am

    salaam wa3aleikoem,

    Onze Profeet Vzmh is een wijze man!
    Masha’allah!

    Ma3a salaam

  3. 3 niet gelovende 24 februari 2007 om 12:02000000 am

    ik vind het mooi dat de islam zich opensteld tot newe aanhanger’s en het is eigelijk geen slecht geloof ik vind varkens vlees ook vies en mooi hoe ze naar elkaar hoe broedelijk ze zijn,,. ik zou mij eigen niet meteen bekeren omdat het gwn onzin is om als niet gelovende een geloof gelijk aan te hangen terwijl ik er shit van af weet..ik zal eerst goed moeten kijken of ik er niet dingen meej aanwakker terwijl het niet hoeft wel heb ik intressen,,.
    groeten en peace

  4. 4 fatima 1 maart 2007 om 9:28000000 pm

    kom niet in de islam omdat je een paar goede moslims hebt gezien. islam is daar te mooi voor.
    das leerrijk en prachtig.
    soms keer je je tegen islam en daarmee tege ALLAh maar ik kan altijf trg komen.
    da geeft hoop voor je ik kan elke dag helemaal van nul beginnen, bekijk alles goe.

    er is zoveel te zien…..

  5. 5 Anoniem 10 maart 2007 om 2:19000000 pm

    hallo ik ben zrejlsrbt

  6. 6 fatima 2 juni 2007 om 3:33000000 pm

    wat is dat zrejlsrbt??

  7. 7 redwan 16 juli 2007 om 5:39000000 pm

    @niet gelovende

    Als je niet geloofd in Allah.dan feliciteer ik je beste vriend.want anders dan de geboren christen en geboren moslim gebruik je je intellect en verstand ipv het geloof van je ouders blind over te nemen je hebt er ongetwijfeld over nagedacht om een godheid te ontkennen door onderzoek en zoektocht nr waarheid!
    Nu zullen mijn medemoslims mij zeggen;’maar waarom feliciteer je iemand die god ontkent!
    De reden hiervoor is simpel.deze persoon gaat akkoord met het eerste deel van de SHAHADA!Dat is ‘LA ILAAHA’of ‘er is geen godheid’Zodus mijn job is voor de helft al gedaan,wat er nog overblijft is ‘ILA ALLAH’of ‘behalve Allah’en dat is aan mij en mijn medemoslims om duidelijk te maken aan onze vriend 🙂
    We moeten het verkeerde concept van god verwijderen en jouw het juiste concept van één ware god verduidelijken.
    Ik hoop dat je islam eerst bekijkt zonder vooroordelen …

  8. 8 LEYLA 18 januari 2011 om 8:27000000 pm

    Salam Aleykum

    Ik had een vraagje.
    Ik ben 25 en woon in Amsterdam.
    Op school heb ik een jongen leren kennen hij heeft om mijn hand gevraagt .

    Ik keek hem raar aan en zei ik trouw niet met een ongelovige..
    Hij zei dat hij erover nagedacht had en zich wilde bekeren tot het islam.

    Ik weet niet echt of dit kan ik weet dat een man met een ongelovige vrouw mag trouwen mits ze een islamiet wordt. Bij moslim vrouwen is dat het geval niet. Een man moet al bekeerd zijn en dan pas trouwen. Of hoe zit dit nou echt?

    Ik wil het antwoord heel graag weten.

    btw, mashallah wat een mooie website

    Salam aleykum,
    LeYla

  9. 9 Maria 9 juli 2011 om 10:05000000 pm

    Salaam Leyla,

    Je mag niet met een man trouwen die geen moslim is. Maar als hij zich bekeerd tot de Islam voor het huwelijk dan is het geen probleem als je met hem trouwt. Hij mag zich niet bekeren na het huwelijk, want wie weet loopt het heel anders af….

    Moge Allah mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd.

    Salam aleykum


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.395 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

december 2006
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua