Vaticaan en hoofddoek.

Vaticaan kritisch over hoofddoek moslima’s.
Het Vaticaan heeft zich voor het eerst kritisch uitgelaten over het gebruik van de islamitische hoofddoek in Europa. Volgens kardinaal Renato Martino moeten immigranten de tradities, cultuur en religie van hun nieuwe thuisland respecteren.

Op die manier wordt de integratie van migranten vergemakkelijkt, zei Martino op een persconferentie. Hij is een van de topkardinalen van de rooms-katholieke kerk, en belast met migratiekwesties.

Met de kritiek op de hoofddoek voegt het Vaticaan zich in de groeiende rij politieke en religieuze leiders in Europa die hun bezorgdheid uiten over de hoofddoeken bij islamitische immigranten. Zij vrezen dat hoofddoekjes de integratie belemmeren.

Martino doet zijn uitspraken twee weken voor het eerste bezoek van paus Benedictus XVI aan een moslimland, Turkije. Dat officieel seculiere land heeft lang geworsteld met de vraag of moslimvrouwen in het openbaar gesluierd mochten zijn.

Kardinaal Martino kreeg bijval van een andere Vaticaanse functionaris, Agostino Marchetto, die het Italiaanse verbod op gezichtsbedekking in het openbaar het goede voorbeeld vindt (Trouw).

24 Reacties to “• <b>Vaticaan en hoofddoek.</b>”


  1. 1 Moke 26 november 2006 om 8:01000000 pm

    Salaam Alaikoem !!!
    آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته
    Kijk wat ze hier zeggen, vooral de top van het vaticaan of de kerkelijke leiding. Ze maken zich zorgen over moslimmeisjes of -dames die met een hoofddoek rondlopen, terwijl hun eigen mensen vooral de nonnekes genoemd, zelf met een hoofddoek rondlopen in het openbaar als in het onderwijs of klooster lesgeven.

    Wat voor onzin zijn ze nu aan het vertellen, ze slaan hun eigen ruiten kapot, zonder te beseffen wat ze zeggen. Ze hebben een doel, dat staat vast!!!!!

    Waarom zeggen de aanhangers van de Islam dat het geen goede zaak is dat de nonnekes een hoofddoek dragen in het openbaar of in het onderwijs?

    Zelfs in Marokko, Egypte, Tunesië, e.a. Arabische landen lopen de nonnekes met een hoofddoek rond. Waarom wordt daar niet tegen opgetreden?

    De mediaoorlog tegen de Islam duurt voort en kent geen einde.
    Het is een staart zonder einde geworden!!!

    Inna lillaahi wa inna ra’jioen….

  2. 2 lela zahra 26 november 2006 om 8:35000000 pm

    salaam wa3aleikoem,

    Ik sta bij jou in het krijtje !
    Je hebt volkomen gelijk!

    Ma3a salaam

  3. 3 lela zahra 26 november 2006 om 10:17000000 pm

    salaam wa3aleikoem,

    Sorry vekeerde woordkeuze,”Ik sta bij jou in het krijtje” !
    heeft een heel ander betekenis, heb ik vernomen.

    Ik bedoel op dezelfde streep staan.

    ma3a salaam

  4. 4 Maryam 29 november 2006 om 5:23000000 pm

    As salaam aleikum,

    Soebhana’ Allah dat heel de wereld zich druk maakt om de moslimvrouw.Sinds wanneer is dit aan de gang?? Wat heeft de Vaticaan te zeggen over de moslimvrouw, laat ze bezig houden met hun eigen problemen binnen hun eigen religie, want er is heel wat mis daarmee,laat ik daar maar niet over beginnen,kost mij alleen maar tijd om alle onnozele dingen op te schrijven! Bijv; de priesters die misbruik maken van jonge kinderen etccccc. Ze proberen de moslims te lokken naar het volgende hoofdstuk in de geschiedenis,moslims vs christenen. dat kent blijkbaar geen eind.Wie daagt nu wie uit…..? Moslims moeten eens wakker worden en realiseren wat er gaande is!!Zo zal dit verder gaan tot dat ze ons gemeenschap kapot hebben gemaakt. De oummah is de sterkste in haar geloof over heel de wereld en dat willen de joden en christenen van ons afnemen, omdat zij dat zich niet kunnen veroorloven.Hoe ver zullen ze gaan met al hun negatieve uitingen tegenover de islam? Allah ja7fadena van deze slechte mensen.

    Moge Allah ons behoeden en ons Ummah versterken!
    Aan alle muslima’s wees trots op je geloof en zeker de Hijdab dat jullie recht en bescherming is,voor ieder slechte oog!

    wa aleikum salaam

    “Ik ben het helemaal met je eens broeder Moke!!”

  5. 5 leila henna 7 januari 2007 om 12:11000000 am

    salam alaikoum

    dat is nu net het probleem
    ze beseffen dat islam de meest geoeinde godsdienst is en het christendom de godsdienst die het meest slinkt…..
    Dit is een noodkreet. De hoofddoek is het kenmerk dat het meest zichbaar is en je ziet ze als paddestoeltjes uit de grond verschijnen je kan er nergens meer naastkijken, n dat maakt hen BAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNGgggggggg brrrrrrrrrrrrrrr..

    hihihih

    salaam 😉

  6. 6 fatima 4 maart 2007 om 11:09000000 am

    ik vraag me af hoe een stuk stof hun bang kan maken.
    leila henna

  7. 7 Edith 21 maart 2007 om 4:56000000 pm

    Ja, die kardinaal is ook niet al te slim. Het helpt niet de hoofddoek niet te dragen, omdat daar het probleem niet ligt. Het probleem ligt tussen de oren van de onverdraagzamen. Dat pak je niet aan door de hoofddoek te verbieden. Op korte termijn levert het verbod op de hoofddoek voor het Antwerpse stadsbestuur het voordeel op dat de racisten denken dat ze gehoor krijgen. Daardoor geeft het stadsbestuur tegelijk ook een gevoel van macht aan de racist, wat hem/haar ertoe aanzet meer te gaan eisen. Misschien vragen ze straks wel dat alle allochtone kletskop worden geschoren. Je kan het zo gek niet bedenken of ze verzinnen het. Het gevoel van macht, geeft kortstondige prettige sensaties die de racist steeds weer opnieuw wil ervaren. Daarom zal hij steeds weer eisen stellen waar het stadsbestuur niet aan kan voldoen. In de jaren ’40 van vorige eeuw werd een politiek leider zo radeloos bij de idee dat hij zijn populariteit zou kunnen verliezen, bij het idee dat de mensen wel eens boe zouden kunnen gaan roepen als hij zich vertoonde, dat hij besloot een groep mensen dan maar op industriele schaal uit te moorden. Optreden tegen racisme, en in het bijzonder antimoslimisme vergt moed. We hebben een tekort aan moedige mensen.

  8. 8 moslimaaa 7 mei 2007 om 10:55000000 am

    ja idd hier bij ons in antwerpen zijn er heel veel racisten
    ik zit op school en ik draag een hoofddoek maar op school zelf mag het niet
    ik ben de enigste meisje in de klas die een hoofddoek draag ik heb nog moslimmeisjes in de klas die geen hoofddoek dragen
    Op een dag zei een leerkracht tegen mij amai wrm draag jij een hoofddoek ik heb het haar uitgelegt wat er in de koran staat en ze zei tegen mij en wrm die ander moslim meisjes niet jullie hebben toch dezelfde koranboek ik zei van ja maar niet iedereen gehoorzaamd de koran en ze begon van ok sorry maar das mss wel heel mooi maar ik vind je bent nog te jong voor een hoofddoek en er zijn nog veel andere leerkrachten die mij gwn anders behandelen tegenover de andere moslimmeisjes die geen hoofddoek dragen maar ik laat het doen.
    Mij geloof staat eerst
    wa salaam :p

  9. 9 moslimaaa 7 mei 2007 om 10:58000000 am

    salaam
    kijk soebhanellah ze proberen ons op het slechte pad te brengen zodat we ons hoofddoek en ons lange kleren niet meer zullen dragen
    dat is het enigste wat ze van ons willen

    wa salaam

  10. 10 ZusterInIslam 12 mei 2007 om 2:46000000 pm

    Salaam oe alaykoem

    Waarom beginnen ze nu over de hoofddoek? Waarom mogen die nonnekes dat dan dragen?? en als wij een hijaab dragen is het niet goed?? SoubnahaAllah!

    Laat ze maar praten over de islam, zo wakkert de interesse in de ongelovige en worden ze zo Moslims inshaAllah!!

    Moge Allah deze Oumma strek houden, en nog sterker maken inshaAllah! amine ya rabie!

  11. 11 ikram 15 mei 2007 om 9:19000000 pm

    DusDat is Boelshit!! 😀
    se willen mij hiet gaan leren 😛

  12. 12 T 20 juni 2007 om 3:11000000 pm

     

    —————————–
    Er moet nog een meldpunt komen tegen discriminatie en geweld. Helaas is uw reactie al op voorhand verwijdert vooraleer het meldpunt wordt ingeschakeld, wegens inbreuk op die wetgevingen.

  13. 13 MoslimaMahdiya 25 juni 2007 om 3:58000000 pm

    Salaam Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh,

    Het enige wat ze willen is dat ze zich ook op ons mogen vergapen. Nu is het de hoofddoek uit. Straks is het die lange rok mag ook wel tot je knieen dan zie je ook je kont niet, en daarna een kort rokje. Hun zielen zijn gewoon jaloers op de zuivere ziel van de moslima die haar lichaam bedekt en haar schoonheid voor haar echtgenoot bewaard. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan ons in plaats van ons staande proberen uit te kleden!

    Salaam Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh

  14. 14 Edith 26 juni 2007 om 12:09000000 pm

    Met dat soort opmerkingen laat het Vaticaan merken dat het zijn antiMet dat soort opmerkingen laat het Vaticaan merken dat het zijn antisemitische traditie nog helemaal niet is ontgroeid, integendeel verre daarvan. Ondertussen heeft de paus in Brazilië nog een antisemitische uitspraak gedaan. Hij heeft gezegd dat de enige weg naar God via Jezus kan verlopen. Hoe meer dergelijke uitspraken door het Vaticaan, of door vooraanstaande christelijsemitische traditie nog helemaal niet is ontgroeid, integendeel verre daarvan. Ondertussen heeft de paus in Brazilië nog een antisemitische uitspraak gedaan. Hij heeft gezegd dat de enige weg naar God via Jezus kan verlopen. Hoe meer dergelijke uitspraken door het Vaticaan, of door vooraanstaande christelijken gedaan worden, des te groter wordt mijn twijfel of er uberhaupt wel een weg is naar God via Jezus. Het gaat er meer en meer op lijken dat Jezus de blokkade vormt die de toegang tot God afsluit. Ik volg ook nauwgezet de Braambosuitzendingen op Canvas op zondagavonden. Die mensen blijken het steeds weer vrij goed te bedoelen. De ene lukt het al beter dan de andere. Het valt ook op dat woorden tekort schieten om te communiceren waar God over gaat. Misverstanden zijn heel vaak bijna onvermijdelijk. Het feit dat de idolatrie rond Jezus die toch al zeer complexe materie rond de Goddelijkheid komt extra compliceren, lijkt mij hoe langer hoe minder bevorderlijk voor de toegankelijkheid van het Goddelijke. Als er één of meerdere contexten zijn die de plaats van Jezus legitimeren, dan wil ik dat graag onderzoeken. Aan Jezus een objectieve (voor zover mogelijk) plaats geven, zoals de profeet Mohammed dat deed, lijkt mij een evenwichtige benadering. verder onderzoek blijft aangewezen.

  15. 15 Edith 26 juni 2007 om 12:21000000 pm

    De hoofddoek van de nonnen stamt uit dezelfde traditie als de hoofddoek van de moslima’s. De onverdraagzame reacties van de niet-moslims tegenover onder meer de hoofddoek van de moslima’s tonen aan dat de mensen niet meer weten wat ze doen. Ten eerste: is de vijandigheid tegenover de islam een vorm van vijandigheid tegen de eigen cultuur, aangezien de islam een belangrijke hoeksteen is van de Europese cultuur; ten tweede: heeft de vijandigheid op het individuële vlak te maken met het onvermogen van mensen om met zichzelf te leven. Hoe moeilijker men het heeft met zichzelf, met zijn eigen geweten, des te sterker uit zich dat in vijandigheid naar de moslims toe. Met andere woorden, mensen die voor het VB kiezen, zijn mensen met een slecht geweten, mensen die met zichzelf hopeloos in de knoei liggen. Voor wat de vrouwen betreft, is er zeker en vast een stuk jaloezie in het spel. In het electoraal segment dat voor het VB kiest, zijn vrouwen met een laag zelfbeeld oververtegenwoordigd. Die vrouwen denken van zichzelf dat ze lelijk, en onaantrekkelijk zijn. Ze missen een cultuur van opkomen voor zichzelf, bevinden zich in een de facto slavernij situatie, en zien geen mogelijkheid om zich daaruit te bevrijden.
    Een trend waarbij het merendeel van de vrouwen zich zoals moslima’s seksueel neutraal zou kleden zou uitkomst bieden voor vrouwen met een laag zelfbeeld. Maar zwakke mensen zijn altijd weer hun eigen ergste vijand, en bij vrouwen komt dat sterker tot uiting dan bij mannen. Als vrouwen niet zelf zouden kiezen voor hun eigen onderwerping, dan was de emancipatie van de vrouw geen thema.

  16. 16 levensgenieter 4 september 2007 om 5:25000000 pm

    looooooooooooooooool…en weten dat de pater’kes allemaal jurjes met sjaaltjes dragen…hihihi slaat echt nergens op..

    Het ruikt niet fris 🙂 het lijkt wel dat er iets anders achter zit…zou het wel eens de zoveelste bekering per jaar kunnen zijn binnen Europa dat hun een beetje begint te verontrusten …terecht dus.

    Er is sprake van 1500 bekerlingen per jaar in Engeland aleen…
    Amerika…doet het ook goed…exacte cijfers heb ik niet .
    Europa…nou kijk gewoon om je heen zou ik zeggen …blauwe oogjes en mooi hoofddoekje erbij…Je komt ze elke dag tegen.

    Islaam is het meest groeiende geloof terwijl het aanal katholieken krimpt…en het gekke is…no obligation …no ware no violance here…en toch verovert het dagelijks harten.

    Zoiets kan aleen maar door liefde.Ik denk dat meer en meer mensen zijn gaan lezen waarover islaam echt gaat …en dus niet meer geloven in de hele media.

    Hier begint het mensen…Wij zijn getuigen van een grote gebeurtenis machalah…daar waar islaam gaat uitbreiden en harten verovert zonder geweld net als voorspeld …alhamdulilah …machallah …

  17. 17 levensgenieter 4 september 2007 om 5:27000000 pm

    Lol…Maria beeldjes… binnen de katholieke kerk …voortaan ook in andere outfit?

  18. 18 jessica 5 september 2007 om 10:18000000 am

    salaam,

    ik wil toch eens reageren op de laatste reactie van Edith.

    waarom de meeste mensen voor vb kiezen ligt volgens mij niet enkel aan wat jij aanhaald.

    toen ik nog geen moslim was,moet ik eerlijk zeggen dat ik ook fan was van toenmalig vlaams blok.
    maar enkel en alleen omdat ik veel last had met marokkanen,

    sorry jongens,maar tis de waarheid…

    toen ik op de lagere school zat was ik constant,maar dan ook constant aan het vechten met marokkaanse meisjes..

    waren ze jaloers?ik weet het niet…
    maar die tijd was voor mij een HEL.

    ik lag dagen in mijn bed te huilen van verdriet,angst om naar school te gaan…
    ik was toen niet gelovig opgevoed maar wel met enige godskennis,
    ik smeekte naar god om dat te laten op te houden,om mij te laten sterven,omdat ik het niet meer aankon.
    nu ik dit schrijf begin ik gewoon terug te huilen…

    eens op de middelbare school was mijn eerste jaar fantastisch,het 2de jaar begon de miserie terug.
    en ik moet zeggen in het middelbaar is dat nog erger,

    ik ben dan ook vroegtijdig gestopt met school,ik haatte marokkanen uit de grond van mijn hart.

    dan heb ik mijn man leren kennen,hij is turk en hij heeft mij een heel andere kant laten zien van de “”allochtone “gemeenschap en hun geloof.

    en ik moet er nu nog om lachen toen ik zei tegen hem;”je moet niet denken dat ik ook een kapke ga dragen”.
    EN die draag ik nu ook zelf.

    mijn punt is dat de jongere generatie meer kiest voor vb of rasistisch worden omdat ze dat ook meemaakte,zoals de belgische jongens die van hun geld worden “afgeript”door de allochtonen.
    en ik heb dat in der tijd zelf gezien.

    kleine jongens van 11,12 jaar die in het voobij komen aan je “”vrouwelijk”” komen en dan snel gaan lopen…

    ik hoor dat ook van belgische vrienden,dat ze dit meemaakte en dat,ze worden daar vijandig door tegen de islam,en het enige wat ik hen kan zeggen dat de islam dat helemaal niet goedkeurt,dat ze dat niet op het geloof moeten afschuiven.

    maar ik kan hier nog blijven doorzeuren,alhamdoelila heb ik de ISLAM leren kennen en dat was mijn redding,ik heb nu veel marokkaanse vriendinnen en zelfs meisjes die mij vroeger pestte.
    die heb ik vergeven en enkel alleen omwille van ALLAH

    hoe denken jullie hier over?
    ik hoor graag een reactie…

    alaykum salaam

  19. 19 levensgenieter 5 september 2007 om 2:58000000 pm

    Beste Jessica…

    Het is niet deffensief of om jouw ongelijk te geven maar wil dit toch even aanhalen.
    Ik als Marrokaanse heb in Beveren school gelopen…waar ik een beetje dezelfde heb gehad.
    Allemaal autochtonen met niet meer dan 6 marrokanen in de school waaronder ik.
    Pesterijen…Namen…bedreigingen…noem maar op.
    Ik had genoeg van die mensen en heb besloten om naar Antwerpen te komen om zo mijn studies af te maken.Die jaren werden dan ook de mooiste jeugdjaren in mijn leven onder mijn de mensen van” mijn eigen soort”.Maar lieve meid…hoe groot die ongenoegen of zelfs haat is het me nooit binnen geschoten dat ik de katholieke godsdienst zou moeten haten om wat een aantal mensen me aandeden.Godsdienst staat los van wat “gelovigen” doen.
    Vaak kom je in die dorpjes ook nog mensen tegen die zondeag samen met het gezin naar de kerk gaan…maar dat zegt nog niet over de persoon in kwestie.

    Grove fout wat mij betreft …je moet respect hebben voor elke godsdienst en je mag je respect laten afnemen voor degene die zich er niet naar gedraagt.
    Niet elke katholiek leeft naar zijn godsdienst …
    Niet elke moslim leeft naar zijn godsdienst…

    Waarom zouden we er telkens de godsdienst bij halen als het om moslims gaat en niet andersom?

  20. 20 jessica 8 september 2007 om 10:03000000 am

    @levensgenieter

    je moet mij niet verkeerd begrijpen,ik haat jullie helemaal niet meer,die tijd waarover ik het had is al meer dan 11 jaar geleden ik ben nu volwassen en ruimdenkender.

    ik realiseer mij ook dat er altijd rotte appels tussen zitten.
    maar ik denk dat het ook te maken heeft met de mensen rondom jou,zoals je familie en vrienden die “vreemdelingen” haatten
    en ja automatisch zo mee gaat denken.

    gelukkig is dat nu anders en ben ik niet meer zo kortzichtig…
    de marokkenen die ik ken dat zijn fantastische mensen,en heel goede vriendinnen.

    nu krijg ik al wat spijt dat ik mijn vorige reactie geplaatst heb,want ik wou juliie helemaal niet viseren,ik wou gewoon duidelijk maken waarom sommige mensen rasict zijn en op vlaams belang stemmen…
    begrijp je ?

  21. 21 levensgenieter 10 september 2007 om 4:29000000 pm

    Ja lieverd dat heb ik goed begrepen hoor…Ik nam jouw reactie zeker niet negatief op.Maak je geen zorgen.
    Zulke dingen moeten bespreekbaar zijn.

    Kan goed zijn…maar daar schieten we toch niets mee op…er bestaat niet zoiets als een perfecte samenleving hoor… als er problemen zijn moeten die besproken worden.

  22. 22 moslima 15 oktober 2007 om 10:21000000 pm

    IK HAAT VLAAMS BELANG!!!
    weten jullie waarom?? omdat ze ons haten natuurlijk!!! een straatje verderop van my thuis was er een poster met zo van geen moskees plaatsen in de stad, aiaaa kunt ge dat zo op reageren??, waarom zijn ze toch zo? wat hebben we ze toch gedaan?? Er kan iemand racist zijn, maar wat betekent dat precies toch??

  23. 23 Moke 16 oktober 2007 om 5:56000000 am

    Beste moslima (Okt 15th, 2007 at 10:21u pm),

    De seculiere wetgeving is zo gemaakt dat alle poorten voor Vlaams Belang openstaan om zoiets te kunnen uitvoeren.

    Vlaams Belang is het resultaat van de seculiere wetgevende macht dat door mensen is gemaakt naar eigen persoonlijkheden.

    VLAAMS BELANG is het resultaat van voorstanders van SECULARISME.

    Zolang de Belgische staat een scheiding vormt tussen kerk en staat, blijft Vlaams Belang haar vrijheid vieren met alle acties.
    Je ziet maar…

    Zo is dat over héél de wereld. Ook de buurlanden, …

    Secularisme biedt geen bescherming op de mensenrechten, dankzij de vrijheid dat men geniet. De grens van de vrijheid van de mens is bij secularisme vééééél verder dan bij de Islam het voorschrijft in de koran. D.w.z. dat de mensenrechten in de koran vééél beter zijn beschermd.

    Vlaams Belang geneiet van de voordelen van het secularistisch systeem van België.

    Trouwens als je gaat stemmen, dan stem je op de secularistische partijen. Iedereen is medeplichtig aan, omdat VB zo is.

    Wat ze wel kunnen doen, is de partij buiten de wet stellen, indien de hoofdpartijen akkoord gaan.

    Beslama.

  24. 24 najoua 15 september 2010 om 3:15000000 pm

    najoua waarom mag hier geen hooftdoek in belgie allle belg. gaat ik .beslama wa3leikom slam


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.395 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

november 2006
M D W D V Z Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua