• Het verbod op: 0p je buik slapen.

Vraag:

Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?

Antwoord:

De reden hiervoor is dat de Profeet (vrede en zegeningen met hem) het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd.
s-a-w.JPGYaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: “Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah vzmh.gif (vrede en zegeningen zij met hem) onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah vzmh.gif (vrede en zegeningen zij met hem) kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt.”


Volgens een andere overlevering raakte de Profeet saw.gif (vrede en zegeningen zij met hem) hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij saw.gif (vrede zij met hem) zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.” (Overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani).

En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.

En Allah weet het beste!!!

BRON: Sheich Mohammed Saalih al-Moenaddjid.

59 Responses to “• Het verbod op: 0p je buik slapen.”


  1. 1 Fatima 2 juni 2007 om 11:02000000 am

    Belachelijk, niet op je buik mogen slapen omdat allah dat verafschuwd……………..mag je zelf ook nog iets bepalen???

  2. 2 jamila 2 juni 2007 om 12:10000000 pm

    eey fatima, allah heeft de mens gemaakt en gaat over ons bepalen welke leven we krijgen. allah is ons baas. ik doe echt mijn best voor allah, dat doe ik met alles. alleen ik draage geen hoofddoek, insjallah ga ik dat wel doen. ik wil ook op een dag perfect alles goed doen vor allah. want insjallah kan dat als je naar de mekka bent geweest. want dan word al je zonden vergefen. zo zie je maar wat allah voor ons doet. dat wil ik je duidelijk maken, beste fatima

  3. 3 Ouasima 2 juni 2007 om 12:20000000 pm

    Ik wist niet dat het verboden was en nu ik het weet ga ik er anders mee om.

  4. 4 oetchma 2 juni 2007 om 1:59000000 pm

    Fatima, hoe kun je nu iets dat allah swt voor ons verboden heeft belachelijk noemen ? ga je in tegen de wetten en regels van Allah swt ?

    alstublieft , denk twee keer na voor dat je iets zegt of doet in het leven want zoals de koefars zeggen : zwijgen want alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden…

    en natuurlijk mag je doen wat je wilt, zolang het maar islamtish gebeurd, de islam is geen godsdienst dat je onderdrukt ofzo maar het is een heel mooie godsdienst ,en als je die volgt dan zul je insha’allah een heel mooi leven leiden… gheer insha’allah

    zie maar naar de koefars tegenwoordig , zie hoeveel zina er gebeurd, hoeveel scheidingen dat er niet zijn , zij die hun vrouwen slagen , drugs gebruiken of zat thuis komen … denk je dat dat het echte leven is ???

    salaam oe alaikoem

  5. 5 Aziza 2 juni 2007 om 2:08000000 pm

    goed dat ik dat nu weet zeg doe het elke keer

    gair inshallah

  6. 6 Salahdine 2 juni 2007 om 2:37000000 pm

    Ik schrok dat ik na de wijze woorden van onze geliefde profeet (saws) een comment moest lezen met de uitspraak Belachelijk. Ik adviezeer je dat je die ongehoorzaamheid van je af moet slaan.
    Deze hadith is ZEER wijs met de wijsheid van Allah en daarnaast leven we in een tijd waarbij we achter kwamen dat er een wetenschappelijke wonder zit in deze Hadith. Er is namelijk bewezen dat het slapen op je buik schadelijk is voor je ruggengraat. En een decennia geleden was er een grote dillemma hier in Europa, want velen baby’s gingen plotseling dood. Na onderzoek is er in een grote Engelse krant met daarbij op de voorpagina “Laat jullie kinderen niet op jullie buik slapen!!!!” Om deze reden zeiden de sahaba (ra) nadat de Profeet (saws) iets heeft besloten “Allah wa rasoelloehoe E3lem” namelijk dat Allah en zijn boodschapper weten het best en het is aan ons om zijn (saws) commando te praktiseren.
    Wa Assallaam 3eleikum.

