• Vrouw onvruchtbaar: is kunstmatige bevruchtiging toegestaan ?

Vraag: Ik ben een zuster die niet in staat is om zwanger te worden behalve door middel van kunstmatige inseminatie i.e. door mijn ei en man zijn sperma te nemen en het vruchtbaar te maken buiten mijn baarmoeder en daarna in mijn baarmoeder plaatsen. Wat is de correcte regelgeving hier over? Barakallaahoe fiekoem.

Antwoord: Dit is iets wat kunstmatige inseminatie wordt genoemd. Er is een kleine geschil tussen de geleerden maar, de fiqh raden zeggen dat het toegestaan is met de voorwaarde dat het zeker is dat de sperma die gemixt moet worden met het eitje van de vrouw dat de sperma (zaadcellen) van haar man zijn, en dat er geen verwarring is. Dus als er zekerheid is dat er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen), dan is het toegestaan.

Er moet in deze situatie een dokter zijn die volledig betrouwbaar is en een andere dokter die deze dokter moet inspecteren (toezicht houden), en het is gewenst dat de dokter die toezicht houdt of beide dokters moslims zijn. Echter, als de dokter bekend staat om zijn eerlijkheid en betrouwbaarheid dan is het geen voorwaarde dat hij een moslim is, alhoewel dat beter zou zijn. Om samen te vatten, als de situatie veilig is en er geen verwarring ontstaat (door elkaar gooien van eitjes en zaadcellen) dan is het toegestaan zoals de meeste van de geleerden hebben gezegd dat het toegestaan is alhoewel er een kleine geschil is in deze zaak.

Shaych Saalih as-Soehaymie (hafidhahoellaah)

6 Responses to “• Vrouw onvruchtbaar: is kunstmatige bevruchtiging toegestaan ?”


  1. 1 Amina... 5 juni 2007 om 1:37000000 pm

    Selaam broeders en zusters…

    Hoop dat jullie me even kunnen helpen.Er is een jongen van Brussel die terug wil keren naar de Islaam maar weet niet hoe hij eraan moet beginnen.Hij heeft niemand die hem kan begeleiden in alles.Weet of ken jij imand uit de regio …imaam of dergelijke die hem erbij kan helpen inchalah.

    Ik hoor het graag van jullie…
    In afwachting …bedankt allemaal.

  2. 2 Moke 6 juni 2007 om 4:34000000 am

    salaam alaikoem wa rahmatoe’allah a barakatoehoe ought fillaah Amina,

    jouw antwoord is hier op gegeven.

    het is interessant voor iedereen dat men subjectieve reacties geeft: m.b.t. het onderwerp (bericht)

    Thalla & Beslama.

  3. 3 Anoniem 12 juni 2007 om 10:12000000 am

    Selaam Aleykum Aleykum Zuster
    Hoe denk je er zelf over hoe wil je het gaan doen?Er zijn mensen die het gedaan hebben en subhaanallah krijgen ze een tweeling.
    Ik zit met een ander schuitje ik kan ook niet op de natuurlijke manier zwanger worden en dat kunstmatige is wel mogelijk maar met eicel van een iemand anders ik dnek dat echter niet is toegestaan of misschien ene uitzondering.
    Ik vraag me af of je toch een gelukkig leven kan leidden zonder kinderen? Alles is natuurlijk in de handen allah (swt) maar toch verandert je leven hierdoor.

  4. 4 Ahmed A. 13 juni 2007 om 10:55000000 pm

    Salaam Anoniem en anderen,

    Allereerst zoals velen wel weten staat de islam niet afkerig of tegen wetenschappelijke/medische tussenkomst om het leven van de mens/moslim draaglijk te maken. Maar er moeten welbepaalde richtlijnen gevolgd worden.

    – Allereerst sperma en eiceldonatie is in de islam niet toegelaten. Dat is 100% haraam. Want wat is het verschil hier met “zina” (ontucht), met als gevolg dat het kind niet jouw kind is.
    – Eiceldonatie zou wel kunnen in de islam als de man met verschillende vrouwen gehuwd is: echtgenote A heeft een eicelprobleem (verstoorde ovulatie, eicellen van slechte kwaliteit, …) en echtgenote B is gezond maar heeft geen kinderwens: echtgenote B kan eicellen afstaan aan echtgenote A en deze eicellen met de zaadcellen van hun echtgenoot laten insemineren (door IVF of ICSI) en deze bevruchte eicellen (zygoten of embryo’s) bij echtgenote A terugplaatsen.
    Ik vermoed dat alle andere donaties die niet hieronder vallen uitgesloten worden vanuit islamitisch standpunt.
    En Allah weet het beste.

    – wat betreft meerlingen na een IVF-behandeling:
    Hier in Belgie zijn de patienten onderworpen aan de regelgeving hieromtrent:
    vrouwen 36 & 40 &

  5. 5 Jazeera 6 april 2011 om 11:06000000 am

    salaam zusters , we kregen net te horen dat we niet op natuurlijke wijze een kind kunnen krijgen .
    de arts stelt dus kunstmatige inseminatie voor , ik vind het okee maar mijn man vind het maar niks , hij zegt dat het niet gods wil is . Ik las de koran en nam een deel waar , waarin kunstmatige bevuchting besproken wordt en het is niet haram

    Ik kan er met niemand over praten ! mijn lichaam is in orde al hamdoelilah , de oorzaak ligt bij de zaadjes van mijn man .
    Het is perfect mogelijk om via deze weg een kind te krijgen .
    Het maakt me triest !! ik wil een kind , enkel van hem een kindje met kwaliteiten van ons beiden !!
    Hij voelt zich triest omdat hij zich geen man voelt .
    we moeten elkaar begrijpen en erover praatten , maar op dat gebied ligt het moeilijk voor hem .

    bedroefde bekeerde zuster

  6. 6 roland alias samir 30 juni 2014 om 8:42000000 pm

    Wat Allah heeft gezegd en in de Koran is opgetekend is je richtlijn in dit leven. Dat wat Allah niet verbiedt, is toegestaan. Leg je man dit uit want
    hierboven staat het antwoord al gegeven. Allah verrijkt wie ….


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,014,498 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juni 2007
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

