Het huwelijk bestaat uit geven en nemen.

Een man kwam eens bij de leider der gelovigen; cOmar ibnoe al-Khattaab, om beklag te doen over zijn eigen vrouw. De man wachtte voor de deur totdat cOmar naar buiten zou komen, maar hij hoorde dat de vrouw van cOmar haar man een grote mond gaf en hem tegensprak, terwijl cOmar stil was en niets terug zei. De man vertrok daarop en zei: “Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.”

Daarna kwam cOmar naar buiten en zag de man weglopen, hij zei: “Waarmee kan ik je van dienst zijn?” De man zei: “O leider der gelovigen, ik ben gekomen om mijn beklag te doen over mijn vrouw en haar grote mond. Toen ik bij je voor de deur stond, hoorde ik jouw vrouw zo tekeer gaan tegen je en ik zei tegen mijzelf: ,,Als dit de toestand is van cOmar met al zijn kracht en felheid, wat heb ik dan nog te zeggen.”

 

Hierop zei cOmar: “O broeder, ik verdraag het vanwege de rechten die zij op mij heeft. Zij bereidt mijn eten, bakt mijn brood, wast mijn kleren en borstvoedt mijn kind, terwijl zij niet verplicht is dit allemaal te doen! En zij weerhoudt mij van het begaan van haraam (hiermee wordt bedoeld het neerslaan van de blik en het begaan van overspel).”

De man zei: “O leider der gelovigen, dit geldt ook voor mijn vrouw.”  Hierop zei cOmar: “Verdraag haar dan.”

10 Responses to “• <b>Het huwelijk bestaat uit geven en nemen.</b>”


  1. 1 Moke 3 juli 2007 om 6:22000000 am

    Masha’allah als iedereen zo was, zou de wereld anders zijn.

    Veel mannen en jongens denken dat het verplicht is: wanneer de vrouw die taken uitvoert: eten klaarmaken, kleren wassen, borstvoeding geven, …

    Na het werk, thuis komen, TV kijken, naar moskee gaan, en verder niets doen. Huishoudelijke taken is voor de vrouw denken de meesten.

    Thalla!!

  2. 2 H 3 juli 2007 om 9:48000000 am

    Dat is inderdaad zo! Het staat gewoon nergens geschreven wat de taken van de vrouw zijn. De taken van de man zijn duidelijk: kleding, voeding en onderdak. Tegenwoordig betaald de werkende vrouw alles voor haarzelf en doet daarnaast bijna alles thuis. En dan nog is de man niet tevreden. Mannen van tegenwoorig…

    (heb t niet over alle mannen natuurlijk, er zitten er 1 of 2 bij op de wereld die niet zo zijn, I know!)

    Maar helaas speelt de opvoeding van de ouders een supergrote rol van het gedrag van de mannen van tegenwoordig. Mannen zijn nu , mamma’s zoontje, ze doet alles voor hem, hij gaat naar buiten, eet en slaapt. En dat verwacht hij later ook van zijn vrouw, die dus alles behalve zijn moeder wil zijn!!

  3. 3 MoslimaMaryem 4 juli 2007 om 2:06000000 pm

    Salamou 3alaikoum
    Inderdaad een vrouw wordt niet meer met respect behandeld. Als een meisje thuis helpt of iets voor haar broer doet zul je haar broer haar niet zo snel horen bedanken. Ik spreek uit ervaring. Maar Hamdoelilah is daar verandering in gekomen. Geloof me als je een jongen daarop wijst kan hij wel veranderen hoor. Ik zie het bij mijn broer hij is imaam en als ik nu iets voor hem doe volgt een shokran automatisch. Gewoon omdat hij weet dat een vrouw het niet verplicht is in de islam. Wist je als een man een goed inkomen heeft en zijn vrouw het moeilijk heeft met het huishouden ze van hem kan eisen om iemand te zoeken die haar kan helpen (bv. een kuisvrouw). Dat recht heeft een moslimvrouw.
    Wa3alaikoum salam

  4. 4 thamimount 7 juli 2007 om 12:02000000 pm

    Sallaam alaykoum warahamtuh allah wa barakatuh ,

    De vrouw heeft zeker wel taken in de islam zoals de man moet werken voor zijn gezin moet de vrouw dat ook alleen zit daar een verschil in een vrouw hoort haar man ook te helpen hierin onder andere met wanneer de man de deur uit gaat zij zijn spullen bezitingen beschermt,de kinderen goed op voed en haar man gehoorzaamt dat ze dan ook geen dingen doet die haar man niet wil en ook niet stiekem omdat hij is gaan werken ze moet haar man gehoorzamen in tijden dat hij aanwezeig is en in tijden dat hij er niet is. En een goede vrouw vraagt niet meer dan dat ze nodig heeft ze moet haar man niet kaal plukken en hij maar kapot werken ze moet tevreden zijn alhamdolilah zeggen. Altijd en laten zien dat ze hem dankbaar is en trots op hem is dat hij voor zijn gezin werkt door voor hem te koken en het huis houden netjes te onderhouden en hem alles te geven (halal)wat hij wil zodat hij niet in haram hoeft te vallen een vrouw moet hem daar zeker in helpen en er goed uitzien voor haar man en er altijd voor hem zijn enz.En niet klagen en schreeuwen en ongehoorzaam zijn en zijn geld voor hem achterhouden zoals tegenwoordig die vrouwen doen er is veel te lezen in islamitische boeken over het huwelijk van een vrouw en man hoe zij zich dienen te gedragen zodat ALLAH SWT TE VREDEN OVER HEN IS. WAS SALLAAM

  5. 5 NADIYA 8 juli 2007 om 11:17000000 pm

    Salaam

    Wij vrouwen hebben onze rechten en plichten.
    De mannen hebben ook hun rechten en plichten.
    Spijtig dat ze alleen hun rechten gebruiken en hun plichten niet nakomen.
    Als ze nu alles nemen zoals het hoort, zal het leven toch aangenamer zijn voor de beide?

    WA salaam ghalekoem

  6. 6 Kees 10 juli 2007 om 8:32000000 pm

    Ik ben geen moslim maar sta positief tegenover de Islám als zodanig (dus niet gebonden aan een cultuur of land). Als man en vrouw in de Islám gelijkwaardig zijn, is er niets aan de hand zolang een ieder in een huwelijk de ander ook maar die gelijkwaardigheid toestaat. De wetgeving in de Heilge Qur’án is meer dat 1400 jaar oud, en intussen is er in de wererld wel het een en ander veranderd. Pas daarom die wetgeving met begrip en wijsheid toe. In deze wereld hebben we elkaar heel hartd nodig en is het belangrijk elkaar te respecteren en elkaar ruimte te geven. Dacht u dat alleen mannen het recht hadden om over de huidige samenleving na te denken en vanuit de Heilige Qur’án positie te kiezen? Vrouwen hebben dat recht ook! En doen dat vaak beter dan mannen!

  7. 7 sji'iet ahlulbayt as 10 juli 2007 om 9:33000000 pm

    Kees, welkom Kees: kom je de moslims redden van hun onwetendheid???????

    salukes

  8. 8 sji'iet ahlulbayt as 10 juli 2007 om 9:34000000 pm

    bedoel met uw wijsheid moslims redden van hun onwetendheid

    salukes

  9. 9 Kees 10 juli 2007 om 9:45000000 pm

    Jammer, het blijft moeilijk om met moslims op een open manier te communiceren; altijd dat wantrouwen … lange tenen … Ik bedoelde niets beledigends, maar wie de schoen past, trekt hem aan … tenslotte ben ik geen shi’íet, hoewel … je weet maar nooit.

  10. 10 ummsayfullah 11 juli 2007 om 10:20000000 am

    salaam-elaikum
    en voor de niet muslims hallo

    wil graag wat tegen kees zeggen merkt hij niet hoe belerend het toontje is dat niet muslims bezigen tegen muslims waar haalt men als niet muslim het recht vandaan om zich te bemoeien met onze interne aangelegenheden ,wij zeggen toch ook niet
    het word tijd dat de ongelovigen hun huwelijken beter regelen en hun kinderen niet meer vermoorden etc
    praat mee tuurlijk maar waarom altijd proberen ons iets te leren dat is nergens voor nodig
    je hebt zelf superlange tenen door direct zo te reageren op deze brief van de shia
    gegroet


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,014,494 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juli 2007
M D W D V Z Z
« Jun   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