  7. 7 schuurman_83 2 juni 2007 om 3:19000000 pm

    سبحان الله
    ما علمت شيئا أمر به الإسلام إلا ورأه ذوي العقول والفطر السليمة أنه الكمال المطلق .هل تعلمون أيها الأخوة حديث الرسول صلي الله عليه وسلم إذا أتي أحدكم مضجعه فليتوضأ وضوءه للصلاة وليسم الله ولينم علي شقه الأيمن إلي أخر الحديث .هل تعلمون أن أفضل نومة من الناحية الصحية هي علي الجانب الأيمن ,وأخبثها أيضا من الناحية الصحية هي النوم علي البطن .لم؟؟
    أولا النوم علي الجانب الأيمن: يجعل القلب وهو في اليسار يضخ الدم بدون أن تضغط عليه الرئة اليمني . وكذلك المعدة وهي في اليسار أيضا تهضم الأكل بدون أن يضغط عليها الكبد وهو أكبر غدة في الجسم .0
    ثانيا النوم علي الجانب الأيسر: تضغط الرئة اليمني وهي أكبر حجمامن الرئة اليسري علي القلب فلا يستطيع ضخ الدم بسهوله وكذلك تضغط الكبد علي المعدة فلا تستطيع هضم الأكل بسهولة .
    ثالثا النوم علي الظهر: يفتح الفم تلقائيا ويصبح التنفس عن طريق الفم وهذا فيه من المخاطر ما فيه حيث أن التنفس عن طريق الأنف هو الأفضل لان الشعيرات الموجودة في الأنف تعمل علي تنقية الهواء قبل دخوله الي الرئتين (أنظر عندما تنظف أنفك ماذا يخرج منها من القاذورات )وكذلك تقوم تلك الشعيرات علي تدفئة الهواء قبل أن يدخل إلي الرئتين .فالنوم علي الظهر يجعل الإنسان يتنفس عن طريق فمة فلا يحصل تنقية للهواء ولا تدفئته وكذلك تجف اللثة والشفتين .0
    رابعا النوم علي البطن: تجتمع فيه كل الخبائث فيتم الضغط علي المعدة والقلب والجهاز التنفسي هذا من الناحية الصحية .أما الأخطر من ذلك هو أن يتلاعب الشيطان بالإنسان فيكون الإنسان أقرب إلي الشهوة في هذه النومة من اي نومة أخري لأن اعضاؤه التناسلية تكون ملامسة للفراش .هذا والله أعلم

    Excuses mijn Nederlanse is erg slecht daarom heb ik Arabish gescherijven.

  8. 8 Anoniem 2 juni 2007 om 3:30000000 pm

    haha
    ik denk niet dat vele dat kunnen lezen schuurman

  9. 9 Bouchra 2 juni 2007 om 6:18000000 pm

    Wat schrik ik toch van sommige reacties!!
    Ik heb wel eerder gehoord dat het slapen op je buik slecht is, maar waarom wist ik niet. Ik bleef het toch doen, ik zal daar snel verandering in brengen inshaAllah!!

  10. 10 aisha 33 manieren koeshoe in gebed 2 juni 2007 om 8:07000000 pm

    fatima

    inschaAllah moge allah swt je vergeven en je genadig zijn moge hij je lijden op de juiste weg en inschaalah ik hoop dat je op tijd tauba zal verrichten

    want je treed buiten je geloof door zulke dingen te zeggen

  11. 11 moslima68 2 juni 2007 om 11:10000000 pm

    Salaam alaikoum broeders en zusters,

    Alhamdulillah dat Allah (SWT) altijd het beste voor ons voorheeft en ons steeds vergeeft wanneer wij een misstap doen of gedaan hebben.

    Allah (SWT) heeft ons waarlijk liever dan onze eigen moeders.
    Wassalaamu alaikoum wa rahmatullaah.

  12. 12 soufiane 3 juni 2007 om 12:33000000 am

    ik wist wel dat het niet goed was en dat je altijd langs je rechter kant moet slapen met de rituele wassing, maar waarom het niet goed was om op je buik te salpen wist ik niet dus nu zullen er veranderingen in komen dankzij deze mail incheallah
    fatima dit ben jij niet dit is cheythan die je hersenen en je gevoelens doorspoelt

    mensen slaapwel een toffe site

  13. 13 Zizou 3 juni 2007 om 2:53000000 am

    Salaam,

    Beste Fatima, je moet je nergens voor schamen. Je bent één van de weinigen die nog enigszins een kritische geest heeft op de zaken. Ik moet je wel op een ding wijzen namelijk jouw uitlating waarin je te kennen geeft dat Allah (swt) ons vanalles opdringt. De bronnen die aangehaald werden zijn Ahadeeth zodoende zijn deze geen directe overleveringen van Allah (swt) aan onze profeet (vzmh), wat wel het geval is met de verzen uit de Koraan. Dus verwijt uw Heer zeker niet bij het lezen van Ahadeeth want het zijn menselijke overleveringen.

    Een andere opmerking betreft de Ahadeeth zelf waarin staat dat onze profeet (vzmh) zijn gast met de voet schopt. Met alle respect maar dat zie ik onze geliefde profeet (vzmh) echt niet doen. De tweede overlevering probeert dit dan te compenseren door te stellen dat hij zijn gast gewoon met zijn voet raakte…Wat is het nu? Door zulke inconsistenties hebben Ahadeeth niet dezelfde verklaringskracht als Koraanverzen. Het is geenszins mijn bedoeling deze Ahadeeth volledig te verwerpen maar ik sta wel stil bij het feit of deze Ahadeeth wel maatschappelijk relevant zijn? Daarom dat ik Salahdine’s argumentatie vooropstel die toch met meer concrete bewijzen afkomt dan enkel te verwijzen naar een Ahadeeth die op zich niet veel bewijst. Een Ahadeeth moet steeds getoetst worden aan de realiteit en overeenkomen met de heilige Koraanverzen. Want er zijn veel Ahadeeth (zelfs ‘Sahieh’) die elkaar gewoonweg tegenspreken…

    Misschien nog een kleine advies als het mij niet kwalijk genomen wordt maar ik stel voor dat we ons met ernstige zaken bezighouden ipv futiliteiten. Zulke kwesties zijn geen forum waard (of zaken als de optimale lengte van een baard enzovoort???). Er doen zich maatschappelijke problemen voor als analfabetisme, jeugdcriminaliteit, schoolmoeheid etcetera en wij gaan ons bezighouden met de optimale slaapwijze…? Weet je wat echt verboden is: al ‘Fasaad’. Een perfecte voorbeeld hiervoor is het feit van de zovele verloren jongeren op straat die geen zin hebben in studeren of werken terwijl kennis opdoen een basisvereiste is voor een goede moslim. Zoveel ouders die hun verantwoordelijkheid als voogd niet op zich nemen omdat geen tijd en geld investeren in hun kinderen. Vaders verblijven liever in VZW’s die overste vol zitten met gelijkaardige mannen die niets anders doen dan bordspelletjes spelen. Slapen zij goed??? Slapen zij op de juiste wijze??? Waarschijnlijk wel want ze slapen op hun rechtse kant en niet op hun buik???

    M’a salaama

  14. 14 Karima 3 juni 2007 om 11:23000000 pm

    Baraka Allahu feek schuurman_83, precies wat ik wilde zeggen

  15. 15 zohra 4 juni 2007 om 10:53000000 am

    salaam alaikoum

    ik ben zelf pas bekeerd tot de islam en ik sliep voorheen altijd op mijn buik ik weet dat het niet is toegestaan in de islam dus ik doe mijn best om het niet meer te doen maar soms als ik s’nachts wakker word lig ik toch op mijn buik wat kan je daar aan doen als je slaapt heb je geen controle over je lichaam je draait alle kanten op dus hoe je kun je dan voorkomen dat je op je buik gaat liggen

    alaikoum salaam zohra

  16. 16 Latifa 4 juni 2007 om 2:31000000 pm

    salaam oe alaikoem mensen

    ik ben er ook pas achter gekomen waarom het niet mag

    en ik wil niet vervelend doen door mensen te wijzenop wat ze zeggen.
    iedereen heeft de vrijheid om zijn of haatmening te uiten
    het enige wat ik me afvraag is waarom mensen dingen zeggen zonde erbij na te denken

    Fatima bijvoorbeeld
    ik hoop egt inchaalah dat allah swt je vergeeft voor wat je zegt
    ik hoop dat je handelingen anders zijn dan je woorden, anders kun je daar bter zo snel mogelijk verandering in brengen
    niet voor mij, maar voor jezelf en omdat ik vn je hou omdat je me zuster bent in islam dus omwille van allah swt
    maar vergeet aub niet dat allahswt degene is die ons heeft op aarde heeft gezet
    hij is de almachtige en dat we hem dankbaar moeten zijn voor de egels die hij ons opsteld
    geloof me anders waren we nu bezig net als dieren
    je probeet toch ook zo min mogelijk de wetten te overtreden uit angst vor een boete, geloof me de straf van allah is zoveeeeeel keer erger dan een boete.
    de islam bestaat ook uit regels (wetten) die we moeten naleven
    maar je wordt alleen maar gelukkig als je deze regels naleeft.

    en Zizou
    oe kun je nou zeggen dat zulke dingn nergens op slaan om een forul voor t eopenen
    zoals e ziet waren er vele mensne die het alsnog deden ookal wisten ze dat het niet goed was.
    maar nu ze ook daadwerkelijk de reden weten, zijn er tog veelmee die hun ogen openen en het niet meer doen
    ds denk alsjeblieft na voordat je iets zegt
    en ook over de baardgrootte en waarom men een baad moet laten
    gelof me als is het laar het allerkleinste dingetje van het leven, als het over de islam gaatis het het altijd waard om er een forum voor te openen

    ik hoop dat jullie je niet aangevallen voelen
    ik wil alleen proberen julli eogen t eopenen
    ik hoop inchaalah dat jullie m ebegrijpen

    en zohra
    salaam oe alaikoem nieuwe zuste
    ik ben blij dta allah swt jou heeft laten inzien dt de islam het ware geloof is
    ik hoop inchaalah dat je de hoogste rang in het paradijs zult betreden, en dat wens i trouwens voor al mijn zusters en broeders in islam inchaalah
    AMien
    salaam oe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoeh

  17. 17 henna leila 4 juni 2007 om 8:46000000 pm

    Salam alaikoum wr wb

    zizou ik dank je voor je reactie
    eindelijk iemand die een beetje verder denkt dan zijn neus lang is.

    Ik wil er echter wel wat aan toe voegen en dat is dat het juiste ahadith zijn (sahih) dus kunnen we voor 98%zeggen dat ze juist zijn.

    Een volgende punt en dat is dat dat van dat buikslapen wel wetenschappelijk bewezen is!
    Dus hetgeen waar Allah ons voor behoed is gewoon slecht voor ons zelf. Als we slapen op onze buik, gaan er bepaalde organen niet optimaal kunnen werken, ik noem op; de longen de maag enz…op de recterzijde is de beste manier omdat het hart het meest normaal kan kloppen en als je links slaapt zorg je opnieuw voor een beplaalde druk enz…
    Ik heb het heel simplistisch uitgelegt maar dat is het ongeveer.

    Nog iets, voor dat jullie mensen honderd keer afkrakenen, kijk eerst of dat de mensen voordien al gezegd hebben wat je wil zeggen tegen fatima en als dat al gezegd is dan is 1 keer wel genoeg denk ik. De boodschap is na een keer wel duidlijk, het is niet nodig om het nog eens 20 keer achter elkaar te herhalen.

    Het gedrag van broeders en zusters onder elkaar is even belangrijk of zelfs veeel belagijker dan dat op je buik slapen!!!

    Salam alaikoum wr wb

    zeg zizou begint e voornaam toevallig met een t en eindigt op het k
    of begint het met een m en eindigt het op een r

  18. 18 Haroen 5 juni 2007 om 1:51000000 am

    Nu ik dit weet ga ik zeker op mijn buik liggen !!!

    Wat een zever seg, denk je nu echt dat een beoordeling op zo’n kortzigtige mannier zal plaatsvinden ?

    Als je u richt op de kleine letters dan vergeet je de inhoud van de tekst !

    Groeten,
    Haroen

  19. 19 Moke 5 juni 2007 om 7:37000000 am

    Hey Haroen,

    Mag ik je een goede raad geven, doe mij een plezier:

    VRAAG EENS RAAD & ADVIES BIJ UW HUISDOKTER, bel hem gewoon op en geef ons de juiste info terug. Zo niet: dan heb je jezelf in het ongelijk gesteld!!! Ik ga hetzelfde doen, deal????

    Beslama.

  20. 20 anoniem 5 juni 2007 om 9:41000000 am

    Salamoe alaikom
    Voor mij is dit de eerste keer dat ik iets schrijf.
    Ik las deze onderwerp omdat ik dat ook doe. Ik probeer er nu op te letten dat ik dat niet doe.
    Maar wat ik erg vindt is dat mensen zich een moslim noemen en je geeft hen de uitleg wat niet en wel mag maar toch doen ze het tegenover gestelde. Wat wil je nog meer dan de regels van Allah. Er is toch niets beter dan zij leven volgen. Ik snap niet waarom er dat sommige mensen zo’n drama daarvan maken. Willen jullie zo Djenna binnengaan. Ik denk niet dat dat zou lukken. Slapen op je buik mag niet en dat is iets kleins dat je kunt aanpassen en dat je dichter bij Allah brengt. Elke stap dat je verbetert is een stap dichter bij allah.

    alaikom salam

  21. 21 Ikke 5 juni 2007 om 5:12000000 pm

    Sinds jullie alemaal zo slim zijn kan mij iemand dan vertelen in alachs naam ;;;;;Als je aan het slapen bent hoe dat je dat doet om bewust op u rug te gaan liggen en niet op uwe buik…..Haloooooo is daar iemand wakker???
    nu zijn jullie toch te ver aan het gaan zeg…
    Fatima dat eerste meisje ik vindt dat je gelijk hebt-dikke zever..Dat betekent niet dat je de woordt van alach zever vindt maar wel van bepaalde zeveraars die nog wa kunnen verzinnen zeg…Het is inderdaad beter voor de gezondheid om het niet te doen maar niet mogen das veel gezegt…Je bent uiteindelik aan het slapen…Sebiet mogen we niet meer zelfs bepalde dromen dromen als of je op control hebt…

  22. 22 zohra 5 juni 2007 om 8:54000000 pm

    salaam alaikoum

    ik ben deze vraag ook al eerder gesteld en ikke vroeg het ook hoe doe je dat als je slaapt je hebt geen controle over je lichaam als je slaapt dus hoe blijf je op je rug liggen of zij

    wie weet het antwoord hierop

    alaikoum salaam zohra

  23. 23 Hasnae 5 juni 2007 om 10:29000000 pm

    Asalamo 3alaikom ikhwati fi dien,

    Ik heb al eerder gehoord dat het niet goed is om op je buik te slapen (dit deed ik wel altijd anders kon ik niet slapen), maar ik wist zoals meerdere mensen niet wat de reden daarvoor is. Ik wist wel dat het niet goed en dat ALLAH (swt) het ook niet prijs steld.

    Nadat ik het gehoord heb, ben ik gelijk gaan proberen om op mij rechter- linker zij te slapen. Ik zal jullie vertellen het gaat jullie niet 123 lukken!!! Ik heb dit een lange tijd moeten aanhouden en alhamdoe lillah is het mij nu gelukt om op mijn rechterzijkant te slapen.

    En ik wilde nog het volgende toe voegen: de mensen die zeggen dat de haddiths niet echt kloppen, dan denk ik dat jullie daar verkeerd over denken, want de haddith is pas voorgeschreven nadat het zeker is. Het zijn vaak ook vaak waargebeurt verhalen (ik denk niet dat er zomaar iets over het leven van Rasoeloellah saws verteld wordt).

    Ik geef jullie een raad als je een echt moslim bent zul al het kleine dingen die in Islam horen voor een nakomen en zult merken dat je er geen spijt van zou krijgen, maar alleen dat je tevreden wordt om jezelf.

    Wa salamo 3alaikom warhmato allah.

  24. 24 Moke 6 juni 2007 om 3:26000000 am

    Beste geloofsgenoten,

    Kijk, als je in goede gezondheid verkeerd en niet te veel onder spanningen leeft. Ga je nazdien slapen op je rug, dan blijf jij heel de nacht op uw rug liggen, uw geest is tot rust. Je beweegt niet meer.

    Mensen die aan zwoelslapen doen, slechte gezondheid hebben of leiden teveel aan spanningen thuis als op het werk. Dan is de kans veel groter dan men in vele richtingen en liggingen gaan beginnen slapen.
    Op uw buik, linkerkant, rechterkant, zonder dat je het weet is hij/zij uit het bed gestapt en slaapt ergens anders.

    Of andere sitiautie: als het warm weer is ’s nachts doen mensen rare dingens: slaapwandelen,…

    Dit zijn mensen met een onstabiel gedrag, gezondheid, levensgewoonten,… die de kans hebben om aan deze voorschrift niet te kunnen voldoen. Niet iedereen is hetzelfde geschapen en verkeerd in hetzelfde gezondheid, snap je me???

    Beslama.

  25. 25 zohra 6 juni 2007 om 10:46000000 am

    salaam alaikoum moke

    zoals ik van u begrijp is het dus niet erg wanner je het onbewust in je slaap doet ik ga s’avonds op me zij liggen om te slapen maar soms word ik s’nachts wakker en lig ik op me buik is dit erg of weet u iets hoe ik op mijn zij of rug kan blijven slapen
    alaikoum salaam zohra

  26. 26 Moke 6 juni 2007 om 12:41000000 pm

    Ahlaan ou Sahlaan zohra,

    Niemand slaapt héél de nacht op zijn buik, dat is niet goed voor de spijssverteringstelsel. Indien het toch gebeurt ga je je automatisch anders liggen, met bewustzijn of onderbewustzijn.

    Het is ook nooit goed met een volle maag geen slapen en nog ook op je buik, dat hou je toch niet vol en je gaat na een tijdje anders liggen.

    Het is ook voor baby’s en klein kindjes niet gezond om op hun buik te laten slapen, er kan een plotselinge dood ontstaan, dit noemen ze wiegedood. ADVIES BIJ DOKTER GEVRAAGD !!!

    Taken of handelingen die buiten de bewustzijn van een mens gebeuren zijn altijd vergeefbaar door Allah (swt). En nu is de vraag waar ligt de grens tussen het bewustzijn en onderbewustzijn van een mens en wie bepaalt deze grens?

    Thalla & Beslama.

  27. 27 Amina... 6 juni 2007 om 3:49000000 pm

    Selaam all…

    Hey we hebben hier weer wat meer kennis opgedaan…mag Allah ons vergeven inshalah en bij deze zijn we zeker weer geleid naar het juiste pad.Alleen moet je het nog willen inzien en accepteren.Als God ons niet liefhad had deze kennis nooit tot ons gekomen.Alhamdulilah.

    Wat Fatima betreft…heb ik ook ervaren zet één stap naar Allah toe en Hij de meest barmachtige en meest genadevolle brengt je tien stappen dichter.
    Jij komt op deze site en leest en reageert …dus gair inshalah.Niemand is geboren met kennis maar maar als je het toekomt moet je het ook aannemen (en als je goed onderzoekt bij twijfel…zal je ook begrijpen waarom.

    Niemand kent zijn schepselen beter dan de Schepper Hijzelf.

    Selaam all

  28. 28 Amina... 6 juni 2007 om 3:53000000 pm

    Zeg dus astachfirulah…en blijf op het pad van de waarheid…

    Zoals de eerse minsiter steeds zei in het verhaal…Gair inshalah…

    Bij twijfel bedoelde ik natuurlijk niet of je het woord van Allah swt in twijfel zou nemen(astagfirulah) maar eerder dat je dingen mag onderzoeken om te berijpen.
    het is denk ik beter om dingen te begrijpen omdat je ze dan makkelijker toepast zonder vragen erbij te stellen.

    Mag Allah swt me vergeven mocht ik wat verkeerd gezegd hebben.

  29. 29 Amina... 6 juni 2007 om 3:54000000 pm

    qoord = woord natuurlijk…Mo mocht je mijn typfout kunnen corrigeren…graag.

  30. 30 nasir 7 juni 2007 om 5:23000000 pm

    asalama alaykum broeders en sisters in de islsm.

    mijn nederlandstaal is niet zo goed maar wil ik iets zeggen.

    Wat betreft ahadiths we moeten heel voorzichtig zijn bovendien moeten we heel kritish zijn wanneer we lezen .Want tegenwoordigen men zegt profeet mohamed salalahu alayhim wasalm heeft dit zegt of allah heeft dat gezegd tewijl dat niet zo is dus ik zou zeggen , niet alles geloven wat jullie lezen over islam en niet verbassen als iemand kritiek heeft laat hem heel rustig uitleggen waarom mag dat niet.Allah is niet als ons hij begrijpt alles en ziet alles en zie wat mensen bedoelen hun intentie moge Allah genade zijn over ons. ASALAM ALAYKUM

  31. 31 Moena 8 juni 2007 om 12:33000000 am

    assalem alijkoem beste zusters en broeders,

    Ik heb het wel eens vaker gehoord dat op het buikslapen slecht was omdat mensen in de hel zo lagen. Maar ik weet niet of het wel een correcte antwoord is.

    Als iemand hier toevallig meer verstand van heeft zou die genen mij dan kunnen coriegere

    ma3a salama.

  32. 32 Sara16j 8 juni 2007 om 7:17000000 am

    Salaam 3aleikhoum wa ra7hmatAllah wa barakatoe

    Beste broeders en zusters.

    De profeet (saw) beval ons om niet op onze buik te slapen,en dit zegt hij enkel voor ons eigen goed. Alles wat ons is opgelegd, wat ons is geadviseerd, wat ons is afgeraden is allemaal voor ons eigen goed in dit leven en in het Hiernamaals.

    Indien iemand niet wenst te gehoorzamen aan deze geboden, is dit zijn/haar eigen last op de Dag des Oordeels. Er is geen dwang in de islam, je doet het of je doet het niet, dat is je eigen beslissing. Op de profeet (saw) rust enkel de opdracht om de boodschap te verkondigen.

    Wat betreft het slapen op de buik: het is mogelijk dat een persoon zich tijdens zijn/haar slaap zich op zijn/haar buik draait, maar weet dat bij Allah (st) de niyyah telt, en als Allah (st) wilt dat je heel de nacht op je rug blijft, of dat je op een bepaald moment draait, dan zal dat zo zijn.
    Weet dat wie we zijn,wat ons doen en laten is enz. enkel en alleen afhangt van Allah (st).

    Moge Allah sub7hanoehoe wa ta3ala ons allen op het rechte pad leiden, moge Hij ons de geboden van de islam zo goed mogelijk laten volgen.

    Ma3salaam

  33. 33 laila 8 juni 2007 om 8:33000000 pm

    ik slaap alleen maar op me buik anders kan ik niet in slaap vallen…?

    hoe nou”?

  34. 34 Anoniem 10 juni 2007 om 12:39000000 pm

    Fatima, je moeyt eens begrijpen dat je niet de gene bent die het beter weet maar allah. je kennis is maar zand koreel tegen over een hele planeet vol met zand als je die gaat vezrgelijen met de kennis van god

  35. 35 Moke 10 juni 2007 om 12:56000000 pm

    Ahlaan ichoun ou achawaat fillaah,

    Je moet het zelf eens uittesten.

    Ga liggen op je buik, je voelt de druk of het gewicht van je lichaam op de levensorganen van je buik drukken. Je gaat het eventjes volhouden en je draait je om.

    Mensen die erg moe zijn en heel veel slaap hebben, vallen direkt inslaap en morgenochtend zie je ze al aan de andere kant van hun lichaam liggen. Dit gebeurt automatisch, dat is normaal.

    Je geest heeft rust nodig en aanverwante lichaamsfunkties.

    GEEN DRUK, OF WRIJVING, OF SLIJTAGE (verwondingen) VAN JE lLICHAAM, dat heeft allemaal invloed tijdens het slapen op je buik.
    Je zoekt altijd naar de beste innerlijke rust van je lichaam en dit gaat je niet vinden op je buik te slapen, heel eventjes bij de meeste en je draait je om. Willen of niet het gebeurt!!

    Thalla & Beslama.

  36. 36 samira 11 juni 2007 om 11:05000000 pm

    ooh dat wist ik dus echt niet he… ik slaap altijd op mijn buik maar ga het vanaf nu laten. ben blij datik het nu weet..

  37. 37 ichrak 13 juni 2007 om 7:22000000 pm

    ichrak salam
    shurman ya subhana allah je hebt echt alles gezegd en ik wist ook dat verbod op jouw buik te slapen
    groetjes van mij

  38. 38 Angela 8 augustus 2007 om 12:14000000 pm

    Assalaamoe 3alaykoum warrahmatullah wabarakatoeh,

    ik wist dit al alleen heb ik een klein probleempje; HET LUKT ME NIET!!

    SubhanAllah, ik probeer altijd op mijn rechterzijde te slapen.. maar automatisch ga ik steeds op mijn buik liggen, omdat ik dat al vanaf kleins af aan gewend bent.. ik sliep vroeger ook altijd op mijn buik… (ik denk dat meerdere dat hebben)

    als ik anders lig kan ik niet slapen, en dan ga ik toch uitendelijk weer op mijn buik liggen.

    😦

    wel hoor ik verschillende kanten van dit verhaal.. bv, dat het zekers afgeraden is.. maar het is niet zo dat je ermee zondigt ofzo .. dus(verboden)?!?! Allah weet het het best.. ik durf hier verder ook geen uitspraken over te doen want ik heb geen kennis.

    Moge Allah subhana wa ta3ala onze imaan en liefde voor Hem met de dag doen vergroten.Amien!!

    fie amaanillah

    liefs Jullie zuster in islam,
    Angela

  39. 39 muslim 25 september 2007 om 6:03000000 pm

    yo,
    fatima als je een echte moslim bent dan ga je dat doen
    maar als je vind dat je niets mag ga dan bidden in een ander geloof dat je misshien intereseert bv.cristen.

  40. 40 majid 25 september 2007 om 10:09000000 pm

    nu weet ik waarom onze profeet heeft gezegt (vrede zij met hem) dat 70% van de helbewoners vrouwen zijn hmm..ik wordt met de dag wijzer en geloviger dankzij de koefars..

  41. 41 Farah 11 oktober 2007 om 8:28000000 pm

    Salamu 3aleikoem wa ra7matoellaahi wa barakatoe,
    mabrouk EID inshaalaah

  42. 42 yousef el makhloufi 14 juli 2009 om 11:38000000 pm

    Gehoorzaam allah (swt) zoveel mogelijk omdat hij ons heeft gemaakt. hij kent ons als geen ander dus weet hij dat het beter voor ons is om in dit leven op ons buik te slapen of niet de bronnen zijn natuurlijk de ahadith van muhammed vzmh en de edele koran moge de vrede met jullie zijn amien

  43. 43 Abdishakur 25 januari 2010 om 2:58000000 pm

    Die “Fatima” is een of andere kafir die de naam fatima gebruikt.
    geen enkele moslim zou iets belachelijk noemen wat profeet(vrede zij met hem ) ons heeft geadviseerd.

    maar dat even terzijde.
    Wat het op buik slapen betreft.
    Uit onderzoek blijkt dat op buik slapen niet goed is voor je gezondheid. Je kunt er maag en darm problemen van krijgen(eten kan zich niet goed verteren,waardoor je belangrijke vitamines en stoffen niet binnnenkrijgt) en ook nek en rugklachten.
    en profeet mohammed(vrede zij met hem) heeft ons ook geadviseerd om aan de rechterzijde te slapen.
    Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je altijd aan je linkerkant slaapt, kans hebt om hartproblemen te krijgen.zeker mensen met hartproblemen ervaren groot verschil in het slapen op de rechterzijde of op de linkerzijde. over deze problemen heb ik op tv gezien. Maar nek en rugklachten heb hier onder het bewijs http://www.mtchuizen.com/slapen.php

    Allah(swt) wilt alleen het goede voor ons.
    salaam aleykum broeders en zusters ,ik hou van jullie omwille van Allah , De Almachtige. En ik hoop inshallah dat jullie Zijn weg voor altijd zullen bewandelen. De koran en de leer van de profeet. Salaam aleykum

  44. 44 Mohamed 11 mei 2010 om 3:23000000 pm

    Ach Fatima,

    Je zal ook tegen een hoofddoek zijn en volop aan t drinken en aan t feesten. Want iemand die Allah’s beslissingen afschuwelijk vind? Ach ja ik kan daar niets anders zeggen dan dat je kind van Iblies bent.

  45. 45 slebed 1 oktober 2010 om 2:48000000 pm

    Alles doen wat Allah dicteert (dictator) waar heb ik dan nog gehoord????
    Als je al niet meer kan slapen zoals je wil; wat voor zever is dat?
    Allah (God de allergrootste) wil dat we het hiet goed hebben en Hij geeft ons de vrijheid van leven; zoals we ook de vrijheid geven aan onze kinderen om hun eigen weg te gaan. Door het voorbeeld te geven kunnen we alle goeds doorgeven aan onze kinderen.
    Naar Mekka gaan en dan zijn uw zonden vergeven…n og zo’n zever:
    Probeer goed te doen. Altijd en overal !

  46. 46 Mohammed Ismir 1 oktober 2010 om 2:57000000 pm

    Ik ga helemaal akkoord met slebed.
    Oproep aan alle moslims : we leven in 2010 en niet meer in de middeleeuwen.
    Doe goed en kijk niet om !
    Ik probeer ook hier in het westen te leven zoals een westerling. En alles loopt perfect. Geen gezever met hoofdoek – koran – rammadam.
    Laat de moslimleiders maar roepen. Ze hebben het totaal verkeerd. De mensen commanderen hoe ze wel en niet mogen leven. En zijzelf doen wat ze willen. Liefst vanaf vrouwen stenigen- hoofden afhakken en anderen bommegordels laten aantrekken.
    Er is nog geen enkele leider als martelaar opgetreden. Neen ze laten dit aan ons over.
    Ik walg van hun gedrag en Allah walg mee met mij !!!

  47. 47 barrie 10 januari 2011 om 1:05000000 am

    Verwijdfert, ongepast taalgebruik.

  48. 48 2012 24 januari 2011 om 12:50000000 am

    Als je dood gaat, zul je zien of allah een dikke mutherfucker is.

  49. 49 T kuiper 24 juli 2011 om 12:35000000 am

    Een overduidelijk nadeel van bijna elke godsdienst is dat mensen niet meer rationeel redeneren. Jammer.

  50. 50 Gerrit 8 augustus 2011 om 4:48000000 am

    Jeetje zeg,

    Wordt er ook voor jullie bepaald welke richting je je reet af moet vegen? Is voor jezelf nadenken een zonde ofzo? Maar om ff on topic te blijven, ja, slapen op je buik is slecht. Waarom? Je hele wervelkolom bevindt zich op dat moment niet in een rusthouding, maar in een gespannen vaste houding. Je lichaam heeft de rusthouding nodig voor een goede bloedsomloop (aanvoer van voedingstoffen en zuurstof en dergelijke) en ontstressed het ook je spieren. Op deze wijze is je wervelkolom elastisch en goed bereikbaar voor allerlei aanvoer van benodigdheden voor je lichaam. Ook zit je nek, bij buikslapen, helemaal vast en wel op een zeer onnatuurlijke wijze. Dit brengt ook nekklachten met zich mee. De beste manier om te liggen is op je rug en niet op je zij. Het beste is om te draaien, maar dat doe je vanzelf als je op je rug ligt. Door op je rug the liggen is het gewicht van je lichaam over het grootst mogelijke oppervlakte verdeeld terwijl je wervelkolom zich in ruststand bevindt. Op je zij is dit niet zo, dus zal je moeten draaien. Ook is een goede matras en kussen de basis voor een optimale wervelkolomhouding.

    BTW, respect voor slebed en Mohammed Ismir. Alles wat je leest in Koran is toch interpretatie? Dus denk voor jezelf en neem niet klakkeloos dingen over.

  51. 51 billal 7 maart 2012 om 10:29000000 pm

    oooh mensen luister niet naar deze mensen zeweten niet waar ze het over hebben ze houden de islam voor gek maar kijk rond je iedereen is zich aan het bekeren inshalah!!!
    bid en aanbid alleen allah

  52. 52 inssaf 19 juni 2012 om 5:23000000 pm

    Assalaamoe 3alaykoum warrahmatullah wabarakatoeh,

    Allah heeft ons regels gegeven voor onze eigen bestwil. En of we eraan gehoorzamen is onze eigen keus.
    Als ik wil gaan slapen lig ik altijd op mijn buik. Ik heb er spijt van. Maar ik kan dan gewoon niet in slaap komen.
    Kan iemand misschien wat tips geven want ik probeer het af te leren.

  53. 53 inssaf 19 juni 2012 om 5:26000000 pm

    Luister naar Gerrit vor onze eigen bestwil.

  54. 54 Marja 1 juli 2012 om 12:39000000 pm

    @inssaf
    Wa alaykom salaam
    Reciteer ayatul kursi voor het slapen gaan. Als je gaat slapen denk dan aan de dood. Je moet niet denken dat je morgen weer leeft, want dat weet jij niet. Wie weet sterf je in je slaap en dan lig jij op je buik wat dus niet de bedoeling is. Je moet proberen steeds op je rechterzijde, linkerzijde en op je rug te slapen. Op je buik slapen is ook ongezond. Als je op je buik gaat slapen denk dan aan de dood en denk aan de shaytaan die in jou oor fluistert om op je buik te gaan slapen. Zeg dan: a3oe dhoe billahi minashaytaani ra3jiem bismillahi rahmani rahiem.
    En waarom zeg je dat we naar Gerrit moeten luisteren? Of bedoel je dat we juist NIET moeten luisteren, khair in sha Allah misschien een typ fout.

  55. 55 Auping 11 januari 2013 om 2:29000000 pm

    Hoe ik ook lig, ik slaap altijd lekker!

  56. 56 Hasan 28 mei 2014 om 9:08000000 am

    waarom zoveel regels. waarom niet slapen op je buik enz..
    Dr. Bilal Philips legt het allemaal uit.
    Het is de moeite waard op ernaar te kijken.

  57. 57 Meryem 16 november 2014 om 9:27000000 pm

    Wat zijn er domme mensen in wereld wie dit nu echt niet gelooft zal bij het einde van het wereld zien. Allah is de grooste allah bepaalt alles over ons Allah is onze baas ! en als het de einde van de wereld is zal allah naar jullie dit zeggen : jullie luisterden mij niet dan ga ik jullie inde vuur verbranden. Maar ik weet niet zoveel, Beetje RESPECT ! Voor onze geloof alsof wij iets naar jullie geloof zeggen ik heb voor de beide geloof respect teminste mensen die kristens zijn of weet ik veel wat denk eerst na wat je zegt, ja de bijbel en zo wat belachelijk ja nu zijn julie ook boos he ja jullie zeggen tog iets over ons geloof.

    zo krijgen we ook de stres en de boosheid, 1 ding mensen die kristens zijn goeven dit tog niet te weten ze geloven het tog niet waarom zoeken julie dan op internet en schrijven jullie stomme dingen over onze geloof. Kijk eerst naar jullie geloof aub niks meer over onze geloof zeggen beetje respect voor ons Wij zijn Muslumans Elhamdurilah ja ik ben turk, Maar weet 1 ding dus een tip Wat je ook zegt boeit ons niks dan zul je wel een dag zien dat allah jou een goeie en erge straf geeft ( Dit geld voor de kristens en die niet op allah geloven.) Dit was wat ik wouw zeggen Door : Meryem Yildiz.

  58. 58 Yildiz 15 juli 2016 om 11:26000000 pm

    Lieve mensen, Een vraag voor de mensen die zeggen Wat een zever of weet ik veel wat. Als je ons geloof probeert klein te maken Rot toch dan op en zoek het dan niet op, Als je dit hebt opgezocht om onze geloof te beledigen dan zeg ik Je hebt geen Leven dus zoek een leven aub en Bemoei verder niet met onze Geloof dus Rot op en zoek op ZoekEenLeven.Nl


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,014,494 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

juni 2007
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

