Anasheed = Soefisme !!!

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

Salamoe alaykoem wa Rahmatoellahi wa Barakatoehoe,
‘Beste Broeders en Zusters in de Islam’
,

Enkele islamitische regels betreft het beluisteren van Anasheed, deze is echter in grote maten niet toegestaan en was niet, is niet en zal nooit islamitische zijn. Lees a.u.b. de hieronder vermelde fatwa van Shaykh Dr. Saleh as-Saleh (Moge Allah hem behouden).

In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle,
begin ik te schrijven:

In de pre-islamitische en in de beginjaren van de Islamitische geschiedenis, droegen Anasheed adviesgevende gedichten met zich mee (over gewonnen veldslagen, wijsheden, moed, etc.) gezongen zonder bijeengekomen muzikanten en zonder de begeleiding van muziekinstrumenten, met uitzondering van de doeff (gelijk aan de tamboerijn maar zonder belletjes en cimbalen) die voor vrouwen op sommige speciale gelegenheden was toegestaan. Gedurende de tweede eeuw na hidjra (1) kroop het zingen van doe’aa (2), het gedenken, in de Oemmah (3) binnen door de innovaties van de mystieke Soefies, die het op hun beurt overnamen van de Christenen.

LEES VERDER:  Anasheed = Soefisme !!!

36 Reacties to “• <b>Anasheed = Soefisme !!!</b>”


  1. 1 Moke 28 december 2006 om 2:41000000 pm

    Salaam Alaikoem Nouredine, nogmaals bedankt voor deze bericht en het is en blijft een kanjer van een bericht. Aan het ene kant is het wel waar wat er wordt in gezegd: er komen elementen in voor op commercieel vlak door te breken en een succes te worden bij de klanten. Dan de geloofwaardigheid tegenover Allah (swt) en de Profeet (vzmh) te winnen.

    Zo wilt iedereen geld verdienen: zo vlug en veel mogelijk!!!
    Maar niet alle Anasheed zijn zo geïntroduceerd op de markt.
    Andere anasheed genieten meer de voorkeur aan de geloofwaardigheid aan Allah, dan op commercieel vlak uw max. geld eruit halen, zoals bij de Arabische en niet-Arabische muziekartiesten. Ben niet tegen Anasheed, en voor Arabisch muziek: onthoud ik mijn opinie.

    Anasheed voor commerciële doeleienden:
    • Duo Anasheed: Sami Yusuf feat. Outlandish.
    • Het Concert van Sami Yusuf.
    • Ahmed Bukhtair, enz…
    • alle commerciële anasheed vind je op het .NET
    • niet commerciël en commercieel: DAB = Digital Audio Broadcasting – Digitale Radio-zender.
    Luister het verschil: Real PlayeriTunes/WinampWindows Media Player

    Beslama… 🙂   😉

  2. 2 fatima 30 december 2006 om 6:27000000 pm

    selam alekum 🙂
    eid mubarik bedankt wat je gestuurd hebt
    het is mooi en die nasheed zijn prachtig maar badankt voor als.:)
    insallah zal allah jou de weg leiden en jou toelaten in jana al-fardous insallah insallah

    oke selam alekum

    groetjes fatima 🙂 😉

    eid mubarik

  3. 3 wassime 16 januari 2007 om 10:06000000 am

    salamoe allah aleikoem!

    ik wil je hiermee hartelijk bedanken, en ik wens je (u. jullie) heel veel succes, en adjazakomoe allahu bialf ghayr!!!!!!

  4. 4 fatima 25 februari 2007 om 5:38000000 pm

    WAAR IS DE BESTE ANASHEED-KINDEREN OF TALA AL BADRU-KINDEREN STUUR ME EEN MAIL ‘ATIMAA79@HOTMAIL.COM GRAAG ZO SNEL MOGELIJK

  5. 5 Aun 26 februari 2007 om 2:56000000 pm

    alles wordt tgwoordig aan sufisme gekoppeld, ik kan al raden v wie het komt??????

    doe al het spirituele weg van een geloof en da proberen de wahaabis en er schiet niks meer over van islam: enkel een harde steen en een hard van steen.

    salukes

  6. 6 Aun 26 februari 2007 om 3:00000000 pm

    das dus wahaabirommel broeder Abderrahman.

    da zie je zo dat het een wahaabi is, maar ‘k heb het opgezocht en het is wahaabirommel.

    slaapwel

    salukes

  7. 7 Abderrahman 26 februari 2007 om 3:23000000 pm

    Shaykh Dr. Saleh as-Saleh is dus een Wahaabi?

    Salaamoe halaykoem

  8. 8 Abderrahman 26 februari 2007 om 3:24000000 pm

    Ik vind wel die anasheed met outlandisch niet echt wat het moet zijn hoor. Das meer muziek dan anasheed.

  9. 9 Moke 26 februari 2007 om 8:41000000 pm

    Salaam, dat is wel zo.

    Muziek = commercieel en wat steekt de boodschap acchter commerciële boodschappen ==> poen scheppen!!!!

    Thalla Frasek !!!

  10. 11 Muslims United 27 februari 2007 om 9:59000000 am

    Salaam Alaykom,

    Als anasheed voor jullie TE commercieel is, mag ik vragen naar wat jullie luisteren? Naar wat luistert de jeugd?? Koran recitaties, smeekgebeden…Ik denk het spijtig genoeg niet. Dus als je weet dat die klein mannen graag luisteren naar Sami Yusuf en naar Outlandish en weet ik veel wie omdat het hun aanspreekt waarom niet??
    Als je naar ansheed/muziek luistert ga je automatisch willen achterhalen wat achter de tekst zit en aan Sami Yusuf en Outlandish hebben ze nog IETS…ipv die andere Rommel naar de welke BIJNA iedereen luistert…

    Dus ik vind dat je niet te snel mag beoordelen. Laten we dat over aan Allah swt. Allahoe3alam wat hun intentie is.

    Vind ik…

    Fie Amanie ALLAH

  11. 12 Abderrahman 27 februari 2007 om 12:16000000 pm

    Voor een stuk heb je gelijk, Muslims united, liever outlandisch dan 50 cent. Maar als je vraagt naar de reden waarom anasheed met bijvoorbeeld gitaar, piano, .. ik zeg zomaar iets, niet zou kunnen dan is het antwoord heel eenvoudig. Je vraagt in feite waarom iets dat haraam is, haraam is.

    Nadat ik het bovenste heb gelezen over het feit dat anasheed vroeger alleen adviesgevende berichten overbracht ben ik ook beginnen twijfelen aan bepaalde anasheed. Anasheed moet niet alleen mooi zijn! maar ook halaal! Waarom heet het dan anasheed.

    Farshy Turab, dat vind ik een hele mooie anasheed dat gaat over de dood. Ik heb voor mijn eigen besloten dat ik het kan luisteren aangezien het advies geeft, het gaat immers over de dood! en het feit dat je enkel je daden meenmeent, geen familie, geen geld, enkel je daden. Dan is er nog een anasheed over “De vreemdeling”. Een hele mooie anasheed zonder enige instrumenten dat ons vertelt over het feit dat we ons niet te veel moeten hechten aan wereldlijke zaken. En verder heb je de Koran die zo mooi gereciteerd kan worden… Wie zoekt, die vindt. Iemand die op de weg van Allah naar kennis zoekt, hem zal Allah het gemakkelijker maken. Je moet niets goedkeuren wat niet goedgekeurd kan worden, ik heb zelf ook liever dat iemand naar outlandisch luistert dan naar die rap van tegenwoordig. Hoewel het haraam blijft hoop ik dan dat het voor diegene die het luisteren een weg zal zijn naar iets beters voor hen en misschien zullen ze niet meer luisteren naar muziek en vervolgens ook niet meer naar ongepaste “anasheed”.

    Geef geen goedkeuring voor iets dat niet goedgekeurd kan worden… Sommige mensen zouden wel je mening kunnen volgen.

    De anasheed van “De vreemdeling” vind je hier: http://www.enshad.net/audio/Al-Damaam_D_2/Al-Damaam_D_2_-_05_-_'3orabaa2_'3orabaa2.mp3

    Kijk op http://www.enshad.net/audio voor meer anasheed. Over de rest dat op de site staat weet ik niets.

    Salaamoe halaykoem

  12. 13 fatima 27 februari 2007 om 2:01000000 pm

    ya farshy turab is een goeie en met ondertiteling begrijp ik dat en dat is pas anasheed met boodschap.
    moet je egt hore.
    maar das tog verdrietig en dat mag tog ook niet

  13. 14 Abderrahman 27 februari 2007 om 2:04000000 pm

    Waarom zou het niet mogen?

  14. 15 fatima 27 februari 2007 om 2:14000000 pm

    je mag geen liedjes horen die je verdrietig maken. in het berbers is dat arow

  15. 16 Muslims United 27 februari 2007 om 3:07000000 pm

    Salaam Alaykom,

    “Geef geen goedkeuring voor iets dat niet goedgekeurd kan worden… Sommige mensen zouden wel je mening kunnen volgen”

    Ik wou even verduidelijken ik geef geen goedkeuring maar ik gebruik mijn hersenen en ben realistisch. Wij leven in een maatschappij die éénmaal zo is wij beheersen de Arabische taal niet…dus arabische anasheeds zijn al uitgesloten, tenzij heel simpele taalgebruik of afbeeldingen gebruikt worden. Wij zijn opgegroeid met muziek op school en thuis (trouwfeesten, geboortefeesten en noem maar op)
    Als je gaat kijken dan zie je dat de laatste jaren mensen zijn gaan nadenken over muziek. vergelijk de hoeveelheid huwelijken die nu doorgaan met anasheed tov enkele jaren geleden? Hamdolilah het wordt allemaal beter. Het komt wel maar het is niet simpel en diegene voor wie het hamdolilah gemakkelijk is geweest om daar van af te blijven die moeten de andere een kans geven om er ook te komen. Snap je?

    Allah ihdiena wjahdie aljamie3.

    Fie Amanie ALLAH

  16. 17 Abderrahman 27 februari 2007 om 3:34000000 pm

    Ik begrijp het. Ik heb in een of andere topic mijn mening
    eens gegeven over het trouwen. Dat er veel twintigers zijn die trouwen terwijl ze nog niet veel weten over Islam en in feite nog niet sterk in hun schoenen staan. Hoe kan je voor je trouw zangers uitnodigen terwijl dat haraam is. Ik snap dat echt niet. En toch zijn er vele die dat doen zelfs al weten ze goed genoeg dat dat haraam is.. Maar daar moeten we niet naar opkijken.

    We kunnen alleen maar beginnen bij het begin. We moeten er eerst voor zorgen dat de jongeren gemakkelijk toegang hebben tot kennis. Veel beseffen niet eens dat muziek haraam is omdat ze er niet bij stilstaan. Hoeveel jongeren lopen er niet constant rond met een walkman in de hand, heel de dag door zijn ze met iets bezig dat haraam is! Dat duidt nog eens de verantwoordelijkheid aan van de ouders, maar ook van de rest van de moslimgemeenschap.

    Ik hoop dat ik wat meer jongeren tegenkom die laten zien dat ze iets afweten van de Islam en tijdens discussies sterk in hun schoenen staan. T is al goed dat we hierover bezig zijn en ons ermee bezighouden.

    Salaamoe Halaykoem

  17. 18 fatima 27 februari 2007 om 8:04000000 pm

    over die trouwfeest, hoe moet een islamitische trouwfeest juist gaan.
    ben er nooit naar een geweest.
    hoe moet da juist gaan?

  18. 19 Abderrahman 28 februari 2007 om 8:35000000 am

    Sober is het woordje dat je zoekt. Kijk, ik zal je zeggen hoe feesten tegenwoordig gaan. Eerst en vooral teveel eten dat uiteindelijk wordt weggesmeten. Ten tweede vaak muziek of artiesten die worden uitgenodigd om op te treden wat helemaal niet kan. Vooral artiesten, ik ben daar zo hard tegen, wordt er droevig van, ik denk dan: “schenk dan ineens alcohol in, in de plaats van thee”. Dan heb je het dansen op muziek, terwijl muziek sowieso al niet kan, en soms dan nog mannen en vrouwen tesamen.

    Hoe een trouwfeest er wel moet uitzien. Eerst en vooral, genoeg eten, maar niet teveel! en wat overblijft geef je weg en leg je niet in vuilniszakken voor de deur. Geen muziek maar liever anasheed bij de vrouwen en voor de mannen nodig je de Imam uit. Maak er geen R&B-fuif van door allen tesamen te springen op de dansvloer. Denk aan de bruidegom, laat haar niet anderhalfjaar op die gigantische troon zitten, maar maak het haar toch wat comfortabel door niet alles urenlang uit te laten lopen.

    Salaamoe Halaykoem

  19. 20 Anoniem 28 februari 2007 om 9:22000000 am

    Dit is nog een link naar een mooi videobestandje, wel in klein formaat, maar heel mooi om te luisteren!! Is met ondertitel, wie goede ogen heeft zal het wel kunnen lezen 🙂

    http://www.al-qaria.net/index.php?option=com_remository&Itemid=32&func=selectfolder&cat=62

    Verder kan je surfen naar de site van Youtube en “Anasheed” intypen en daarop zoeken. Er staat zoveel op.

    Salaamoe Halaykoem

  20. 21 Abderrahman 28 februari 2007 om 9:27000000 am

    Opmerking bij vorig bericht. Als je op de site bent klik je op “Mobile Stuff” en dan vervolgens op Videos. De bestandjes kan je downloaden naar je pc en afspelen met windows media player. Je kan ze ook versturen naar je gsm, aangezien er veel mp4 formaten opstaan en de meeste gsm’s die wel zullen ondersteunen.

    Farshi Turab staat erop (zonder ondertiteling) en nog een andere aanrader is Al-Araf (2) – Tawfeeq As-Sayegh.3gp.

    Salaamoe Halaykoem

  21. 22 fatima 28 februari 2007 om 6:42000000 pm

    ik ken zo meisjes die komen naar trouwfeezsten om op te treden voor vrouwen. anasheed natuurlijk.
    en wat mij ook stoort is dat de man bij de vrouwen komt zitten.

    salaam

  22. 23 Abderrahman 1 maart 2007 om 10:59000000 am

    Waarom is muziek haraam. Een krantenartikel dat het effect weergeeft van het luisteren naar muziek … Wat iedereen al heeft ervaren bij jongeren die luisteren naar rap is het feit dat ze die houding overnemen van hun zogenaamde idool, ik denk maar aan 2pac, 50 cent (meer is hij niet waard), …

    http://www.gva.be/nieuws/in_de_rand/default.asp?art=4C5EC9B1-F42A-43BA-A2FA-B5A1A91EA3F9

    Salaamoe Halaykoem

  23. 24 fatima 1 maart 2007 om 9:10000000 pm

    ik vind rap eerlijk goede muziek.
    die zinegen over het leven.
    ik heb daar vaak naar geluisterd.
    maar dat iemand hun houding overneemt is iets nieuw.
    maar bedoel je kleding want dat is tog normaal

    salaam

  24. 25 fatima 2 maart 2007 om 2:04000000 pm

    pff ik geloof dat niet dat artikel is gebaseerd op liekes zoals van akon en die andere rare artietsen.
    ik vind zo liedjes goe das egt

    salaam

  25. 27 mohamed 31 maart 2007 om 12:52000000 am

    fatima ben jij dat? of een andere?

  26. 28 mohamed 31 maart 2007 om 1:04000000 am

    als jij het bent, ik wist totaal niet dat jij naar mueziek luisterde.ewa…………..

  27. 29 mohamed 31 maart 2007 om 1:04000000 am

    allé haraame muziek

  28. 30 fatima 31 maart 2007 om 1:30000000 pm

    salaam,

    ya dat ben ik heb die adressen van vroeger nog.
    maakte mappen op hotmail snap je

    salaam

  29. 31 aisha 13 mei 2007 om 8:13000000 pm

    SALAAM ALAYKUM

    WAT VALT HET ME OP DAT DE MENSEN TOCH EEN ONZIN EN LEUGENS ZITTEN TE VERKONDIGEN OVER SUFI’S
    JE MOET NIET PRATEN OVER DINGEN WAAR JE GEEN VERSTAND VAN HEBT EN GEEN KENNIS!!!!!!!!!!
    MOGE ALLAHS SWT HUN GENDAIG ZIJN
    SUFI’S DOEN AAN SHIRK GRAVENAANBIDDING EN WEET IK VEEL WAT VOOR ONZIN ZE ALLEMAAL WE NIET MEER VERTELLEN!!!
    SUFI’S DIE IK KEN DOEN DIT ABSOLUUT NIET EN ZIJN ALLEEN MAAR BEZIG MET AANBIDDING VAN ALLAH SWT
    DIT WIL IK VOOR EENS EN ALTIJD UIT DE WERLED HELPEN
    MISCHIEN ZIJN ER SUFI’S DIE VERDWAALD ZIN ALLAH WEET HET BESTE.
    MAAR IK WEET DAT ER HEEL HEEL VEEL SUFI’S ZIJN DIE MET DEZE ONZIN NIKS TE MAKEN HEBBEN
    EN WEET VOOR DEGEN DIE ZEGT DAT SUFI;S EN DAARMEE ALLEMAAL BEDOELT EEN HELE GROTE ZOONDE BEGAAT DOOR VROME MENSEN VAN SHIRK EN INNOVATIES TE BESCHULDIGEN
    IK WIL NIET IN HUN SCHOENEN STAAN OP DE DAG DES OORDEELS
    MOGE DIE PERSONEN TAUVA VERRICHTEN VOOR HET TE LAAT IS.

    ALLAH SWT HOORT EN ZIET ALLES
    EN BESTRAFT DEGENE ZWAAR DIE EEN ANDER VROOM PERSOON BELASTERT

  30. 32 16jarigemohamed 13 mei 2007 om 9:00000000 pm

    ja maar zij staan bekend om hun rare rituelen die soefis,ook al ken je er veel je moet je niet laten misleiden(ik heb nooit iets over soefis gezegd , alleen weet ik da ze van die rare rituelen hebben mss niet allemaal maar , vele soefis doen da,shirk ,of ze geraken zogezegd in trance en proberen ze de naam van allah uit te sprekene maar hebben eht vervormnd naar “ah”mag niet je veranderd zijn naam, en nog iets ik weet niet of je soeniet bent, want ji komt overdreven hard op voor mensne da neits me ons te maken hebben, en allah kun je op verschillende manieten aanbidden ,als ze slechts Allah aanbidden , waarom zijn ze dan soefies, waarom geen soenieten, dus zij geloven in iets dat voor ons soenieten verboden is maar voor hun niet dus, zijn ze “ongelovig”, zoals de shijieten voor hun is tijdelijk huwelijk halaal maar voor ons is da haraaam , zij volgen ddie 12 imams wij 4 , dat zorgt ervoor dat ze NIETS met ons te maken hebben, en eht verboden voor ons is om met hun om te gaan, awel aisha zeg me een ding (en je zegt je eknt veel soefis….normaal egzien mag je niet met hun omgaan iedereen moet met zijn eigen soort bemoeien mss weet JIJ niet wat ej aan het zeggen bent…(niet hard bedoelt ofzo) maar ik vind eht erg als jij denk dat iedereen in ALLAH gelooft naar paradijs kan gaan , want in hem geloven is NIET GENOEG, jij moet ook in al zijn regels wetten boeken, engelen , profeten,geloven dus 73 groepen , 72 hel ,1 paradijs latn wij nu aan nemen dat wij soenieten die ene groep zijn dus wij gaan naar paradijs maar da betekent dat iedereen als nietsoeniet is gestorven anar de hel agat er was iets dat hij/ zij ontkende aan de islam of heeft toegevoegd, er zijn groepen due perfect het zelfde zijn als soenieten maar er is een klein verschil, ze geloven niet dat ALLAH handen heeft(zie wa voor een keleine verschil da da is en ze zijn ongelovig verklaard) dus alsteblief kom ni af me die zever ik ken goeie soefies die aleen allah aanbidden(iedereen aanbid aalleen ALLAH, zoals die shijiet hier ,zij is niet slecht , zij houd zich zeker een vast ook alleen bezig met allah enzo maar tog is ze shijiet(en voorstander van tijdelijkhuwelijk, terwijl da haraam is, reden genoeg om de hel in te komen).en het zou leuk zijn als je voor soenieten opkomt(als jij er een bent want door je reactie denk ik da jij een soefi bent)

  31. 33 16jarigemohamed 13 mei 2007 om 9:12000000 pm

    en aisha , als je tog voor soefis houd, verrtel mij dan eht veschil tussen een soefi en een soeniet.

    en denk er dan goed over na , jij denkt zeker zo iedereen die in allah gelooft , gaat naaar het paradijs, amar dan zeg ik en de shaytaan zij geloven ook allah , zij vezen zelfs allah!en tog gaan ze naar de hel een klein ding van de islam veranderen, niet accepteren, toevoegen is genoeg om eeuwig te branden, wij soenieten houden ons gwn aan de soena meer neit , wij hebenniets veranderd of toegevoegd ofwa dan ook, maar moesten die soefis ook zo zijn dan waren ze soenieten dus, zij accepteerden, of ontkende of, veranderde of voegde iets toe aaan de islam dat ze ongelovig waren verklaard,vidden is niet genoeg!

  32. 34 aisha 13 mei 2007 om 9:25000000 pm

    SALAAM ALAYKUM RAMATHOELLAH WA BARAKATHOE

    IK BEN EEN SUFI JA MAAR WIJ VOLGEN DE SOENNA VAN ONZE PROFEET ALHAMDULILLAH
    DE DIRECTE SOENNA WAT WIJ ALLEEN ANDERS OF MEER DOEN
    IS HEEL VEEL DIKR EN EXTRA GEBEDEN , WIJ HEBBEN EEN LEERAAR/IMAAM DIE ONS OPLEID NET ALS JE NAAR SCHOOL GAAT ZEG MAAR OM JE NAFS TE DODEN WIJ ZIJN HEEL ERG MEE BEZIG ONZE NAFS TE DODEN EN ALLAH SWT TE AANBIDDEN
    WIJ ZIJN SOENIETTEN!!!!!! ABSOLUUT IK BEGRIJP NIKS VAN DIE RARE VERHALEN DIE VAN SUFI’S DE RONDE GAAN RARE RITUELEN SHIRK ENZO DAAR ZOU IK NOOOOOOOOOOOIIIIIIT ACHTERSTAAN. DIT IS HARAM!!!!!!!!

  33. 35 aisha 13 mei 2007 om 9:26000000 pm

    EN HEB IK OOK NOG NOOIT GEZIEN MEEGEMAAKT EN GEHOORD VAN DE SUFIS DIE IK KEN MAAR MISCHIEN ZIJN ER ANDERS SOORTEN SUFI’S DAN ALLAH SWT WEET HET BESTE
    GELUKKIG HEB IK DAAR HELEMAAL NIKS MEE TEMAKNE

  34. 36 aisha 13 mei 2007 om 9:49000000 pm

    IK BEN HET ZEKER MET JE EENS ALS ER SUFI’S ZIJN DIE DOEN EN ZICH GEDRAGEN ZOALS JIJ BENOEMD OF KENT!!! MOGE ALLAH GENADE MET HUN ZIJN DAN…
    VOOR ALLE DUIDELIJK NOG EEN KEER WIJ ZIJN SOENIETTEN!!!!!!!! EN WIJ VERANDEREN NIKS OF INNOVEREN


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.389 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

december 2006
M D W D V Z Z
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua