• Pasfoto op jouw identiteitskaart ? ? ?

Ibn ‘Abbaas, moge Allah tevreden met hem en zijn vader zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet vzmh.gif (Allah’s zegen en vrede zij met hem) heeft gezegd: “Elke maker van afbeeldingen zal in het Vuur verblijven, en voor elke afbeelding die hij heeft gemaakt, zal er (ook) een ziel voor hem (de maker van afbeeldingen) worden gemaakt, die bestraft wordt in het Vuur” Ibn ‘Abbaas zei: “Als je dat echt wil doen (het maken van afbeeldingen) doe het daan van bomen en andere objecten zonder ziel.”
[Overgeleverd door  Moslim]

Vraag: Wat voor degenen die zich laten fotograferen ?
 
Antwoord: Hier kan ik kort op antwoorden en dat is dat ik niet voorantwoordelijk ben voor wat anderen doen
 
Vraag: Wie in deze groep bezit geen foto’s ?
 
Antwoord: Eerlijk gezegd vind ik dit een vraag die als antwoordt zou moeten hebben. “Als iemand in het water springt doet u het dan ook?” Wat ik hiermee wil zeggen is dat we allemaal zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden en omdat mensen verschillend zijn zullen ze ook verschillende meningen hebben hoe ze tegen dingen aankijken. De één noemt de ander dan bijvoorbeeld extreem als die zijn/haar religie wat serieuzer beleeft. Om hier een extreeem voorbeeld van te geven op uw vraag is het voorbeeld van de zelfmoordaanslagen. De één ziet dit als een martelaarschap en de ander ziet het als een haram daad.
 
Vraag: En het bezitten van foto’s noem je dat ook haram ?
 
Antwoord: Ik kan geen eigen mening geven/vormen dan wat de geleerden hierover zeggen. En dat is dat als men een foto of foto’s schiet met de intentie als herinnering dan is het schieten alsmede ze behouden om ze later te kunnen bezichtigen inderdaad haram
 
Vraag: Of neem je hebt een eigen winkel en je plaatst een camera die alles opneemt dan zou je je toch ook schuldig maken?
 
Antwoord: Mijn antwoordt op deze vraag geldt in principe op al de andere aspecten. Met andere woorden met welke intentie verricht men de daad. De persoon die in dit geval een camera zou plaatsen om alles op te nemen doet het vanuit het oogpunt om zijn goederen te bewaken wat zijn/haar goed recht is.
 
Tot slot wil ik inshaAllah het één en ander toelichten. Het stuk wat ik eerder hierboven plaatste is zoals u kunt zien een fatwa van de geleerden. Verder wat ik altijd doe als er enig onenigheid is tussen geleerden over een bepaald aspect van de Islam is kijken wat de meerderheid hierover zegt dan wat individuelen te zeggen hebben. Want met elk aspect zal je wel een “geleerde” vinden die jou standpunt onderbouwt.

Ik heb ook regelmatig de vraag voorgeschoteld gekregen maar hoe zit het dan met de foto’s op bewijsdocumenten en zo. Nou dit is als Halal geclassificeerd door de geleerden en we weten dat de Islam geen moeilijke relegie is. En als die ook Haram zou zijn hoe zou men zich dan in deze wereld willen verplaatsen (reizen) zonder geldig document. Wat betreft het maken van video’s opnamen ook hier telt weer de intentie.

Als men een video opname maakt van een geleerde die mensen aan het onderwijzen is dan is dit toegestaan omdat de intentie hiervan is om kennis op te doen en het verspreiden ervan. Want je kan moeilijk foto’s gaan maken en dan gaan zeggen op dit en dat moment zei hij dit en dat. Ik hoop met deze antwoorden aan verzoek te hebben voldaan en mocht er nog andere vragen dan zie ik ze graag tegemoet.

Islamitische icoontjes voor MSN:   NEW
bidden.gifstaghfirallah.gifmashaallah.gifhamdoelillaah.gifameen.gifsubhanaallah.gif
Rechtermuisknop en doel opslaan als …
Zijn er broeders en zusters die nog icoontjes kunnen aan toevoegen?

19 Responses to “• Pasfoto op jouw identiteitskaart ? ? ?”


  1. 1 Abderrahman 28 februari 2007 om 1:01000000 pm

    Ik had begrepen dat een electronische afbeelding geen kwaad kan voor bijvoorbeeld op je pas. Trouwens, mogen we dan geen foto’s meer trekken van onze familieleden? Kdacht het wel, aangezien het electronisch is. Je tekent het zelf niet. Je neemt gewoon een kopie van iets dat echt is en je slaat dat op.

    Salaamoe Halaykoem

  2. 2 Moke 28 februari 2007 om 2:34000000 pm

    Salaam Alikoem wa rahmatoellah wa barakatoehoe,

    De foto op de pas is een westers model voor beter controle over de bevolking te kunnen krijgen, heeft met de identieteit van de persoon niets te maken. Vb.: stel eens voor dat men een bepaalde persoon moet gaan opzoeken wegens spoorloos verdwenen, of een fraudeur, of een mmordenaar moet oppakken, komt die foto goed van pas.

    Vele Arabische landen heb het overgenomen van de Europeanen of van de rest van de wereld. Maar het is zeker niet Islamitisch!!!!

    Wat beterft het digitaliseren van foto’s, ik weet het niet????
    Blijft de situatie niet hetzelfde of zoeken we twijfels????

  3. 3 fatima 2 maart 2007 om 12:29000000 pm

    opz ich is dat denk ik wel haram.
    maar wat na wat moke heeft opgenomed denk ik wel dat het geen kwaad kan plus het si ons verplicht in te burgeren van de islam..

    salaam

  4. 4 Maryam 10 maart 2007 om 5:08000000 pm

    salaam aleikum,

    Ik heb begrepen en waar ook de hadith hierboven is op gebaseerd, Gaat het hier om onnodig gebruik maken van fotografie en het tekenen en maken van beelden met leven erin(zoals een beeldhouwer dat doet en een kunstenaar, die een vrouw schildert etc.)Dit is allemaal niet toegestaan in de Islam. Allah is de Schepper van elke wezen en heeft elke wezen een ziel gegeven.Dat zal een mens nooit kunnen,waarbij fotografie deels ook een vorm van een mens projecteert.Als je de mens in zijn geheel fotografeerd, zul je dit herkennen en merk je dit aan als een levende schepsel. Het is een moment opname van iemand, die nog in leven is en zich kan bewegen.Allahoe 3aellem.Verder zoals wat Moke ook heeft geschreven zijn de geleerden het even eens dat wanneer het gaat om het identificeren zoals met eeen paspoort dat je dan wel een foto kunt maken om herkenbaar gemaakt te worden voor veiligheid etc.

    Verder is dat zo normaal geworden in deze maatschappij dat we onbewust niet eens door hebben wat voor gevolgen fotograferen kan hebben.Iemand kan er zo misbruik van maken en leugens verzinnen omtrent foto’s of vervormen etc….
    Ik kan me niet voorstellen of ze enig zin hebben, in de voorgaande eeuwen hebben ze dit ook nooit gekent en als nog weten we heel veel over de mensen van vroeger hoe ze leven , alleen al doormiddel van veel boeken en theorie die we hebben mee gekregen.

    Khayr insha’Allah,

    Moge Allah onze kennis verbreden en het slechte van ons rechte pad vermijden. Allahoma amien

    wa salaam

  5. 5 Maryam 10 maart 2007 om 5:11000000 pm

    Salaam aleikum,

    Verder moeten we twijfels voorkomen, want die komen van sjaitan waarbij je nog meer gaat afdwalen van het bewijs wat je al hebt.

    groetjes

    Zuster fi deen

  6. 6 Moke 4 juni 2007 om 10:48000000 pm

    Salaam Zohra,

    Ik heb je naar hier verwezen, nu gij: “Wat doet jouw foto op jouw indentiteiskaart?”

    Indien, je gezegd hebt dat foto’s haraam zijn!!

    Beslama.

  7. 7 Moke 5 juni 2007 om 12:12000000 am

    Beste Sameerah,

    als ik via mail uw reactie hebt moeten doornemen, wat zeg je dan over méér islamitische icoontjes: hmdlh, istagfurlah, amien, masha’allah, soebhanallah, …

    is dat ook ongepast ???

    Beslama. 😦

  8. 8 Sameerah 5 juni 2007 om 1:20000000 pm

    Islamitische icoontjes: WAAR ZIJN ZE? Deze zijn natuurlijk altijd welkom… maar ik zie geen islamtische icoontjes enkel se*icoontjes… Wat zeg je daarvan???

    Dat bedoel ik met ongepaste icoontjes.

    Salaamu alaikum!!!

  9. 9 zohra 5 juni 2007 om 1:35000000 pm

    salaam moke

    ik weet dat ik heb gezegd heb dat foto’s haram zijn en ja ik heb een paspoort en een indentiteitsbewijs en ja daar staan foto’s op en ja ik heb eerlijk gezegd ook foto’s
    ik wil we bij deze verontschuldigen met wat ik heb gezegd ik hag die dag geen goede zin om iets te melden ik heb me laten beinvloeden door veel reacties op deze site
    nogmaals sorry
    ik bedoelde het niet verkeerd

    alaikoum salaam zohra

  10. 10 Sameerah 5 juni 2007 om 6:48000000 pm

    Salaamu alaikum…
    Zohra… Die heeft het niet tegen jou denk ik… maar tegen mij…

    En ik moet mij ook verontschuldigen… Sorry Moke…
    Mijn computer zit vol virussen en vol met die crap! en ik kan da ni weg doen… Ik ga morgen inshallah mijn computer formatteren en dan zou het normaal gezien normaal werken.

    Toen ik vanmorgen weer keek naar je afbeeldingen (icoontjes) zag ik dat alles weer normaal is en dat er geen “je weet wel”fotos bij zaten…

    Moge Allah mij vergeven voor het verwijt dat ik je aangedaan heb…
    Nogmaals mijn excuses en alles van ben ayad is welkom.. dus aub blijf mij op de hoogte houden…

    Salamu alaikum broeder!!!

  11. 11 Mahdiya 19 juni 2007 om 10:33000000 pm

    Salaam Alaycuum,

    Ik snap een ding niet helemaal. Er staat een fatwa over het maken van afbeeldingen die duidelijk maakt dat tenzij het noodzakelijk is (i.e. paspoort) het maken van afbeeldingen haram is.

    Dan staat daar onder Islamitische Icoontjes, maar die hebben allemaal een gezicht. Dit valt net zo goed onder afbeeldingen.

    Ik zou die icoontjes heel interessant vinden maar ik wil geen afbeeldingen op mijn computer gebruiken. Ik zou dus zeggen, maak ons blij met icoontjes zónder afbeeldingen…..

  12. 12 Tasniem 23 juni 2007 om 11:58000000 am

    salaam aleikom beste broeder Moke,
    en de rest die denken dat afbeeldingen (foto’s) toegestaan zijn!

    Dit is dus niet toegestaan alleen in noodgevallen.
    Zoals voor jouw paspoort, indentiteitskaart heb je het wel nodig om jou te kunnen indentificeren, ook voor huwelijksakten en dergelijke.

    De Profeet s.aw.s heeft gezegd:
    De mensen met de ergste kwelling op de Opstandingsdag zijn degenen die de creatie van Allah imiteren.
    (Overgeleverd door al- Boucharie en Moslim).

    Ibn Abbas r.a heeft gezegd:
    ‘Als je het perse wilt doen, maak (teken) dan een boom of iets anders zonder ziel.
    ( Overgeleverd door al – Boucharie).

    Jibriel a.s. heeft tegen de profeet s.a.w.s. gezegd:

    Beveel (jouw mensen) om het hoofd van het beeld (foto) weg te halen, zodat het beeld de vorm van een boom aannneemt.
    beveel het gordijn te verknippen en laat er twee kussens van maken, waarop men kan steunen.
    Authentiek, overgeleverd door Abu Dawood en anderen).
    ( Overgeleverd door

  13. 13 aboe chamseddine 23 juni 2007 om 3:43000000 pm

    Question:

    What is the ruling concerning hanging a picture on the wall? What is the ruling concerning owning pictures of people?
    Answer:

    It is not allowed to hang a picture or keep a picture of any being that possesses a soul. It is obligatory to destroy such pictures. This is because the Prophet (sallallaahu ‘alaihi-wasallam) said,
    “Do not leave any image, but [instead] efface it.” [1] It was confirmed in the hadith of Jabir radiyallaahu ‘anhu that,

    “That because the Prophet (sallallaahu ‘alaihi-wasallam) prohibited having pictures in houses.” [2]

    Therefore, all pictures meant for remembrance should be torn to pieces or burnt. However, pictures that are needed out of necessity, such as for official identification purposes and so forth, may be kept.

    ________________________

    [1] Recorded by Muslim.

    [2] Recorded by Tirmidhi and Ahmed. Al-Albani says it is Sahih

    Shaykh `Abdul-`Azeez Bin Baz

  14. 14 henna leila 23 juni 2007 om 7:52000000 pm

    Waarom deze onderwerpen

    er zijn zoveel interresannte onderwerpen, over bijvoorbeeld dikr en de waarde ervan hoe en op welke manier je dichter bij Allah swt kan geraken.

    Dit zijn de belangrijke en zware onderwerpen en niet wel of niet een baard of al dan niet foto’s jullie zijn jullie tiijd aan het verdoen en dat is wel schade berokkenen aan jullie zelf

    wa salam alaikoum wr wb

  15. 15 Moke 25 juni 2007 om 1:23000000 am

    Salaam Leila,

    Staat ook in mijn verlanglijst, maar we kunnen mekaar moeilijk afstoten van bepaalde onderwerpen om ons van het gevaar te ontsnappen.

    Mijn plicht is vervuld, uw taak moet nog gedaan worden!!!

    Zéér hartelijk bedankt om mij er toe extra aan te herinneren.

    Thalla Frasek!!!

  16. 16 Tasniem 25 juni 2007 om 12:01000000 pm

    salaam aleikom
    Henna Leila

    Wij dienen ons ook bezig te houden met het geven van douá en dergelijke.
    Zonder deze dingen zou de Oemmah nog meer kapot gaan dan dat
    het al is.
    Ook ik doe mijn dihkr en leer en lees de koran en verricht mijn gebeden op tijd.

    Maar ook dit is een onderdeel van je geloof.

    Je dient je kennis te delen met je broeders en zusters en innovaties en dergelijke tegen te gaan.

    Dit is zelfs een verplichting!

    Want als jij iets ziet wat niet goed is en jij de kennis erover hebt dat dit niet goed is maar er toch je mond over houdt, zal je een band van vuur om je nek krijgen om het feit dat je je kennis niet hebt toegepast op dat onderwerp.

    Dus waar praten we hier nog over…

  17. 17 Moke 24 juli 2007 om 1:58000000 pm

    : آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته – الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد

        ايها الاخوة والاخوات في الاسلام

    Beste ‘Broeders en Zusters in de Islam’,

     

    Uitspraak over Emoticonen.

    Vraag: Wat is de regelgeving omtrent de afbeeldingen waarin een ziel is, op de computer, en die verstuurd wordt tussen de pratende broeders, als formulering van wat zij bedoelen met hun uitspraak, dus voor de lachende man een tekentje van tevredenheid, en de afbeelding van een boze man bij een toestand van boosheid ?

    Antwoord: Deze termen hebben geen oorsprong in de wetgeving en er is geen behoefte aan lichamelijke afbeeldingen behalve bij noodzaak, en dit is geen noodzaak, deze termen hebben geen oorsprong. Maar als er behoefte is om te spreken met elkaar dan kunnen ze praten via (bepaalde) middelen, wat betreft tekentjes, tekentjes van tevredenheid en tekentjes van boosheid dan is dit niet van de manhadj van Ahl asSoennah walDjamaa`ah. Ja.

    Bron: Shaych Zaid alMadchalie
    Vertaald door Aboe Junayd Iesaa bin Antonius
    http://www.misrsalaf.com/vb/showthread.php?t=50

    السؤال:
    ما حكم الصور التي فيها روح في الكمبيوتر وتُرْسَلُ بين الإخوة المتحادثين … تعبيرًا عما يريدون قوله فالرجل المبتسم علامة للرضا, وصورة الرجل الغاضب في حالة الزعل ؟

    جواب العلامة زيد المدخلي:
    هذه المصطلحات ليس لها أصل في الشرع ولا حاجة إلى الصور المجسمة إلا في الضرورة, وهذا ليس من الضرورة؛ هذه المصطلحات ليس لها أصل … بل إن كان لبعضهم على بعض حاجة فعليه أن يكلمه بالوسيلة, أما العلامات علامات الرضا وعلامة السخط فهذه ليست من منهج أهل السنة والجماعة, نعم.

    المصدر: مشاركة للأخ [أبوبكر أحمد عبدالسيد] في شبكة سحاب السلفية

     

    Moge Allah (swt) onze reacties meer zegeningen vertonen,
        يجب ان سحا نه وتعالي ردودنا ابداء المزيد من الادعيه

    Thalla & Beslama.    😉    😀    😛    🙂

  18. 18 henna leila 25 juli 2007 om 1:23000000 am

    Salam

    Moke, ik lees eigelijk nu pas je reactie,

    Je klinkt aangedaan dat ik dat zeg, het lijkt alsof je een beetje boos bent.

    Ik wil je zeggen dat het niet mijn bedoeling is, en dat het heel goed is wat je doet.

    Maar je spreekt over gevaar als je het hebt over emoticons, mijn imaan wordt niet graakt als ik een emoticon verstuur. WEL als ik een scheldwoord zeg tegen iemand als ik een slechte daad doe, iemand kwaad aandoe , mijn gebeden niet op tijd bijv, de koran niet lees en nog erger dingen doe de koran mij verbied enz……..

    Ik vind het zo jammer dat gevit over details, afbeeldingen,…. dan gaat het over aanbidding, niemand neemt eeen foto met de intentie dat hij de schepper is, astaghfirollah. Neen, wel als herinnering om een herinnering bij te houden, zonder bij bedoeling, de intentie is belangrijker dan de daad.
    ik stuur geen emoticon op msn met de intentie dat ik de schepper van die emoticion, neen die emoticon is computer gemaakt door een mens, en dankzij het brein dat ALlah swt hem/haar gegeven heeft, Ik denk alhamdoulliah we zijn wel zover gekomen dat we dat toch hebbe,,of niet?

    Sorry, Moke

    Ik verwijt je niks, je doet je best, Moge allah swt je belonen, maar ik ben moe van discussies die op niks uitkomen,maar enkel haat zaaien tussen broers en zussen.

    Sommige discussies maken de kloof tussen hen enkel maar groter, salafis wahabis shi’ieten wayaaaaw ik kan het ni meer bijhouden.

    Uiteindelijk aanbidden we die ENE God en volgen we die ene profeet Mohammed saw. Ieder op zijn manier. We zijn hier om van elkaar te leren hoe we goede en betere en nog betere moslims kunnen worden, hoe we dichter bij Allah swt kunnen geraken. toch???

    Iemand met een baard is niet beter dan iemand zonder.
    Iemand zonder hijaab is niet beter dan iemand zonder.
    Iemand ……..

    Uiteindelijk is het doel onze daden steeds verbeteren om een beter plaatsje te krijgen bij ONze Schepper. Steeds sptapje per stapje, eest zonder hijaab om uiteindelijk die wel te dragen, en zo met de baard en zo ons gebed steeds verbeteren, steeds beter bidden, de koran beter en beter lezen stapje per stapje,

    We moeten nooit vergeten waar we vandaan kwamen,
    En nooit vergeten dat we enkel maar dan ook enkel dor de wil van Allah swt de weg terug naar Hem gevonden hebben, Alhamdoulilah

    Hoeveel komen nu op de site die vroeger in disco’s zaten, en nu de heilige komen uithangen en anderen verwijten dat ze bijna kafirs zijn astaghfirollah.

    begrijp je wat ik bedoel???

    Moke het spijt als je je aangevallen voelde, maar dat is zeker nooit de bedoeling geweest!!!!!!!!

  19. 19 Moke 25 juli 2007 om 9:58000000 pm

    : آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته – الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد
    Beste Zuster in de Islam Leila,     ايها الاخوة والاخوات في الاسلام

    Eerst en vooral, voelde mij zeker en niet aangevallen. Het was een verassing voor mij omdat je het plotseling aanhaalde. Wist eigenlijk niets om aan toe te voegen en toch heb ik dat gedaan.

    Neem inderdaad hetzelfde standpunt als jouw, geschillen moeten uitgepraat worden met aldan niet bronvermeldingen van commentaren, anders blijf je in het oneindigen praten. Weet ook niet hoe jij in staat bent om het tegendeel te bewijzen met bronvermeldingen bij een bepaalde discussie, zoals deze vb.: Pasfoto op jouw identiteitskaart?

    Hoe meer bronvermeldingen zijn bij een antwoord van bepaalde vraagstuk dat gesteld is geweest, hoe groter ons kennisgraad over de Islam in het algemeen wordt. Niet iedereen heeft dezelfde motiviatie en inzicht over de toegangelijkheid van de informatie.
    Dit moeten we gewoon respecteren en zeker niet opdringerig doen waar blijf je met je antwoord.

    Als je nu deze bericht bekijkt over afbeeldingen, foto’s, icons en vele andere tekentjes, … In het begin wist ik er niet veel van.
    Maar omdat ik veel snuffel naar infobronnen over bepaalde zaken in de Islam, kom ik af en toe verassingen tegen, tot in heden nog.

    Heb andere info gevonden over afbeeldingen, ga het binnenkort hier plaatsen (updaten). Men wordt gewoon rijker van vele verschillende informaties. Waarom afremmen, omdat hij/zij van een bepaalde strekking komt???

    Moge Allah (swt) onze reacties meer zegeningen vertonen,
    يجب ان سحا نه وتعالي ردودنا ابداء المزيد من الادعيه

    Thalla & Beslama.


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,012,664 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juni 2007
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

