Moet de gynaecoloog vrouw zijn voor bevallende moslima’s ?

Een Franse moslim moet een half jaar in de cel, omdat hij de gynaecoloog van zijn vrouw had aangevallen. Zijn vrouw was juist bevallen van een kind, toen de vrachtwagenchauffeur de verloskamer instormde en de gynaecoloog te lijf ging. Die was de vrouw na de gecompliceerde bevalling aan het onderzoeken. De politie moest de gynaecoloog ontzetten. Voor een rechtbank in Parijs  betuigde de man spijt van de aanval. Hij zei dat hij om een vrouwelijke arts had gevraagd. Franse staatsziekenhuizen proberen veelal aan dergelijke wensen tegemoet te komen, mits de bezetting dat toelaat. De 5 miljoen Franse moslims vormen 8% van de totale bevolking in Frankrijk.

Kan de gynaecoloog ook man zijn voor bevallende moslimvrouwen tot einde fase bevalling? Hoe kun je deze bovenstaande situatie oplossen ?

36 Reacties to “• <b>Moet de gynaecoloog vrouw zijn voor bevallende moslima’s ?</b>”


  1. 1 Moke 28 januari 2007 om 3:44000000 pm

    Het antwoord is: “JA, liefst bij voorkeur”

    Waar ligt ongeveer het probleem van deze situatie. Er zijn bijv. ook geen moslima’s gynaecologen. Waarom? Ligt het probleem aan de opvoeding van de kinderen?

    Helft allochtone jongeren verlaat secundair zonder diploma
    Zowat de helft van de allochtone jongeren van Turkse of Noord-Afrikaanse afkomst verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Oorzaak is onder meer het lagere sociaal-economische milieu van de jongeren, de andere thuistaal en de laattijdige intrede in het secundair onderwijs.

    Dat blijkt uit de resultaten van de vakgroep Tempus Omnia Revelat (TOR) van de Vrije Universiteit Brussel gebundeld in het boek “Wit krijt schrijft beter”. Van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint minder dan 20 procent van de jongens en minder dan 25 procent van de meisjes aan hoger onderwijs.

    Bij autochtone jongeren is dat 57 procent van de jongens en 71 procent van de meisjes. Meer dan 40 procent van de Turkse en Noord-Afrikaanse jongeren begint het secundair onderwijs op een leeftijd later dan 12 jaar, wat meteen een achterstandpositie inhoudt. De onderzoekers wijzen erop dat in ons onderwijssysteem een vroege achterstand nooit meer goedgemaakt kan worden.
    Bron: Belga Nieuwstelex (23/01/2007)

    OPLOSSING:
    Indien de moslima’s universiteit studies zouden doen, met name geneeskunde en nadien specialiseren in deze vak ‘gynaecologie’, ben je een specialist in deze vak en bantwoord je aan de voldoening van onze islamitische gemeenschap. Deze studie is voorafgegaan met A.S.O. optie: Latijn Wiskunde, Latijn Moderne Talen, enz…

    Oplossing nr. 2:
    Een Islamitische ziekenhuis, zoals de plannen er voor liggen voor eentje in Rotterdam te openen.
    Een islamitisch ziekenhuis in Rotterdam.

    N.B.: ik weet het voor de meisjes is de klus niet éénvoudig! Met een goed stabiele opvoeding moet het normaal gezien wel lukken.

  2. 2 Anoniem 28 januari 2007 om 7:04000000 pm

    Bijna alle vrouwelijke gyneocologen zijn barslecht: hoor niets dan slecht over hen! Moet een vrouw haar leven in gevaar brengen?

    Bye

  3. 3 leila henna 29 januari 2007 om 11:42000000 pm

    Salam alaikoum
    ANONIEM overdrijf niet ALLE vrouwelijke gynecologen zijn slecht!!!!!!!!!!!!! heb jij ze dan allemaal geprobeerd????

    denk gewoon effe logisch na. Ik heb een heel goede gynecologe en mijn zus heeft en andere en zij vind haar ook heel goed. dat zijn er al 2 op jouw lijstje geschrapt. Ik had een andere en die vond ik niet goed dus die mag op jouw lijstje.

    Er zijnaltijd goede en slechte dokters en goede, je kan een vrouwelijke dokter zoeken maar het gebeurt dat je plots zonder dat je het wilt dat je dokter er niet op tijd geraakt en dat je de dokter van wacht krijgt en dat kan een man zijn. en dan is dat overmacht. daar kan je niet aandoen. bij mij was dat ook ik had en vrouwelijke dokter en alles verliep goed hmdl, maar op het moment dat mijn dokteres de laatste dingen deed na de bvalling kwam de verpleger erbij staan. ik was uitgeput ik had de fut niet mer om te reageren en ik denk echt niet dat ik er aantrekkelijk uitzag vlak na de bevalling, dus ben zeker dat ik die verpleger echt niet op wilde gedachten gezet heb. onze dien hmsl is niet zoooooooo hard en niet plooibaar, denk effe na, Gaat Alah swt mij bestraffen om dat na de bevalling er een verpleger bij is komen staan en mij dan nog geeliciteerd heeft. Ik denk het niet, Ik denk en ben daar zeker van dat ALLahs ra7ma veeeeeel groter is dan dat.
    Toch??

  4. 4 Anoniem 31 januari 2007 om 11:39000000 pm

    Geef me haar naam en die van jouw zuster ook, in België toch?

    Dank je wel.

    Bye

  5. 5 Moke 1 februari 2007 om 8:10000000 am

    Salaam, heb enkele mensen erover gesproken en uiteindelijk handelen uit onwetendheid omdat ze geen keus krijgen dat er vrouwelijke gynaecologen beschikbaar zijn. Dit is de informatie dat je krijgt van het ziekenuis.

    Ja, inderdaad, in verhouding zijn er méér mannelijke gynaecologen dan vrouwelijke gynaecologen. Dat is een feit!!!!
    Heb ook andere verhalen gehoord, dat er personen zijn dat ze een vrouw krijgen als gynaecoloog en dan in het slotfase is niet meere beschikbaar (afwezig, ziek, verlof,…) dat de mannelijke gynaecoloog de taken zou moeten afronden. Rekeninghoudend met dit fenomeen!!!!

    Eens zien of ik aan enkele lijsten kan geraken van gynaecologen per ziekenhuis of regio. Hopelijk met succes en je bent weeral geholpen! Dan heb je al iets vooraleer contact opneemt. Anders ben je onwetend in het ziekenhuis en moet je altijd alles aannemen wat ze voorschotelen.

  6. 6 Ahmed A. 3 februari 2007 om 4:03000000 pm

    Aan Moke,

    Het is nu eenmaal een feit dat er minder vrouwelijke artsen/gynaecologen aanwezig zijn.

    Als je in een ziekenhuis terechtkomt en je hebt gevraagd voor een vrouwelijke gynaecologe dan kan het zijn dat er echt geen aanwezig zijn op dat moment, of degene die er wel aanwezig is is volzet en kan er echt geen patiente meer bij nemen.
    De vraag is als je bij een gynaecologe op visite gaat, dan moet jij je wel eens afvragen of zij jouw bevalling mag leiden in het ziekenhuis waar jij je voorkeur hebt. Niet alle ziekenhuizen laten externe artsen toe.
    Moet het expliciet een islamitische gynaecologe zijn? Ik denk het niet. Het volstaat dat het medisch team vrouwelijk is en normaal gezien zijn zij dan ook ethisch gebonden. En dan nog kan jij nooit uitsluiten dat er uiteindelijk een mannelijke arts of verpleger erbij komt.

    De druk die er rust op het leven van een arts/gynaecoloog is niet te onderschatten, als je het aantal uren weet dat ze moeten presteren dan val je steil achterover. En uiteindelijk stoppen de meeste vrouwelijke artsen ermee of bouwen af want het is enorm moeilijk te combineren met een gezin en nog andere sociale aspecten van het leven.

    Ik werk zelf in een ziekenhuis in België en zie ook dat er veel te weinig vrouwelijke gynaecologen zijn en dan nog zijn zij niet altijd (full-time) beschikbaar.

    Ahmed A.

  7. 7 moslima 5 februari 2007 om 8:02000000 pm

    moke je zei bij oplossing 1 dat als de moslimas nu een universiteit studies zouden doen bv gynaecologie dat het mss makkelijker zal zijn voor de zwangere moslima vrouwen en als je eens nu goed nadenkt dan zijn er toch bepaalde moslimas die dat niet kunnen doen bv ze moeten in het universiteit hoofddoek uitdoen en later als ze werken in een ziekenhuis ofzo ook begrijp je want er zijn heel veel meisjes die niet kunnen verder studeren of werken omdat ze hun hoofddoek niet mogen aanlaten dat vind ik zelf heeeel spijtig.

  8. 8 Moke 6 februari 2007 om 11:06000000 am

    Salaam ought moslima,

    Ja , je hebt gedeeltelijk gelijk. Maar er is geen algemeen verbod op hoofddoeken op de uniefs en ziekenhuizen. Hier en daar beslist de directie onder toegelaten beperkingen hoe de situatie zal zijn met de hoofddoek dragende moslima’s.

    Thalla Frasek & Beslama Yaliek. 😉 🙂 😮

  9. 9 Doctor 29 april 2007 om 4:41000000 pm

    Asalam aleikum,

    Het is grappig om hier te lezen dat vrouwelijke artsen, m.n. gynaecologen, door iedereen gewenst zijn terwijl in een ander onderwerp (werkende vrouwen) wordt gezegd dat een vrouw niet zou moeten werken anders kan ze haar rol als vrouw niet goed vervullen.
    Ik ben zelf sinds kort arts en ik loop tegen twee problemen aan:
    1. ik wil graag als arts werken om zo de moslimgemeenschap de mogelijkheid te geven een dokter te bezoeken. Vele zusters die zijn ook heel blij met een moslima als dokter; MAAR
    2. dan krijg ik te horen dat ik mijn verplichting als vrouw niet nakom en dat ik ‘slecht’bezig ben. Dat ik niet goed weet/ begrijp waar een vrouw voor dient in dit leven. Als je deze mensen dan vraagt of zij voor zichzelf of voor hun vrouw een vrouwelijke dokter (liefst moslima) wensen dan is het antwoord volmondig: JA!

    Wat te doen met deze tegenstrijdige standpunten? Heb ik dan geen recht op een gezinsleven en doketr zijn samen zodat ik zowel mijn (toekomstige) man als mijn ummah kan dienen? Of bestaat er geen man die toestaat dat zijn vrouw doketr is?

  10. 10 Moke 30 april 2007 om 2:50000000 pm

    Salaam Alaikoum,

    Je ziet zelf dat mensen op eigen houtje aan het handelen zijn.
    Kennis is een plicht voor elke moslim, voor geneeskunde met optie gynaecologie is de ambitie niet voor iedereen weggelegd (min. 8 studies) voor het te gaan studeren.

    Mensen denken niet na wat ze zeggen, als het maar voor hun eigen bestwil goed uitkomt. Inderdaad, ieder wenst natuurlijk bij voorkeur een vrouwelijke gynaecoloog bij een bevallende moslimvrouw, maar er zijn sommige dat belemmeren om het te gaan studeren.

    Dan moeten ze zelf de consequenties van ondernemen.
    2 tegenstrijdige standpunten: je moet de pers. (m/v) inzicht geven dat het een verkeerde interpretatie is, dat is de enigste boodschap dat ik je kan achterlaten.

    Ma3a Salaam.

  11. 11 Tia 30 april 2007 om 4:45000000 pm

    hey doctor.. je moet je er niets van aantrekken.. zolang je je aan de regels houdt is het goed. je bent goed bezig meisje. thumbs up for u..

    de moslims die weten blijkbaar niet wat ze willen.. ze willen alles en niets. trouwens een vrouw mag werken. daar is niets verkeerd aan.

    en over die vraag of dat de gynecoloog een vrouw moet zijn. op die vraag : voor mij blijft dat gelijk . als het een man is dan doet hij ook maar zijn werk. snappen jullie dat?
    maar ja mijn antwoord zal waarschijnlijk toch niet goe gekeurd worden.

    beslama

  12. 12 Ahmed A. 1 mei 2007 om 5:36000000 pm

    Aan Doctor en ook anderen,

    Salaam alaikoum,

    idd er zijn vele die met een gespleten persoonlijkheid rondlopen en op alles wel een antwoord hebben (maar staan er niet bij stil dat zij het uiteindelijk verkeerd hebben).

    Als idd volgens de islam (wat NIET zo is) de vrouw niet mag studeren en niet buitenshuis mag werken, waar kan ik dan in dit geval een vrouwelijke arts die moslima en liefst gesluierd is vinden om mijn vrouw te laten behandelen. Want ik ben de man en ben jaloers er bovenop en duld niet dat een mannelijke arts mijn vrouw bepoteld, onder geen enkele voorwaarde, ook als haar leven bedreigd is.

    Zusters en broeders, deze gedachten en handelingen zijn duidelijk van onwetende mensen die het in hun leven meestal niet ver hebben geschopt en/of afgunstig zijn tegenover anderen die wel iets voor de maatschappij betekenen.
    Als echtgenoten overeenkomen dat de vrouw eveneens buitenshuis een job mag uitoefen om voor een eigen inkomen te zorgen en zo mee in te staan voor het financiële aspect van het huishouden dan is dat de zaak van de echgenoten, zolang dat haar job respectvol is en geen afbreuk doet aan haar eer en waardigheid (en dit geldt evenzeer voor de man). En als deze echtgenoten afspreken wie wat doet in het huishouden na hun dagtaak dan vraag ik mij af hoe zij (de echtgenote) een slechte vrouw kan zijn, TENZIJ de man GEEN KLOP in het huishouden doet en alles aan zijn echtgenote overlaat en dan systematisch gaat beginnen zagen en klagen dat er niks in het huishouden gedaan wordt.

    Iedere moslimvrouw/man heeft recht op een gezinsleven EN een beroepsleven, zeker degenen die veel hebben opgeofferd voor hun studies (anders is dat weggesmeten geld). Met veel begrip en hulp van de partner in de eerste plaats is dat zeker te combineren en als de familie een handje toesteekt dan krijgen we om te beginnen gelukkige families en goede verstandhoudingen.

    Ik zou heel graag zien dat er meer moslima’s op de werkvloer terechtkomen en zeker in ziekenhuizen en dit in alle sectoren: artsen, verpleegkundigen, labo’s etc… , want een moslima heeft zeker haar waarde en die wordt nog altijd niet in rekening genomen.

    Vrede zij met jullie allen

  13. 13 Halima 1 mei 2007 om 8:10000000 pm

    Asalaam moehalaikoem

    Ik vind idd ook waarom zouden vrouwelijke gynaecologen niet kunnen werken en huishouden doen??

    Een vrouw kan en buiten en binnenwerken. Als ze ziet dat het fulltime niet meer haalbaar is,en haar man niet kan meehelpen in het huishouden (ploegen of andere). Heeft zij het recht om een meid in dienst te nemen,bijv iemand die je strijk ofzo,of af en toe je huis wat kuist, als je zelf geen tijd hebt.

    Ik zou insha Allah later ook een vrouwelijke gynaecologe willen, maar als je op het punt staat om te bevallen,en de enige die vrij is, is een man. Wat ga je doen?? Zeggen van nee nog niet,mag niet enzo.

    Ik denk dat Allah swt het zo niet bedoelt heeft ze, soms is het een geval van overmacht.

    Natuurlijk voor gewone controles enzo,voor gelijk welke ziekte, ofzo (maw tandartsen,doctors,enzo.) dan kan je altijd vrouwelijke kiezen.

    Maar soms zoals als het ziekenhuis overvol is,en enkel mannelijke gynaecologe,dan kan je niet anders.

    insha Allah komen er nog vele moslima’s bij, gynaecologen.

    Maar idd,tegenwoordig associeert men TRADITIE, bijv meisjes mogen niet verder studeren enzo,met ISLAM. En dat is verkeerd.

    Thalla fraskoem

    wa salaam

  14. 14 Van Tasniem voor Ahmed A. 1 mei 2007 om 10:03000000 pm

    Salaam aleikoum,

    Ahmed A., je zegt in je bericht:

    “Want ik ben de man en ben jaloers er bovenop en duld niet dat een mannelijke arts mijn vrouw bepoteld, onder geen enkele voorwaarde, ook als haar leven bedreigd is.

    Hoe kan je nu zeggen: “Onder geen enkele voorwaarde, OOK ALS HAAR LEVEN BEDREIGD IS.” Hier ben ik het totaal niet eens met jou. Indien jouw vrouw in een noodsituatie is en er enkel een mannelijke dokter aanwezig is (bijvoorbeeld bij een auto-ongeluk) dan ga jij haar dus laten doodbloeden omdat “jij de man bent en jij bent jaloers”, dus ja dan moet je vrouw maar sterven? Dit is verschrikkelijk, ik heb medelijden met je vrouw.

    Ik vind dat er altijd voorkeur moet gegeven worden aan vrouwelijke artsen voor een moslima, maar in noodsituaties waarin zij met het leven bedreigd is, vind ik het barbaars en onmenselijk om zulke uitspraken te doen.

    Wa salaam

    Tasniem

  15. 15 Anissa 1 mei 2007 om 11:17000000 pm

    inderdaad, ik ben het volledig eens met Tasniem

    het zou zelfs haraam zijn moest je je vrouw niet laten behandelen door een mannelijke arts, als hij de enige is die haar op dat moment kan behandelen!!!

    nood breekt wet!

    net zoals we varkensvlees zouden mogen eten moest dit het enige voedsel zijn dat beschikbaar is…

    onze islam is NIET BARBAARS!!!

    sommige mannen wél 😦

  16. 16 TIA 2 mei 2007 om 11:37000000 am

    salaam

    De profeet Mohamed vzmh hielp ook mee in het huishouden. niet enkel de vrouw moet dat doen.. de man mag ook meehelpen.. als je trouwt sta je voor alles met twee..

    beslama

  17. 17 aan Tasniem & Anissa 2 mei 2007 om 6:13000000 pm

    Lees eens duidelijk wat er in de hele context staat.
    En als je heel goed leest dan merk je dat dit ironisch bedoeld is op het feit dat er mannen zijn die inderdaad zo denken.
    Het tekstgedeelte dat jullie aanhalen is onlosmakelijk verbonden aan het eerste gedeelte in de tekst en daaruit zou je moeten of kunnen uitmaken dat NIET IK zo denk of handel, maard dat dit gewoon een weergave is van de trieste feiten die we nog heden ten dage anno 21ste meemaken. In het volgende paragraaf kan je ondubbelzinnig opmaken dat ik TEGEN deze gedachte en gang van zaken ben.

    Ik werk zelf in een ziekenhuis op de afdeling fertiliteit (Labo) en weet maar al te goed hoe het eraan toe gaat in noodsituaties en ook andere gevallen. Je heb meestal geen keuze(s) als je via spoed binnenkomt, of je gaat bevallen of een chirurgische ingreep etc…

    Mijn lieve echtgenote is nu zwanger en we gaan dus sowieso bij een vrouwelijk gynaecologe en vroedvrouw (mannelijke vroedvrouwen bestaan ook hoor), maar ik hou in het achterhoofd de gedachte dat op het moment van de bevalling er een zeer grote kans is dat de gynaecoloog van dienst een man is en misschien zelfs dat er een verpleger in het team zit die de bevalling gaan leiden. Want op dat moment is dat een noodsituatie en hebben we geen keus hé, het leven van mijn echtgenote gaat boven alle wetten en regels.

    Ik zou zeggen als je een tekst leest, lees die dan heel aandachtig, liefst nog een 2de maal als de tekst lang en of moeilijk te interpreteren is.

    Anissa ik ben niet barbaars mocht je daarop zinspelen.

    By the way: ik voel mij niet aangevallen hé, dit is gewoon een rechtzetting van de situatie.

    vriendelijk groeten
    Vrede zij met jullie

  18. 18 Anissa --> Ahmed A. 2 mei 2007 om 8:29000000 pm

    sal.alayk,

    alhamdoelilah, ik ben héél blij dat je gezond gereageerd hebt en dat je alles duidelijk gemaakt hebt!!!

    het was idd wel dubbelzinnig, nu je het zo uitgelegd hebt en ik het heb teruggelezen, begrijp ik dat je het niet zo bedoelde, maar ik denk dat het merendeel van de lezers hier het wel zo gesnapt hebben…

    sommige gedachten zijn barabaars (zoals bvb je vrouw niet laten bevallen omdat er enkel een mannelijke dokter beschikbaar zou zijn)…

    ik reageerde op stukje van Tasniem:

    ‘Ik vind dat er altijd voorkeur moet gegeven worden aan vrouwelijke artsen voor een moslima, maar in noodsituaties waarin zij met het leven bedreigd is, vind ik het barbaars en onmenselijk om zulke uitspraken te doen.’

    gewoon om duidelijk te maken dat de islam zeker niet barbaars is…

    allé, hmdlh, alles is rechtgezet!

    wens jou en je echtgenote een gezonde BABY!!!

    salaam

    Anissa

  19. 19 aan Anissa 2 mei 2007 om 9:50000000 pm

    Wa alaikoum assalaam,

    blij dat mijn reactie een positieve reactie heeft uitgelokt.

    Ik geef ook de voorkeur voor een vrouwelijke arts voor een vrouw en een mannelijke arts voor de man. Als je eens heel goed rondkijkt en luistert is dat niet enkel van toepassing op moslims, ook westerlingen; met name de vrouwen geven de voorkeur voor een vrouwelijke arts. Dat is iets wat ik al vele keren heb geconstateerd.

    En thanks voor je compliment, wij wensen ook van harte een gezonde baby.

    Salaam
    Vrede zij met allen
    Ahmed

  20. 20 hanane 3 mei 2007 om 2:36000000 pm

    salaam alaikoem

    hoeso hoofddoek af doen lees ik van te voren
    in de gezondheidszorg doen ze niet moeilijk over de hoofddoek en ik praat uit ervaring ik loop momenteel stage in het ziekenhuis en mag hem gewoon ophouden
    heb nu 3 stage plekken gehad en nooit hebben ze daar moeite mee ze zeggen zelfs is hygienischer liggen er tenminste geen haren van je

    nou over de gynacoloog ik begrijp dat je een vrouw wil maar als het overbezet is wat vaak in het ziekenhuis is( heel gezondheidszorg) dan heb je geen keus en allah swt gaat je daar heus niet op straffen zo erg is onze dien niet als het niet kanewa ja dan kan het niet je kind en je zelf de gezondheid zijn belangrijker dan wie je gaat helpen tijdens de bevalling EN MENSEN DIE KLAGEN GA DAN DE OPLEIDING DOEN EN HELP DIE MENSEN DAN OF NEE DE MEESTE GAAN KANTOOR WERK DOEN NEE KIES VOOR DE GEZONDHEIDSZORG KUN JE EIGEN ZUSTERS EN BROEDERS HELPEN !!!!!!!!!

  21. 21 sarah 4 mei 2007 om 12:40000000 pm

    TIA ik keur het wel goed meid!
    En doctor, PETJE AF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ik ben zo trots op jou,echt ik vind het zo knap van je want het is niet bepaald een makkelijke studie.
    Ik vind at jij je er niets van aan moet trekken want als je die mensen moet gaan volgen kom je nergens meid!
    Doe je ding en je zult zeker je gezin en je werk kunnen combineren het is maar een kwestie van een goed man tegenkomen die jou in je waarde laat en je rechten niet ontneemt!!!!!!!
    Want het is wel mogenlijk om werk en je gezin te combineren het is een kwestie van plannen en je aan die planning houden!
    Ik wens je veel succes en hoop echt dat je je werk kan blijven doen,dat verdien je na al die jaren studie!!!
    En volg wat er in de koraan staat in combinatie met je hart volgen!
    Laat niemands oordeel jou breken!
    GOOD LUCK!
    SALAAM DOCTOR

  22. 22 sarah 4 mei 2007 om 12:50000000 pm

    Oh ja, helemaal vergeten!!
    Moslima’s toch wees blij dat jullie zelfs dit nog aangeboden krijgen inplaats van kritiek geven zoals dat bij doctor is gedaan!We leven in nederland maar we hebben eigen moskees, eigen islamtitische scholen,eigen islamitische slagers en ga zo maar door!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    We blijven maar krijgen en willen maar meer, ik ken de geschiedenis over hoe onze ouders hier naartoe zijn gekomen blablabla maar dit is en blijft nederland!!!
    Een beetje bescheidenheid en meer dankbaarheid kan geen kwaad!

  23. 23 hanane 4 mei 2007 om 4:10000000 pm

    goed gesproken sarah

    en meiden volg jullie hart want werk en gezin kan je zker combineren ik zelf doe de gezondheidszorg ik weet dat ik nacht, avond, weekeind, dag diensten heb maar ik maak me niet druk want voordat ik ga trouwen leg ik dit voor dan weet die gene waar ie mee te maken krijgt jullie moeten gewoon jullie studie volgen want op alles is een oplossing;)

  24. 24 moslima aan hanane 4 mei 2007 om 7:25000000 pm

    salaam

    hey hanane je hebt echt geluk dat je al in 3 ziekenhuizen met hoofddoek mochst werken maar mag ik vragen waar je woont in belgie of in nederland want ik denk dat het strenger is in belgie dan in nederland want hier bij ons mochst mijn nicht geen hoofddoek dragen toen ze werkte in het ziekenhuis

  25. 25 HANANE 4 mei 2007 om 9:27000000 pm

    salaam

    hey moslima ik woon in nederland ..en misschien heb ik wel geluk elhamdoulillah ik ben nergens afgewezen elhamdoulillah heb eigenlijk alleen positieve dingen gehoord
    dat ze het goed en knap van me vinden om mijn geloof te uiten van patiente krijg ik de leukste vragen en zijn ook geintresseerd in de islam ze vragen me het hemd van me lijf af ze willen alles weten maar moge allah de meiden steunen die het moeilijker hebben met het dragen van een hijab in een praktijksituatie
    xxx jes hanane

  26. 26 Hayat 20 juli 2007 om 9:03000000 pm

    Amaii

    Masha’Allah, ik ga ook insha’Allah geneeskunde doen, maar gwn huisarts insha’Allah of hartchirurg….

    Momenteel moet ik nog ingangsexamen doen insha’Allah, maar Allah weet het beste.

    Het enige wat ik kan doen is inspanning…

  27. 27 Moke 26 juli 2007 om 8:11000000 pm

    Moslima weigert man als arts.    (bevalling – zwangerschap)
    AMSTERDAM, 26/07/2007 – Medisch specialisten luiden de noodklok: de eis dat moslima’s alleen door vrouwelijke artsen kunnen worden geholpen, levert levensbedreigende situaties op, zowel voor arts als patiënt.

    Het loopt de spuigaten uit. Je geloof verschaft je geen voorrechten, zegt de Utrechtse radioloog Floris Sanders namens de beroepsgroep. In de gezondheidszorg wordt iedereen gelijk behandeld.

    Het vakblad ‘Medisch Contact’ komt deze week met schokkende voorbeelden van acute situaties waarin mannelijke artsen vanwege culturele of religieuze redenen niet hun werk kunnen doen. Soms wordt de arts zelfs fysiek bedreigd door de mannelijke cipiers die met de gesluierde dames naar het ziekenhuis komen.

    Ook komt het voor dat specialisten worden gedwongen om vervoer te regelen naar ziekenhuizen, waar wél vrouwelijke artsen beschikbaar zijn. Dit leidt tot situaties waarin de levens van de moslima’s en hun ongeboren kinderen op het spel worden gezet, meldt het Nederlands Dagblad.

    Volgens Ben Crul, hoofdredacteur bij Medisch Contact, moet er direct worden ingegrepen: ‘Zometeen weigeren patiënten nog een neger, een homo of een Chinees als arts aan het bed. De discriminatie van mannelijke artsen moet stoppen. We moeten heel duidelijk zijn: wij doen hier niet aan mee, anders vallen er nog doden.’

    De PvdA zal in de Kamer de situatie aan de orde stellen. Die mannen brengen de levens van hun vrouwen in gevaar, vindt Kamerlid Khadija Arib. Ik wil onderzoeken of we ze strafrechtelijk kunnen aanpakken.

    BRON: ‘www.Telegraaf.nl’

  28. 28 Hayat 26 juli 2007 om 9:21000000 pm

    Zo erg…

    Ik heb gelezen in geneeskunde van de Profeet (saw) dat het toegestaan is…

    Ze overdrijven wel, het is niet aangenaam om onderzocht te worden door een man, maar alst ni anders kan moet je toch je gezondheid niet in gevaar brengen, dat is niet wat Allah swt ons zegt…

  29. 29 Moke 28 juli 2007 om 12:34000000 am

    Een leugen over het weigeren van een mannelijke gynaecoloog.

    Het hele gedoe rondom moslima’s die vrouwelijke artsen eisen is een non-issue (keugen). Dat zegt Gerard Visser, hoogleraar verloskunde en gynaecoloog van het Universitair Medisch Centrum Utrecht vandaag in dagblad Trouw. Volgens hem hebben moslima’s zelden moeite met mannelijke artsen. Zeker bij tweedegeneratiemoslima’s is het geen probleem.

    Gisteren verscheen in verschillende kranten het bericht dat moslima’s steeds vaker niet door mannen geholpen willen worden. Deze ontwikkeling was voor verschillende Kamerleden reden om vragen te stellen aan de ministers van Volksgezondheid en Justitie.

    Visser: “Van de vrouwelijke imam in ons ziekenhuis begrijp ik dat moslims verplicht zijn in ieder geval te vragen of er een vrouwelijke arts beschikbaar is. Als dat niet zo is, is een mannelijke arts ook prima. De gezondheid staat voorop in het geloof.”

    David Drexhage van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam deelt zijn mening: “Natuurlijk kan het voorkomen. Afhankelijk van de capaciteit proberen wij dan een vrouwelijke arts te regelen. Waarom niet? We hebben er niks aan als een patiënt gestresst is.” Dat het geen heet hangijzer is, wordt geïllustreerd door het feit dat het EMC in de afgelopen twee jaar welgeteld één klacht hierover gehad heeft. Drexhage: “Maar die begreep achteraf eigenlijk wel waarom ze niet door een vrouw geholpen kon worden.”

    BRON: ‘www.fok.nl’ – 26/07/2007

  30. 30 henna leila aan sarah 28 juli 2007 om 1:14000000 am

    Salam alaikoum wr wb

    SaraH??
    Ik begrijp niet wat je daar bedoelt, we willen maar en we moeten dankbaar zijn. Is dat geen recht? Zoalng je andermans vrijheid en anders mans rechten niet afneemt, zie ik niet waarom ik dankbaar moet zijn dat ik een islamitische slager mag openen. Overdrijf eens niet, dat is mijn recht en nederland of Belgie wil niet zeggen wees blij dat je hier een centje krijgt, nee hoor. Ik ben een BURGER ik betaal hier belastingen en ik werk voor mijn geld zoals elk ander. Als iemand het leuk vind om meubeltjes te maken en er uiteindelijk zijn beroep van wil maken en een zaak opent moet ie de overheid dan ook dankbaar zijn??? ik denk het ni.

    STOP er mee te denken dat jullie hier maar wonen. Jullie zijn BURGERS!!!!!

    Jullie hebben rechten!!!!!!!!!!!!!!!
    En jullie hebben kwaliteiten die jullie toevoegen aan deze maatschappij.

    Ik smeek niemand en ben enkel Allah swt dankbaar .

    Sara lees het boek van tariq ramadan “westerse moslim en de toekomst van islam.”
    Er zit veel wijsheid in zijn woorden.

    de meesten hier zijn ofwel de tweede of de 3de generatie hier in belgie/nederland. Jullie zijn allemaal moslims hmdl en jullie leven in europa ( land ook van Allah swt).

    Ik denk dat mijn betoog wel duidlijk is.

    Wij zijn hier geen bedelaars die dankabaar moeten zijn dat ze een suk karton krijgen om op te slapen en msschien een versleten dekentje en ik moet dan dank u zeggen!! ik denk het ni!!! no way.

    Wat ik ni begrijp is als een gewoon niet moslim vraagt naar een vrouwlijke dokter omdat ze er zich gemakkelijk bij voelt, er geen probleem om wordt gemaakt. als bijvoorbeeld een man bij een uroloog moet zal ie toch ook liever een man hebben die hem onderzoekt dan dat een vrouw hem onderzoekt!! dit zijn feiten!!
    En ik voelme beter dat een vrouw mij onderzoekt dan dat een man dat doet en daar nog bovenop Allah swt vraagt het mij het is beter voor mij.

    En zoals eerder gezegd is geweest NOOD BREEKT WET. waarom er nog steeds vrouwen zo extreem kunnen doen in noodsituaties, kan er bij mij al helemaal ni in!!!

    Khir incha Allah

    Moge Allah swt ons leiden en ons leren wat goed voor ons is.

  31. 31 fatma 28 juli 2007 om 7:36000000 am

    beste Henna Leila
    In mijn ogen moeten we wel dankbaar zijn, ik als “Nederlandse” ook.(Daarmee wil ik niet zeggen dat jij geen nederlandse zou zijn, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en me nu niet direct hierop gaat aanvallen.) En wel aan Willem van Oranje die ons land heeft gemaakt wat het nu is. Vrijheid in geloof en meningsuiting. We hebben het over rechten, maar hij heeft ons deze rechten gegeven en zijn leven ervoor gelaten. Dus een beetje dankbaarheid is wel op zijn plaats denk ik…

    Oké toen ik me ging verdiepen viel het me op dat in de Islam er wel regels waren , maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Dat is wat ik leer van de Islam. Waarom dan al die vragen of je je leven in de waagschaal moet stellen als er een regel doorbroken wordt. Als je niet kan bidden zoals het moet en je niet kunt staan mag je zitten. Kan je niet zitten , mag je liggen. Kan je niet bewegen dan kan je met je ogen knipperen.

    De Islam is een mooi geloof, en de regels zijn erg soepel.

    Als ik moet bevallen of ik heb een ongeluk gehad en er is geen vrouwelijke arts dan maak ik of mijn man geen problemen over een mannelijke arts.

  32. 32 fatima 28 juli 2007 om 2:17000000 pm

    salaam,

    dat maakt niet uit man of vrouw, want das een dokter. hij bekijkt je lichaam voor je eigen gezondheid en de meeste belgische dokters denken niet verder, die hebben meestal wel juiste intentie. zo niet voel je dat wel aan, en dan als je kan ga je weg van hem en een andere dokter pakken. wat hier al snel mogelijk is.

    ma3a salaam

  33. 33 henna leila aan sarah 29 juli 2007 om 2:09000000 am

    ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga niet akkoord met je mening zus, Ik ben een burger en ik kan de mansen dankbaar zijn die gevochten hebben voor die vrije meningsuiting enz.. maar dan houd het toch op.

  34. 34 fatma 30 juli 2007 om 11:37000000 am

    Ik zeg ook niet dat je dankbaar moet zijn naar de grosso modo van Nederland. Maar voor de mensen die gevochten hebben voor hun ideeën en idealen. Ik vind dat de mensen nu een beetje verwend zijn door de westerse maatschappij. Het westen is bankroet wat nieuwe ideeën aangaat. Vroeger, na de Renaissance was dat wel anders en als je de geschiedenis induikt zul je zien dat er meerdere redenen zijn om dankbaar te zijn.

    Maar niet naar de mensen die je op straat tegen komt, dat ben ik met je eens. Dat is nergens voor nodig, iedereen draagt een steentje bij aan de maatschappij en verdiend respect en beleefdheid, maar daar houd het dan ook mee op.

  35. 35 henna leila 30 juli 2007 om 5:59000000 pm

    salam alaikoum

    respect is zoiezo iets wat ons geloof van ons vraagt er bestaat een duidelijke aya in de koran die over dit respect spreekt, en hoe je anderen moslims en niet moslims moet behandelen.

    Respect voor iedereen goed of slecht uiteindelijk zijn ze ook van de ro7 van Allah swt. Alleen daarom al.

  36. 36 leyla 12 september 2007 om 8:45000000 pm

    Ik heb jouw reacties moeten verwijderen, als je weet wat ik bedoel.


Plaats een reactie




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2.310.138 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

januari 2007
M D W D V Z Z
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua