Hand- en Salaambegroetingen.

s-a-w.JPGDe Boodschapper van Allah vzmh.gif heeft gezegd: “Niemand zal het Paradijs betreden, totdat jullie geloven en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden (omwille van Allah). Zal ik jullie naar iets verwijzen dat als jullie dat doen, jullie van elkaar gaan houden? Verspreid begroetingen (de salaam) onder elkaar.”Er zijn drie eigenschappen, wanneer iemand hierover beschikt, zal hij over het volledige geloof beschikken: geen onrecht doen tegenover uzelf, mensen begroeten met salaam en het uitgeven van liefdadigheid in staat van armoede. Overgeleverd door Abdoellah Ibn ‘Oemar (moge Allah tevreden met hen zijn): “Een man vroeg de Profeet : “Wat is de beste daad van een moslim?” Hij zei: “Anderen voeden en anderen begroeten met Salaam, zowel degenen die u kent als degenen die u niet kent.”

pdf.gif LEES MEER: over handen geven en salaam zeggen, aldan niet aan vreemde vrouwen (niet mahram) volgens de soennitische overleveringen.

hand-geven.jpg

pdf.gif Actualitiet: over hand geven aan niet-mahram vrouwen.
NL 04/2006: Imam Ahmad Salam weigerde na een ingeburgingscursus een hand te geven aan Minister Rita Verdonk. Ze stond stomverbaasd en preplex tegenover deze houding. ALLE MAAT VOOR NIETS!!!
hand-geweigerd.jpg

20 Reacties to “• <b>Hand- en Salaambegroetingen.</b>”


  1. 1 Moke 9 december 2006 om 10:15000000 am

    Docent niet verplicht tot handen schudden.

    UTRECHT – Openbare scholen mogen niet van docenten eisen dat ze mensen van het andere geslacht de hand schudden, als de docenten daar moeite mee hebben. Leerkrachten zelf mogen geen onderscheid maken tussen het begroeten van mannen en vrouwen.

    Dat volgt uit een dinsdagmiddag bekendgemaakte uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in een zaak tussen het Utrechtse Vader Rijn College en economiedocente S. Dahri. Deze docente van de openbare vmbo-school besloot tijdens de afgelopen zomervakantie dat ze mannen voortaan geen hand meer geeft, omdat de Koran dit volgens haar verbiedt. Nadat ze de schoolleiding had geïnformeerd over haar besluit, werd ze geschorst. Daarop stapten beide partijen naar de commissie.

    Die heeft nu uitgesproken dat de school niet goed handelde. „De Algemene wet gelijke behandeling biedt ruimte om recht te doen aan de persoonlijke levensinvulling en het beleven van godsdienst, zoals het al dan niet geven van handen,” stelt CGB-voorzitter mr. A. G. Castermans.

    Hoewel het geven van een hand wellicht het gangbaarste voorbeeld van respectvolle omgangsvormen is, zijn er volgens de commissie ook andere vormen van begroeten denkbaar.

    De commissie blijft met de jongste uitspraak op dezelfde lijn zitten als in twee soortgelijke kwesties eerder dit jaar. In een conflict tussen een door de Rotterdamse sociale dienst afgewezen klantmanager en de gemeente oordeelde de CGB vorige maand dat de gemeente nalatig was geweest in het nagaan of er ook andere respectvolle manieren zijn om elkaar te begroeten.

  2. 2 lela zahra 9 december 2006 om 7:45000000 pm

    salaam wa3aleikoem,

    Een hand geven aan elkaar, geeft je gewoon uit beleefdheid en respect.
    Als je het zo interpreteerd natuurlijk.
    Het geeft wel een positieve indruk (=zakelijk) op het voorkomen van een bepaald persoon!

    Maar ghair insha’allah!

    Moge Allah swt ons naar het rechte pad leiden! (hoop ik)

    Ma3a salaam

  3. 3 ZusterInIslam 3 mei 2007 om 10:00000000 pm

    Salaam oe alaykoem

    Zuster lela Zahra, dit is positief bij de kofars. Wij als moslim vrouwen mogen geen hand geven aan mannen (al dan niet moslims).

  4. 4 Nour El Imaan 6 mei 2007 om 3:40000000 pm

    Assalaamoe °aleykoem

    Lela zahra,

    Hoe kan er ghayr zijn als je niet zorgvuldig omgaat met islaam. Wat je net hebt gedaan, is een mening geven die totaal in tegenstrijd is met de islaam! Ik wil je gewoon zeggen dat je eens goed moet onderzoeken wat er in de Qoran en Soennah staat omtrent handen geven. Wat ben je ermee als je handen geeft om zogenaamd een positieve indruk te geven aan een bepaalde persoon als je wist dat het absoluut in tegenstrijd is met de soennah. Ik raad je aan om tijdens je onderzoek misschien eerst bovenstaand artikel ‘hand en salaambegroetingen’ door te nemen, alvorens je andere bronnen nakijkt.

    wassalaamoe °aleykoem

  5. 5 soumi 10 mei 2007 om 6:55000000 pm

    bismillah erahmani rahim
    wasalatoe wasalaam ayla nabi….

    salaam aylakoem,

    Zuster lela zahra, je zegt dat je een hand geeft om je respect te uiten aan de andere persoon die zich in laat om de handruk te bevestigen.
    Om je respect te betuigen aan een persoon ben je niet verplicht een hand te geven om die indruk te geven.
    De manier hoe je om gaat met de persoon waarmee je contact hebt, is de respect die je moet laten zien.
    Om respect over te brengen aan een persoon die je niet kent, of wel kent moet je beleefd zijn en correct praten.
    Als je dees niet doet waarvoor die moeite te doen om te groeten,
    ook verbiedt ons geloof dat mannen en vrouwen op zo’n mekaar groeten,
    Is salaam aylakoem niet het beste wat god ons heeft aangeleerd, moet men elkaars handen aanraken vooraleer men beseft dat de duivel met onze voeten speelt.
    vrouwen en mannnen, de gelovige natuurlijk moeten eens leren voor ons geloof uit te komen, het is moeilijk in deze verziekte westerse wereld, waar er geen enkel regels worden toegepast.
    God beware ons voor deze fitnah die de wereld overkomt,
    ik hoop jullie hier mee van dienst zijn geweest

  6. 6 Lamya 10 mei 2007 om 10:40000000 pm

    Salaamoe 3alejkouom allemaal,

    wilde alleen effe mijn mening toevoegen: namelijk, dat je je af moet vragen waar die hand alemaal aan heeft gezeten…
    voor alles is een reden, als ik sommige mannen zie dan denk ik geen wonder dat je een man geen hand mag geven!!
    “waar heeft ie m het laatst gehad”, is ie wel schoon genoeg (bij wijze van spreken)

    Wa salaam,

  7. 7 Muslima 11 mei 2007 om 12:33000000 am

    As-salaamou ‘aleikoum wa rahmatoullah, wa barakatouhou,

    al lang voor ik me in in de islam verdiepte [ik ben wel als moslima geboren alhamdulillah, maar uiteindelijk moet je zelf de keus maken natuurlijk om een islamitisch leven te willen, gaan leiden [met Allah’s wil, want Hij leidt, wie Hij wil leiden]] wilde ik geen enkele man aanraken, op wat voor manier dan ook. En vele Nederlandse meiden met mij. Wij zijn het slachtoffer geworden van seksueel misbruik [sorry, ik moet hierbij wel vermelden dat het een Nederlandse man was, om te voorkomen dat kafir-lezers opgelucht achteruit gaan leunen met de gedachte dat moslimmannen synoniem staan voor kinderverkrachters]en een groot deel van die Nederlandse meiden zal nooit kunnen zeggen ‘omdat ik een nare ervaring heb gehad met een man’ wanneer ze een hand weigeren; de ander zal meteen begrijpen wat voor een ‘nare ervaring’. Hoe akelig is een maatschappij waar je als vrouw aan een man duidelijk móét maken wat je beweegredenen zijn als je een algemeen geaccepteerde, maar niet wettelijk geregistreerde begroeting [duh] niet wilt uitvoeren?

    Wa ‘aleikoum as-salaam wa rahmatoullah, wa barakatouhou, ya agaouati.

  8. 8 zohra 28 juni 2007 om 11:42000000 am

    salaam alaikoum

    we weten allemaal dat het verboden is om handden te schudden met het andere geslacht maar we leven wel in europa in islamitische landen is het normaal dat j elkaar geen handen geeft maar hier is het uit respect ik deed het voordat ik molima was altijd ik doe het nu zo weinig mogelijk maar wat doen jullie als je schoonfamilie op bezoek komt bij mij man in de familie iedereen kust elkaar en eerlijk gezegd doe ik dat ook ik ben al 8 jaar met mijn man en ik ben pas 5 maanden moslima als ik dat nu niet meer zou doe zou da een groot familie probleem opleveren en daarmee bedoel ik ik zou daar echt ruzie over krijgen met mijn man ik heb het een keeer achterwege gelaten om te weten wat voor reactie daar van komt (ruzie dus)
    ik zei ik ben dat niet verplicht om mensen te kussen als ze op bezoek komen en mijn man zegt daarop dus jij hebt geen respect voor hun ik zei dat heeft daar niks mee te maken het is haram hij zei doe normaal dit is europa en zelfs als het het in de islamitische landen zou zijn geweest familie kust elkaar ter begroeting hoe moet ik dit opvatten het is zijn familie( broers ooms )
    dus mijn vraag is hoe doen jullie dit

    alaikoum salaam
    zohra

  9. 9 MoslimaMahdiya 30 juni 2007 om 1:46000000 pm

    Salaam Alaykum,

    Als het mannen zijn die geen mahram van jou zijn, zoals zijn broers en ooms, dan is het gewoon Haram om dat te doen. En er is geen gehoorzaamheid aan een schepping (of dat nou je vader is of je man of wie dan ook) als het ongehoorzaamheid is aan de Schepper!

    Het is dus jouw plicht om dat wat Haram is te weigeren te doen. Waar je woont maakt niet uit, al zat je bij wijze van spreken op de noordpool. Als jou man dat van jou vraagt en jij zegt dat het haram is en hij zegt vervolgens dat je normaal moet doen dan moet hij zijn uitspraken toch verantwoorden op de dag des oordeels.

    Als je het weigert omdat het haram is en vervolgens valt je hele familie over je heen dan is dat een test, of je voor Allah kiest of voor de druk van je familie bezwijkt. Alles wat jou overkomt aan slechte dingen omdat jij je vasthoudt aan de islam en weigert wat verboden is dat levert jou hasanat op!

    De Profeet (sallallahu alayhi wasalam) heeft gezegd “Het is voor een man beter om zijn hand in een vuur te steken dan dat hij daar een vrouw mee aanraakt die niet toegestaan is voor hem.” Dat moet je dan maar zeggen tegen je zwagers en je ooms als ze er een opmerking over maken.

    InshaAllah heb je hier iets aan ougti! Moge Allah jou standvastig maken en je een sterk imaan geven! Ameen!

  10. 10 Soumi 30 juni 2007 om 7:05000000 pm

    salaam aylakoem,

    zuster zohra, ik ken je probleem maar het enige wat ik je kan aanraden is toch je eigen mening te respecteren diegene dit niet toleren zijn geen volwaardige islamieten.

    ik had zelf het probleem met het handschudden van de neven van mijn echtgenoot na een tijd besefte ik dat ik eigenlijk niet goed bezeig was dus volgde ik mijn intuitie waarbij een discussie tussen mij en mijn echtgenoot was gekomen, nu respecteerd hij mijn mening, als hij zelf handen wilt schudden is dat zijn eigen zaken totdat hij terechtgestaat voor zijn daden dag des oordeels.
    Maar alhamdoelilah heeft mijn echtgenoot ook zijn fout erkend en groet hij ook geen vrouwelijke familieleden.
    Nu is het aan jou om zo de band tussen de islam en jouw persoon te herstellen

    asalaam aylakoem

  11. 11 Faarisul Qalam 1 juli 2007 om 3:52000000 am

    Bismilaahi rahmaani raheem,
    3aleeykum minalaahi salaam wa rahmatu rahmaan yaa ahebatiii…

    Ik ga dit zeer kort houden omdat ik nog andere zaken te doen heb, ik weet niet of jullie het Arabische taal machtig zijn walaaakin we zouden eens fiqh al alawiyaat moeten bestuderen fiqh al waaqi3 islamitische jurispudentie over het heden(de maatschappij en de tijd waarin wij nu leven) er zijn bepaalde zaken waarvan de regelgeving kan veranderen naar gelang de plaats of tijd waarin je bevind en dan nog eens hangt het af van persoonlijk individu, dus let op dat jullie niet zo snel zaken haram verklaren omdat er een of twee sterke ahadieth gevonden zijn. Let op beste dierbaarheden. zoals de volgelingen van imaam Ahmed worden ook wel ahlu lhadieth de mensen van de overleveringen, genoemd omdat zij baseren zich op hadieth en nemen de hadieth letterlijk hoe die er staat zonder verder of terug te kijken. zoals jullie nu juist hebben gedaan over het handen geven. Dan heb je volgelingen van imaam shaafi3i ahlu ra’i de mensen van opinies, en deze kijken dan wel verder of trug. in ieder geval beste zusjes hafidakumulaah en moge Allah jullie allen(alleen moslimas) de buurvrouw maken van 3aa’icha radiyalaahu 3anha in het paradijs.

    3abdun da3eef

  12. 12 Umm Ilyas 1 juli 2007 om 12:47000000 pm

    salamu 3alaykoum

    Na3am Faarisul Qalam heeft gelijk,
    we moeten ook opletten met het zomaar plaatsen van fatwa ’s terwijl we geen zekerheid hebben. We moeten de juiste voorkennis hebben en ook rekening houden met de tijd en de plaats.
    Daarbij is het beter de mensen van kennis te raadplegen bi’idnillah.

    Salamu 3alaykoum

  13. 13 Moke 1 juli 2007 om 1:10000000 pm

    Salaam Alaikoem ‘Beste Zuster in de Islam’ zohra,

    Wat je nu vraagt is zeker en vast niet gebasseerd volgens de koran- & soenna wetgeving, maar een imitatie van de Westerse beschaving op moslimbevolking die nadien zijn geemigreerd naar Europa. Dit is hun vorm van respect vertoning (teken van goed geaardheid of gebaar), terwijl ook nog andere mogelijkheden bestaan.

    Men kan geen enkele bewijs uit de koran en soenna halen dat men dat verplicht is om het te doen, wanneer je bezoek krijgt en geen mahramleden te zoenen op hun wangen. Dit is de normaalste gang van zaken bij mensen waar je regelmatig omgang met hebt op je werk, bij je studies, in uw uitgangsleven, … Ik kan je dat allemaal bevestigen dat dat de normaalste gang van zaken buiten mijn geloof is bij mensen die de Islam niet aanhangen of zéér zwak aanhangen.

    Ik zou je graag gelijk geven, dat het normaalste gang van zaken is bij de Islamitische gemeenschaap, maar ik kan het niet, omdat ik geen bronnen kan vinden uit de koran en soenna. Waardoor ik in hetzelfde spoor komt te staan, als van de vorige reacties van onze diverse zusters.

    WORDT VERVOLGD !!!

  14. 14 Moke 1 juli 2007 om 1:15000000 pm

    Beste zohra,

    Het kussen en omhelzen tijdens ontmoetingen:

    Vraag:
    Vaak zien wij dat bepaalde gewoonten zich voordoen onder de moslims, zoals het elkaar omhelzen en kussen tijdens ontmoetingen. Wat is het oordeel hierover?

    Antwoord:

    Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met de Boodschapper.

    Er is geen grondslag voor het elkaar omhelzen en kussen ten tijde van het treffen, behalve wanneer iemand terugkomt van een reis of iets dergelijks. Het is ons bekend dat niemand meer liefde koesterde jegens een ander, dan de metgezellen richting de Profeet (vrede zij met hem). Toch plachte geen van hen de Profeet (vrede zij met hem) te kussen, niet op zijn hoofd noch op zijn hand, noch andere delen van zijn lichaam zoals zijn schouders.

    Wel plachten zij daarentegen hem de hand te schudden. De Profeet (vrede zij met hem) werd zelfs gevraagd of het toegestaan is voor persoon te buigen voor zijn broeder wanneer hij deze ontmoet. Toen antwoordde de Profeet (vrede zij met hem): “Nee.” Toen hij daarna werd gevraagd of het wel toegestaan was voor hen elkaar de hand te schudden, zei hij (vrede zij met hem): “Ja.”

    (At-Tirmidhi en Ibnoe Maadjah)

     

    WORDT VERVOLGD !!!

  15. 15 Moke 1 juli 2007 om 1:20000000 pm

    Beste zohra hier ben ik weer,

    Het klopt dat de mensen in onze tijd er een gewoonte van hebben gemaakt elkaar bij het ontmoeten te kussen in plaats van de hand te schudden. Hoe vaak is het ons niet overkomen dat de mensen naar onze hoofden grijpen en deze kussen? Het is maar de vraag of ze daarna ons de hand nog schudden, terwijl dit laatste juist de Soennah is.

    Wat betreft het kussen van het hoofd, als dit een legitieme reden heeft, zoals bij terugkeer van een reiziger dan is hierover melding gemaakt in de Soennah. Als dit echter zonder aanleiding gebeurt, dan valt dit onder de toegestane zaken indien de persoon wiens hoofd wordt gekust dit verdient. Zoals in het geval van iemand die de moslims van baat voorziet aan de hand van zijn kennis en bezit of in het geval van een vader of een oudere broer enz.

    En Allah weet het beter.

    Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
    Liqaa’aat al-Baab ul-Maftoeh, blz. 199 (Al-Yaqeen.com)

  16. 16 MoslimaMahdiya 2 juli 2007 om 2:16000000 am

    Salaam Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatoe,

    @Moke
    “Wel plachten zij daarentegen hem de hand te schudden. De Profeet (vrede zij met hem) werd zelfs gevraagd of het toegestaan is voor persoon te buigen voor zijn broeder wanneer hij deze ontmoet. Toen antwoordde de Profeet (vrede zij met hem): “Nee.” Toen hij daarna werd gevraagd of het wel toegestaan was voor hen elkaar de hand te schudden, zei hij (vrede zij met hem): “Ja.””

    Men heeft het hier vrij duidelijk over buigen voor ZIJN BROEDER en daarna over elkaar de hand schudden. Dit betekend dus dat het hier gaat om twee mannen die elkaar de hand schudden. Dat beantwoord niet de vraag van de zuster over het handschudden en wangzoenen van mannen die voor haar niet mahram zijn.

    Lees daarnaast nog eens deze hadith:
    “De Profeet (sallallahu alayhi wasalam) heeft gezegd “Het is voor een man beter om zijn hand in een vuur te steken dan dat hij daar een vrouw mee aanraakt die niet toegestaan is voor hem.””

    Als een man met zijn hand niet een vrouw mag aanraken die voor hem niet toegestaan (a.k.a. geen mahram) is, dan kan hij haar moeilijk een hand geven, want dat is wel aanraken. En elkaar knuffelen en de wangen zoenen is veel meer dan dat dus daar hoeven we eigenlijk al niet eens meer over te beginnen!

  17. 17 levensgenieter 18 september 2007 om 2:44000000 pm

    Selaam…

    Ik denk dat de intentie daar grotendeel ook wel wat mee te maken heeft…
    Als een hand geven een big ishu wordt op het werk bvb.in een westers land waar zulke handelingen als “normaal” en zakelijk worden beschouwd zonder enige achterdochtige redenen.
    Dan denk ik dat als je als vrouw in deze positie zit in een bepaalde functie en niet echt onderuit kan.
    Je kan toch geen ontslag nemen omdat je geen hand wilt geven.Ik denk dat dit maar kleine dingen zijn.
    Alah ou alem…ik hoop dat hier meer duidelijkheid over komt inshalah.

    Selaam

  18. 18 moslima 15 oktober 2007 om 10:06000000 pm

    mogen mannen en vrouwen contact nemen voor dat ze trouwen??

  19. 19 Moke 16 oktober 2007 om 5:34000000 am

    Salaam Alaikoem moslima,

    – Hoe ga je dan boodschappen doen???
    – Hoe ga je je deeltijdse of voltijdse werk uitvoeren???
    – enz. …

    Normaal gezien, dat is ook geldig voor de man.
    Zolang het geen fitna veroorzaakt tussen man en vrouw of andere soort verleidingen si het geen probleem.

    Anders wel: haraam!!!

    Beslama.

    N.B.: http://www.benayad.be/forum/register.php

  20. 20 ottoman 26 juli 2011 om 1:07000000 am

    Salaamoe aleykoem We RahmetOellaah we barakatoehoe

    Bismillahirrahmaanirrahiem

    Regel is regel. Geen contact tussen niet-mahram.

    Als wij hier denken dat de domme westerse ideologie, beter is dan de Enorme en grenzenloze Wijsheid van Allah De Glorieuze, dan moeten we insha Allah aqieda lessen volgen.

    Allah, De Verhevene, heeft ons geschapen, en daarom weet Hij hoe wij precies in elkaar zitten. En als we deze regels weten toe te passen in ons leven en te hanteren, krijgen we inshaa Allah rust in ons hart en een mooi leven als voorbereiden voor het hiernamaals.

    Moge Allah ons Allen standvastig maken, en ons tot de vrome dienaren, de berouwtonenden, de nederigen, de godvrezenden, de ooitmoedigen laten behoren.

    Amien


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.396 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

mei 2007
M D W D V Z Z
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua