• Het opheffen van de handen.

Vraag:Wat is de regelgeving betreffende het opheffen van de handen en het verrichten van smeekbedes na het gebed?

Antwoord: Sheikh Ibn ‘Oethaymien zegt in Fatawa arkaanoe l-Islaam:

Het is niet toegestaan wanneer iemand het gebed voltooid heeft, om zijn handen op te heffen en smeekbedes te verrichten. Het is niet in de Soennah overgeleverd dat de Profeet dit gedaan heeft. Indien iemand smeekbedes wenst te verrichten, dan is het verrichten van smeekbedes tijdens het gebed beter (tijdens de soedjoed en na de Tashahhoed) dan dat hij ze na het voltooien van het gebed verricht. Dit is waarom de Profeet hierop wees in de H’adieth van Ibn Mas’oed , waarin hij sprak over de Tashahhoed, zeggende: “Vervolgens kan hij kiezen uit elke kwestie die hij wil (door in zijn smeekbedes te vragen wat hij wil) .” [1]

Wat betreft hetgeen enkele mensen doen; elke keer wanneer ze een vrijwillig gebed verricht hebben, heffen ze hun handen op totdat je zelfs bijna van sommigen gaat denken dat hij geen smeekbede verricht, omdat je, wanneer het (verplichte) gebed begint en ze nog in de Tashahhoed van het vrijwillige gebed zijn, nadat ze de Tesliem hebben verricht hun handen ziet opheffen, en het is alsof – en Allah weet het beter – ze hun handen simpelweg opheffen (zonder smeekbedes te verrichten), en vervolgens strijken ze ermee over hun gezicht. Dit alles om een manier van smeekbedes te behouden waarvan ze denken dat het toegestaan is, terwijl dit niet het geval is!!!

Het in deze mate in stand houden ervan wordt daarom beschouwd als een vorm van innovatie (bid’ah) en is niet toegestaan.

——————————————————————————–

[1] Overgeleverd door Al-Boekhaarie in het Boek van Adzaan, in het Hoofdstuk: “Welke smeekbede er gekozen kan worden na de Tashahhoed.” (800).

Advertenties

47 Responses to “• Het opheffen van de handen.”


  1. 1 sji'iet ahlulbayt as 29 juni 2007 om 12:41000000 pm

    subanAllah, die salafis zijn serieus ziek

  2. 2 oum sayfoedien 29 juni 2007 om 4:36000000 pm

    salaam

    sji’iet ahlulbayt as
    waarom zijn ze ziek je moet iedereen rescpecteren hoe ze dan ook zijn of ze de islaam wel of niet volgen of ze de islaam wel of niet op een goede manier volgen wanrt wat jij nu zeg is ook geen goede tekent

    HET IS ALLEEN GOED BEDOELD VOOR DAT JE WEER GAAT AAN VALLEN!!

    SALAAM

  3. 3 sji'iet ahlulbayt as 29 juni 2007 om 10:26000000 pm

    die fatwa is toch om ziek te worden, al zou die ve shiageleerde komen, dan zou ik hetzelfde zeggen

    mening en geen aanval

    salukes

  4. 4 henna leila 29 juni 2007 om 11:16000000 pm

    Ik word hier ook niet goed van
    steeds dat gevit en gezever over details.

    Ons geloof is zoooooooo mooi en je moet de spirituele kant eens leren kennen.

    Maar om eerlijk te zijn iemand die niet veel af weet en wil leren en al dit zou lezen gaat eerder een afkeer dan liefde voelen

  5. 5 oem_moesa 29 juni 2007 om 11:34000000 pm

    Een berg bestaat ook uit kleine steentjes en zo zit dat ook met zondes.Als je geen aandacht gaat houden voor het kleinste stapelen je zondes op tot hoge bergen.Streef je niet naar het zo goed mogelijk praktiseren van de islaam?Subhanallah ik begrijp niet hoe dat iemand zo kan spreken.We zijn niet voor niks op deze wereld.En je kan niet zomaar 1 ding verwerpen en het andere praktiseren.
    En voor sjietsji’iet ahlulbayt as, geef bewijs uit de koran of ahadith dat het zo wel is???En waarom haal je elke keer het woord salafi erbij als iets u niet bevalt???

  6. 6 sji'iet ahlulbayt as 29 juni 2007 om 11:52000000 pm

    ik haal woord salafi enkel erbij als ik 300pct zeker ben da de bron v salafis is anders zal ik nooit het woord salafi gebruiken. heeft nikske met bevallen te maken.

    oem m gij moet wete dak altijd gelijk heb als ik de bron herken: is de fatwa boven ni ve salafi/wahabigeleerde??? jawel, 500pct zeker want ken die wahabigeleerde ondertss wel

    waarom moet ik bewijskes vrbrengen terwijl deze fatwa op nikske trekt: zie de bewijskes ni staan over dua na het gebed. als da bewijskes vr jou zijn, dan heb ik een maxibril nodig

    salukes

  7. 7 sji'iet ahlulbayt as 29 juni 2007 om 11:53000000 pm

    henna leila, het is geen detail zuster, het is gewoonweg toegelaten.

    zelfs een ongelovige in nood, die een greintje geloof heeft als hij in nood is, kan zijn handen opheffen en smeken. flauwekul en pakje zever die fatwa

    ben die liedjes over bid’a al gewoon

    salukes

  8. 8 oem_moesa 29 juni 2007 om 11:57000000 pm

    Subhanallah, je hebt ook altijd een antwoord op alles eh.
    Oke mag ik je dan vragen wie volgens jou geen salafi/wahibi geleerde is???Wat ik niet begrijp is dat je hen zo durft te noemen terwijl ze zich zelf nooit zo benoemd hebben?

  9. 9 Broeder 30 juni 2007 om 3:03000000 pm

    Salaam Aleikem broeders en zusters,

    Ik wilde even vertellen dat jullie Islam-genoten zijn, broeders en zusters, dus maak geen ruzie met elkaar en blijf vriendeljk praten tegen elkaar. Weet wat je zegt als je tegen elkaar praat.

    Dit is een site om je mening te geven, meningsvrschillen uit te wisselen, op een normale manier te discussieren, maar niet om ruzie te maken met elkaar.

    DjazakAllahoe gayran,

    Salaam Aleikoem broeders en zusters..

    O Allah ! maak ons van diegene die berouw tonen
    O Allah ! maak ons van diegene rein zijn
    O Allah ! maak ons van diegene die hun gebeden goed onderhouden
    O Allah ! maak ons van diegene die waarachtig zijn
    O Allah ! maak ons van diegene die geduld hebben
    O Allah ! maak ons van diegene die taqwa hebben
    O Allah ! maak ons van diegene die imaan hebben

    O Allah ! verhoor onze Dua..
    O Allah ! verhoor onze Dua..

    Allahoemma Amien, Wa-Elhamdoeilahie rabiel 3alamien..

  10. 10 Faarisul Qalam 1 juli 2007 om 4:25000000 am

    Bismilaahi rahmaani raheem

    Asalaamulaahi 3aleeykum yaa ahebatiii

    Eerst en vooral Allahyi djaziekum weet dat de tong het kleinste spier orgaan is van heel uw lichaam en dit kan bepalen of je de hel of het paradijs binnen gaat dus aub graaf jullie zelf geen put met jullie tongen in de hel.

    Wat betreft over het handen heffen subhaanallah mensen, van de adaab adou3aaa is dat men zen handen opheft, wanneer je dou3aa vericht thuis buiten op school GOOOOI je handen in de lucht en RICHT tot degene die jou geschapen heeft.
    weten jullie dan niet dat de profeet saw ons meedeelde dat Allah verlegen is van de dienaar wanneer hij zijn handen in de lucht steekt en hij Allah daar niets in plaatst en de hadieth dat een persoon zijn handen in de lucht steekt en dou3aa vericht en zijn eten is haram zijn drinken is haram zijn kleding is haram.

    dit duid erop dat dit toegestaan is. Mohamad saw bij dou3a al qunuut dou3a die men tijdens het gebed wanneer men rechtstaat uitvoert en toen hij saw op de minbar stond en hij saw deed bij salaat al istisqaa regengebed, handen in de lucht steken behoort tot adaab van dou3aaaa doe dit op elk moment van de dag WALAAAAAAKIN er zijn bepaalde momenten waarin de boodschapper saw dit niet deed, oa juist na het gebed, tussen de twee gotab wanneer hij dus gaat zitten bij de vrijdagspreek en uiteraard plaatsen waar het niet hoort zoals toilet en derg… en steek jullie handen vooral in de lucht wanneer het regend…

    En Allah weet het best
    ma3asalaama
    3abdun da3eef

  11. 11 Faarisul Qalam 1 juli 2007 om 4:30000000 am

    Asalaam warahmatulaah,

    Even wil ik snel aan toevoegen wanneer men in het gebed staat en de imaam voorbeeld op de 27ste nacht van de ramadaan dou3aa vericht luidop. zie je vele mensen hun handen in de lucht steken. zoals Bin Bazz(een geleerde) heeft vermeld wanneer de imaam zijn handen in de lucht steekt dan moeten degene achter hem dit ook doen. doet de imaam dit niet dan doen de mensen die achter hem bidden dit ook niet. met als bewijs dat het volgen van de imaam een verplichting is.

    En Allah weet het best.

  12. 12 sji'iet ahlulbayt as 2 juli 2007 om 1:43000000 am

    mijne mujtahid zegt toch da het mustahab is om smeekbeden te verrichten na salat en het is zo: sunnis en shia verrichten smeekbeden na salat

    Ta’qib (Duas after Prayers)
    1131. It is Mustahab that after offering the prayers, one should engage oneself in reciting Duas, and reading from the holy Qur’an. It is better that before he leaves his place, and before his Wudhu, or Ghusl or tayammum becomes void, he should recite Duas facing Qibla.

    ge ziet, ni alle geleerden zeggen hetzelfde: hangt vd kennis vd geleerden af!

    salukes

  13. 13 sji'iet ahlulbayt as 2 juli 2007 om 1:44000000 am

    en smeekbeden doet ge met opheffen v handen liefst, dusssssssssssssss toegelaten, zelfs mustahab!!!!

    salukes

  14. 14 sji'iet ahlulbayt as 2 juli 2007 om 5:38000000 pm

    broeders zusters, sunnis mogen smeekbeden verrichten na salat, vraag het maar aan elke echte sunnigeleerde

    salukes

  15. 15 H 2 juli 2007 om 5:41000000 pm

    Ik doe altijd dou’a na gebed, wat kan er nou mis zijn aan Allah swt aanbidden.

  16. 16 Tasniem 3 juli 2007 om 6:22000000 pm

    Salaam aleikom beste broeders en zusters!!!!!

    Deze fatwa is zo gegeven omdat de Profeet s.a.w.s dit ook nooit gedaan heeft.

    En is het niet zo datwij de Soennah dienen te volgen??

    De Profeet heeft ook gezegd:

    “Wie mij gehoorzaamt, gehoorzaamt Allah. En wie mij niet gehoorzaam is, is Allah niet gehoorzaam.

    (Overgeleverd door al- Boechaarie).

    en

    “Wie zich afwendt van mijn Soennah, diegene behoort niet tot mij”.

    ( overgeleverd door al- Boechaarie en Moslim).

  17. 17 Tasniem 3 juli 2007 om 6:30000000 pm

    Salaam aleikom

    daarbij is het opheffen van de handen slechts in sommige gevallen toegestaan.

    Zolas dus in Mekkah.

    Maar niet na ieder gebed omdat de Profeet s.a.w.s. dit ook nooit deed en we dienen hem te volgen is het niet?

    En even iets aan Sj’iet ahlulbayt as:

    jij zegt dat de salafi goed ziek zijn he…
    Kijk eerst even naar jouw stroming..

    Jullie aanvaarden Mohammed s.a.w.s. niet eens als een Profeet maar Ali r.a. wel.

    Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf.

    Daarbij waar baseren jullie je fatwa op?

    Op hadith of is het gewoon wat jullie geleerde je zegt wat opgevolgt wordt?

  18. 18 sji'iet ahlulbayt as 3 juli 2007 om 11:04000000 pm

    Tasniem v waar haalt gij da???? zijt ge wel goed in jouw hoofd????

    onze lieve profeet sawas aanvaarden we wel, ali as is een imam en geen profeet staghfirullaah: wij zijn shia ithna ashar en geen alevis

    mijn geleerde mujtahid weet wel wat ie zegt: heb z/fatwa uit islamic laws (sayyid sistani) erbij gezet: waarom is dua verkeerd: kan op elke moment!!!

    lees bij fatwa nergens een hadith of bewijs, die geleerde zegt da zomaar alsof hij erbij was

    dus alle sunnis en shiageleerden zijn fout en salafigeleerden zijn juist: hihihihihihihihi

    salukes

  19. 19 sji'iet ahlulbayt as 3 juli 2007 om 11:04000000 pm

    die geleerde zegt da zomaar: bedoel die salafigeleerde bovenaan

    salukes

  20. 20 jamal 4 juli 2007 om 12:08000000 am

    Even orde op zaken.

    We volgen de profeet in hetgeen wat hij ons heeft aangeraden en hetgeen hij ons heeft afgeraden.
    Is het heffen van handen na het gebed afgeraden??????

    Zoja graag een Bewijs.

    En hou je liever bezig met hoofd issues ipv details.
    De Umma zit in prostitutie letterlijk en figuurlijk en jij hebt het over handen heffen na het gebed.

    Dit is toch eenwaanzien waar sommigen zich over dik maken.

  21. 21 Thamimount 5 juli 2007 om 6:28000000 pm

    Bismillah Sallaam ou 3alaykoum,

    Beste zusters en broeders en hallo tegen derest.

    Ik denk dat we beter met elkaar kunnen discusieren over de eenheid van ALLAH SOEBHANAH WA TA A’LAH (Tawheed) daar moeten we mee beginnen als men dit goed begrijpt,dan komt de rest en zal je derest ook beter begrijpen en daarmee bedoel ik de qoraan en de hadith!

    En luister broeders en zusters de saytan heeft graag dat we met elkaar discusieren over onderwerpen en daarmee de tawheed vergeten waar de islam nu eigenlijk echt voor gekomen is.

    LE ILEHE ILALLAH Moge allah ta”ala ons naar het rechte pad leiden amin Sallaam ou 3alaykoum warahmatuh ALLAH wa barakatuh

  22. 22 Faarisul Qalam 9 juli 2007 om 4:47000000 am

    Bismilaahi rahmaani raheem,

    kleine rechtzetting voor mijn edele zuster Tasniem tenzij ik het verkeerd heb begrepen. het heffen van handen is in ALLE gevallen toegestaan behalve in sommige en niet andersom en idd na het gebed niet maar na de adkaar die je na je gebed vericht wel. en niet alleen in Mekka maar over gans de wereld.

    En de 2ahadieth die je hier gebruikt zijn maashallah saheeeh waar iedereen aandacht aan moet tonen walaakin zijn hier niet toepasbaar. als je je handen toch in de lucht doet na het gebed wil niet zeggen dat je Allah ongehoorzaam bent en niet tot de oummah van Mohammad saw. 3ilm al hadith is zeer belangrijk om te studeren zodat we weten wanneer alles toepasbaar is en wanneer niet. nog een goede raad aan iedereen studeer tawheed daarvind je aqsaam al bida3 in soorten innovaties en wanneer je een innoveerder bent wanneer niet…

    En inderdaad mijn dierbaarheden, laten we ons bezig houden met oplossingen voor de grote problemen waarmee wij dag van vandaag te kampen hebben en laten we het vuuur bestrijden en niet de lucifers. Maar mensen dit wil niet zeggen dat jullie nu het geen we hebben gezegd moeten negeren wij hebben geen uitvlucht meer. PRAKTIZEREN!!!

    En aub mensen hou jullie niet te veel bezig met sjiiieet.

    Moge Allah van jullie houden voor degene die het verdienen. En Tasniem mijn dierbare zuster moge Allah jou de buurvrouw maken van Aicha radiyalaahu 3anha in al djannah.(dank je voor je inspanning)

  23. 23 MucahidNL 11 juli 2007 om 5:50000000 pm

    Selam aleykum varahmadoellah

    broeders en zusters kijk deze hadeeths

    Book 2, Number 1480:
    Narrated Abdullah ibn Abbas:

    The Prophet (peace_be_upon_him) said: Do not cover the walls. He who sees the letter of his brother without his permission, sees Hell-fire.

    Supplicate Allah with the palms of your hands; do not supplicate Him with their backs upwards. When you finish supplication, wipe your faces with them.

    ——————————————————————————–
    Book 2, Number 1481:
    Narrated Malik ibn Yasar as-Sakuni, al-Awfi:

    The Prophet (peace_be_upon_him) said: When you make requests to Allah, do so with the palms of your hands, and not backs, upwards.

    ——————————————————————————–
    Book 2, Number 1482:
    Narrated Anas ibn Malik:

    I saw the Apostle of Allah (peace_be_upon_him) supplicating Allah in this manner with the palms of his hands and also with their backs upwards.

    ——————————————————————————–
    Book 2, Number 1483:
    Narrated Salman al-Farsi:

    The Prophet (peace_be_upon_him) said: Your Lord is munificent and generous, and is ashamed to turn away empty the hands of His servant when he raises them to Him.

    Ik snap niet hoe er bida gezegd kan worden :S:S:S

  24. 24 Moke 18 juli 2007 om 1:00000000 pm

    : آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته – الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد

    Beste Broeders en Zusters in de Islam,

    Het oordeel en bewijsvoering voor dit onderwerp kan onder andere gevonden worden in de hieronder geplaatste artikelen van de volgende Hanafitische, Malikitische en Shafi`itische geleerden.

    The Practice of Raising Hands to make Du`a
    Mufti Nawal al-Rahman

    Raising Hands in Du`a
    Mufti Ebrahim Desai

    Raising the Hands during Supplication
    Ustadh `Abdullah bin Hamid `Ali

    Raising Hands in Du`a
    Shaykh `Atiyyah Saqr

    Misschien hebben jullie hier iets aan!!!

    Thalla & Beslama. 😉

  25. 25 eljamo 18 juli 2007 om 2:54000000 pm

    Salaamoe ‘Aleikoem,

    Ik heb die links hierboven doorgenomen en dit is wat ik ervan onthouden heb:

    1) It is etiquette (Adab) to raise one’s hands during du’a. Raising the hands is a sign of humility and humbleness which is more conducive to the du’a being accepted. However, to raise the hands during du’a is not necessary. And Allah Ta’ala Knows Best.

    Er zijn ahadieth waarin vermeld wordt dat de profeet s.a.w. de gewoonte had om z’n handen te heffen bij een Du’a. Zoals hierboven staat is het heffen van de handen een teken van nederigheid en bescheidenheid. Maar het is dus niet verplicht.

    2) Niyyat (intention) is the determination of the heart. That is sufficient. It is not necessary to make verbal intention.

    De intentie heeft betrekking op iemands voornemen (=intentie) om iets te gaan doen. Het hoeft dus niet letterlijk uitgesproken te worden, maar mag wel.

    Een mooi voorbeeld over intentie:
    Stel iemand wordt laat wakker bv. na salaat Duhr en die denkt dan: “Hey, nu dat het toch bijna Maghreb is kan ik evengoed deze dag vasten”. Zijn vasten wordt niet geaccepteerd omdat de juiste intentie er niet was. Ook al spreekt hij honderd keer de intentie uit om te vasten, hij was het niet van plan en dus telt het niet.

    Moge Allah ons leiden op het juiste pad en onze kennis vergroten Inscha’allah.

    Ma3a Salama

  26. 26 oem_moesa 19 juli 2007 om 12:47000000 am

    salamoe alikoum warahmatoelah,
    Je mag je handen opheffen tijdens het maken van een dua maar je hebt bepaalde gevallen waar het niet mag want die vind je niet terug in de soennah , maar het gaat gewoon om het feit dat je vaak mensen ziet die direct na het gebed opeens over hun gezicht wrijven wat je niet in de soennah terug vindt.En de profeet saw zei dat het beste is je dua’s tijdens je soejoed te verrichten.Eeen goed boek is Een beschrijving van de salaah van de profeet saw door sheich mohamed nasir-oeddien al-albaanie.In dit boek leer je hoe de profeet de dagelijkse gebeden verrichten met elke keer sahih ahadiths in vermeld.Want er is een ahadith waarin hij saw zegt Bidt zoals jullie mij hebben zien bidden”(al-boechaarie)
    ma3asalaam

  27. 27 Mucahidnl 8 augustus 2007 om 4:12000000 pm

    Abu Huraira (Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) raised his hands after making salam, and then whilst facing in the direction of the Qiblah, he said: “O Allah, …. liberate the weak Muslims from the hands of the non-believers” (Recorded by Ibn Abi Hatim & Imam Ibn Kathir in his Tafsir).

  28. 28 Mucahidnl 8 augustus 2007 om 4:20000000 pm

    Selam aleykum varahmadoellah

    oem_moesa

    Misschien heb ik niet helemaal begrepen wat je bedoeld maar
    wat ik uit jou reactie begrijp is dat het wrijven over je gezicht NIET van de soennah is
    maar ik heb vele overleveringen gelezen
    waarin de profeet s.a.s. na dua zijn handen over zijn gezicht wreef en over de rest van zijn lichaam

    Als dat je standpunt is laat het mijn weten dan zorg ik voor de bewijsvoering om mijn standpunt te beargumenteren
    (ik ben namelijk nu op werk vandaar dat ik geen daliel heb neergezet)

    Agi fi deen fi dunya wal fi aghira insAllah
    Mucahid

  29. 29 oem_moesa 8 augustus 2007 om 7:37000000 pm

    salamoe alikoum warahmatoelah,
    Jawel agie klopt, je hebt me juist begrepen.
    Ik heb het boek gelezen van sheig albaani waarin inderdaad ahadiths zijn over het wrijven van het gezicht na het maken van een dua door de profeet sallahu 3ali wa slaam maar zijn da’ief,er staat ook duidelijk in het boek van sheig albaani waarom ze da’ief verklaard zijn, als je wil typ ik het volledig over.Je bedoelt mss dat je ahadiths gezien hebt waarin staat dat de profeet sallahu 3ali wa salaam zijn handen opheef bij het maken van een dua?
    Ik heb hier nog een bewijs van sheig ibn taymiya:

    Question:

    Is there any proof from the Sunnah about wiping the face after making supplication?

    Answer:As for the raising of the hands during the supplication, then there are many authentic ahaadeeth which have come relating to that, and as for the wiping of the face; then there are two hadeeth pertaining to it, but neither of them establishes clear proof for it.

    Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah
    Mukhtasar al-Fataawaa al-Misriyyah, page 118
    Translated by Aboo Haatim Muhammad Farooq

    Wat hierin staat lees je ook in het boek van sheig albaani ivm dat er 2 ahadiths zijn waarin het staat van dat wrijven over het gezicht maar niet sahih zijn.

    dus zoals hierboven gegeven op de site zie je dat Sheikh Ibn ‘Oethaymien dit ook zegt ivm het strijken van de handen een bid3a is, in de fatwa van Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah staat dat er ook geen sahih ahadith is waarin het vermeld wordt en in het boek van sheig albaani waarin duidelijk vermeld wordt dat het een bid3a is en ook geen sahih ahadith over is en ook duidelijk in uitgelegd wordt waarom.
    Dus zoek het maar op insha’allah en vraagt het na en je zult insha’allah weten.
    de ahadith die jij hierboven vernoemd hebt zie ik niets staan ivm het stijken van de handen over het gezicht, alleen het opheffen en dat kan zijn wa allah e3lem maar je moet ook weten wat de reden was waarom de onze profeet sallahu 3ali wa salaam dat gedaan had , dus de volledige uitleg naar die ahadith zoeken.
    En Allah weet het beste.
    Ik heb hier ook een tijdje naar gezocht en nagevraagd, ik wist dit ook eerst niet maar elhamdoelilah ik heb mn antwoord gevonden en ik raad je insha’allah dit ook te doen.
    wa alikoum salaam warahmatoelah

  30. 30 oem_moesa 8 augustus 2007 om 7:42000000 pm

    Ik zie juist die 2 ahadiths die je vermeld hebt

    Book 2, Number 1481:
    Narrated Malik ibn Yasar as-Sakuni, al-Awfi:

    The Prophet (peace_be_upon_him) said: When you make requests to Allah, do so with the palms of your hands, and not backs, upwards.

    ——————————————————————————–
    Book 2, Number 1482:
    Narrated Anas ibn Malik:

    I saw the Apostle of Allah (peace_be_upon_him) supplicating Allah in this manner with the palms of his hands and also with their backs upwards.

    Deze bedoel ik dat ze da’ief zijn.

    The Prophet (peace_be_upon_him) said: Your Lord is munificent and generous, and is ashamed to turn away empty the hands of His servant when he raises them to Him.

    En deze ahadith klopt, heb ik ook eerder gelezen.

  31. 31 oem_moesa 8 augustus 2007 om 8:28000000 pm

    sorry, die 2 ahadiths in mn laatste bericht heb ik verkeerd gelezen ,dus klopt niet wat ik zei.Moge allah mij vergeven.

  32. 32 oem_moesa 8 augustus 2007 om 8:41000000 pm

    “Als jullie Allah aanroepen, doe dan doe’a met de palmen van jullie handen,en doe geen doe’a met hun ruggen, en als jullie klaar zijn, strijk dan je gezicht ermee” Dit is dus een van die da’ief ahadith.Hij lijkt in het begin op die je vermeld hebt vandaar dat ik me vergist hebt astarfiroullah en de tweede is:”Wanneer de profeet sallahu 3ali wa salaam doe”a deed en zijn handen ophief , streek hij langs zijn gezicht met zijn handen”.Dir is de 2de.
    Uit ‘Irwaa’ al-ghaliel(2/178/182) door scheich albaani waarin staat dat het da’ief is.

  33. 33 sji'iet ahlulbayt as 8 augustus 2007 om 11:42000000 pm

    In godsnaam, dua kan je op elk moment doen en elke moslim zal wel weten da tijdens salat sujud beste is vr dua, maar wil ni zeggen da ge na gebed geen duas moogt doen, aubbbbbbbbbbbbbbbbbbb!!!!

    over j/gezicht wrijven is da weer bid’a, jaaaaaaaaaaaa, de quran kussen is ook bid’a of wist ge da ni en weet ik veel wa nog

    mij rest nog te zeggen: onze profeet sawas heeft gezegd: “Voor elke ziekte is er een geneesmiddel”, dus zoek jullie geneesmiddel want jullie, de hebben een ziekte v litteralisme: quran lett. opnemen.

    wie refereert er nr al albaani, je kan beter die naam ni uitspreken anders ga je op dag des oordeels nog bij hem mogen gaan staan. al albaani die met trots zegt da hij al meer dan x-jaren in madina vertoeft en nooit de begraafpl vd profeet sawas heeft bezocht, die weet ni wat hem te w8 staat, wayaaaaaaaaaaaaw!!!!

    salukes

  34. 34 Abdullah 9 augustus 2007 om 12:33000000 am

    @oem_moesa

    Als die 2 hadiths die je had opgenoemd da’ief zijn, waarom staat ze dan in sahih muslim..

  35. 35 Abdoell 9 augustus 2007 om 12:27000000 pm

    is het Haram omde koraan te kusse??

  36. 36 henna leila 9 augustus 2007 om 1:28000000 pm

    Salam alaikoum

    WEER ZO’N ONDERWERP!!!

    Ik wordt er gewoon misselijk van,

    Er zijn HEEL veel hadiths die dan weer laten weten dat de profeet saw zijn handen ophief en Allah swt smeekte!! ik kan me herinneren dat er een hadith was die verhaalt dat De profeet eens zijn handen zo hoog ophief dat het wit van zijn oksels zichtbaar werd!!!!!!!!!!!!!!!

    Dus alstublieft stop ermee. Daar gaat het gewoon niet om. Het gaat om je intentie, als je met Allah swt praat doe het hoe je zelfs wilt. Dou3a na het gebed behoord tot de lijst van dou3a mostajib en als je dan niet je handen wil opheffen dan doe je dat niet!!! veel plezier, met de puntjes op de i te zetten waar er al staan.

    Jullie vergeten het voornaamste, en gaan vitten op details

  37. 37 henna leila 9 augustus 2007 om 1:31000000 pm

    NOg iets vergeten

    Mensen zijn al op de maan geraakt en hebben zoveel uitgevonden, blijven jullie maar rustig voor jullie pc zitten en discissieren over het feit of je de voeten moet bedekken en of je de handen moet opheffen,…

    O nog iets om aan dit lijstje toe te voegen

    TOT waar hef je je handen op bij aanvang van het gebed tot aan de oren of achter je oren???

    Veel discussie plezier

  38. 38 henna leila 9 augustus 2007 om 1:32000000 pm

    Abdoel
    het is niet haram om dze koran te kussen als je dat doet uit liefde en respect, maar doe het niet met de intentie dat je dat moet of omdat de profeet saw dat deed want dat is niet!

  39. 39 sji'iet ahlulbayt as 9 augustus 2007 om 4:53000000 pm

    Abdoell ik bedoelde da sarcastisch, maar je mag er zeker v zijn dat ze jou zullen vertellen da het shirk is om de Quran te kussen

    goed antwoord henna leila: dankjewel en de profeet sawas zal da zeker hebben gedaan, daar twijfel ik ni aan

    salukes

  40. 40 Achmed 10 augustus 2007 om 8:56000000 pm

    Sorry als ik dom over kom.
    maar ik wil graag het goede doen,
    kan iemand me op een makkelijke manier uitleggen wat een smeekbede is en hoe ik dit moet doen en wat nou niet mag en wel enzo?

    soucran 11.

  41. 41 Moke 11 augustus 2007 om 12:55000000 pm

    Salaam Alaikoem Achmed,

    Wat te zeggen tijdens de smeekbede?

    VRAAG:
    – Wat moet ik zeggen tijdens de smeekbede en wat zei Profeet Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) tijdens de smeekbede?
    – En weet u wat de beste smeekbede is?
    – En hoe kan ik de kans vergroten dat mijn smeekbede verhoord wordt?

    ANTWOORD:
    Er zij zoveel verschillende smeekbeden dat men zich kan richten naar Allah, de Verhevene.

    En de beste smeekbede is het zeggen van ‘la ilaha illa llah wah’dahoe laa sharieka lah, lahoe lmoelkoe wa lahoe lh’amdoe wa hoewa ’ala koellei shay-ien qadir.’

    Zoals overgeleverd in een betrouwbare hadieth waarin de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zegt: “het beste van ‘dikr’ (gedenken van Allah) is het zeggen van ‘la ilaaha illa llaah’.” (Overgeleverd door Imaam Tirmidi).

    En je kan de kans vergroten dat jouw smeekbeden verhoord worden door o.a.: Een smeekbede te doen in staat van reinheid (al-wodoe).

    Je handen daarbij opheffend.

    Je doe’aa-e doen in de richting van al-qiblah

    Je doe’aa-e beginnen met het prijzen van Allah en de zegeningen vragen voor de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem), en ook ermee eindigen (dus het prijzen van Allah en de zegeningen voor de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem).

    Je smeekbede doen tijdens de ‘soedjoed’ (neerknielpositie in het gebed).

    Je smeekbede doen in het laatste gedeelte van de nacht.

    Beslama.

  42. 42 Moke 11 augustus 2007 om 12:57000000 pm

    Salaam ALaikoem Achmed,

    Hoe weet je dat uw smeekbede is verhoord?

    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij kracht’,
    dan geeft Allah mij moeilijkheden, daarvan word ik sterk.
    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij wijsheid’,
    dan geeft Allah mij problemen om op te lossen.

    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij welvaart’,
    dan geeft Allah mij verstand om te gebruiken.
    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij moed’,
    dan geeft Allah mij een gevaarlijke situatie.

    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij liefde’,
    dan geeft Allah mij mensen die problemen hebben zodat ik ze kan helpen.
    Als ik aan Allah vraag: ‘O Allah, geef mij hulp’,
    dan geeft Allah mij een ‘kans’.

    Ik krijg nooit wat ik vraag. Ik krijg wat ik nodig heb. Mijn smeekbede is verhoord.

    Beslama.

  43. 43 henna leila 11 augustus 2007 om 1:06000000 pm

    Salam alaikouim wr wb

    een smeekbede is een dou3a, dat is alles wat je vraagt aan Allah swt.

    de beste manier is tussen salaat aan de profeet saw. Omdat Allah swt beschaamd is de salaat over de profeet saw wel te aanvaarden en niet de dou3a ertussen.

    Een voorbeeld:

    Allahomma salli 3ala Mohammed wa alihi wa sa7bihi wa salim

    en dan vraag je wat je wil
    Bijvoorbeeld; Ya rabbi leidt ons op het rechte pad, help ons je te gedenken, en help ons je dankbaar te zijn en help ons om je te aanbidden op de beste manier.
    ………..

    Een raad doe dou3a altijd in het meervoud, je zegt ons en niet ik (niet egoistisch zijn in je dou3a 🙂

    en je sluit af terug met

    Allahomma salli 3ala Mohammed wa alihi wa sa7bihi wa salim

    Ps: er zijn heel veel verschillende manieren van salat over de profeet dit is maar een voorbeeld,

    Een man ik weet absoluut niet meer wie het was, zijn dou3a werd altijd beantwoord. Als men vroeg aan hem waarom zei hij; dat hij steeds als hij wilde dat iets voor hem beantword werd, deed hij dou3a met de anderen,
    Bijvoorbeeld je bent ziek, je vraagt Allah swt om iemand anders die je kent of niet kent voor genezeing, begrijp je,

    Want daar besaat een heel duidlijke hadith over
    dat de profeet zegt diegene die dou3a doet vooor iemand anders, daarvoor heeft allah swt een engel die voor elke dou3a die je doet, Dou3a doet voor jouw en zegt: “wa laka mithlo” wat wil zeggen: “en voor jouw hetzelfde”
    Jij doet dou3a als mens voor een ander, terwijl er voor jouw een Engel dou3a doet.

    Mooi he

    En dou3a is en vorm van 3ibada, dat wil zeggen aanbidding
    Wees er dus niet gierig met.

  44. 44 henna leila 11 augustus 2007 om 1:11000000 pm

    Ben nog niet klaar:

    Allah swt zegt ook verschillende keren in de koran.

    Fa in sa’alaka 3abdi 3anni, fa inni qarib, oujibo da3wata da3i itha da3ani

    vert: als mijn dienaar naar mij vraagt, IK ben dichtbij, ik beantwoord de smeekbede van dieigene die mij vraagt,

    Ik kan hier nog heeeeel veel ayats uit de koran op zetten die benadrukken hoe belangrijk de smeekbede (dou3a) is. als je wil zoek ik ze voor je op en zet ik ze hierbij.

    Ik heb er volgens mij de mooiste opgezet ik hou van die aya.

    Ik hoop dat ik je ietsje verder heb geholpen
    En je bent zeker niet dom.

    salam

  45. 45 henna leila 11 augustus 2007 om 1:15000000 pm

    moke we zijn blijkbaar goedgetimed we zetten onze antwoorden op het zelfde ogenblik

  46. 46 Moke 11 augustus 2007 om 1:32000000 pm

    Salaam Alaikoem,

    Ja, dat wel Leila. 😛 😀 🙂 😉        Soebhana’allah!!!

    Beste Achmed,
    Wat betreft de 20 smeekbedes uit de Koran:
    ‘En wanneer Mijn dienaren u over Mij vragen Voorwaar: Ik ben nabij. Ik verhoor de smeekbede wanneer hij tot Mij smeekt.’ (Soerat 2, vers 186) – Moet je hier zijn: LEES DIT EVENTJES.

    Andere bericht:
    • Waarom worden onze smeekbeden niet verhoord ?

    Beslama.

  47. 47 Achmed 11 augustus 2007 om 4:13000000 pm

    Hartstikke bedankt broeders en zusters!
    ik heb er veel van geleerd
    Moge Allah jullie bedanken voor jullie hulp en wijsheid.
    InshAllah
    masalem


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,037,887 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juni 2007
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

%d bloggers liken dit: