• McDonald’s: op 3 vestigingen halaalvlees.

mcdonalds.jpg30/04/2007 – Tijdens een proefperiode van drie maanden serveert McDonald’s in zijn eethuis in Southall kip en rundsvlees dat volgens de voorschriften van de Koran is geslacht. Na Detroit en Melbourne is Londen de derde stad waar McDonald’s halal introduceert. Veel moslims vroegen er al jaren om en er liepen zelfs petities.

‘Halal’ betekent ‘aanvaardbaar’ of ‘toegelaten’ en in de praktijk komt het er op neer dat de dieren gezegend moeten worden en moeten worden geslacht met het hoofd richting Mekka. De halal vleeswaren mogen ook niet in contact komen met gewoon geslacht vlees. Net zoals bij de andere eetgiganten zijn de beweegredenen van McDonald’s commercieel.

Toen de fastfoodketen eind vorig jaar in Melbourne een halalrestaurant opende, brak er eerst protest uit bij niet-moslims die het niet pikten dat zij ‘zonder waarschuwing’ halal vlees aten. Belangrijker is echter dat de verkoopcijfers in die vestiging sindsdien zogoed als verdubbeld zijn. Enkele maanden eerder had McDonald’s in Detroit een halalzaak geopend en daar krijgt de keten zelfs moslims vanuit het verre New York over de vloer.

Baas van McDonald’s, Steve Easterbrook, benadrukt dat de productie gecompliceerd is. “Verschillende groepen hebben diverse interpretaties van wat halal is en we moeten ook aandacht hebben voor het dierenwelzijn”, zegt hij in de Britse pers.

Bij McDonald’s moeten ze in elk geval gezien hebben dat halalfastfoodketens in moslimlanden even populair zijn als de gewone variant hier. Bovendien boeren particulieren die als eerste het gat in de markt dichtten ook erg goed.

Een van hen is Ibrahim Dar, die in Londen een halalkippenrestaurant opende en nu 32 vestigingen in het hele land heeft. In Frankrijk, dat het grootst aantal mosliminwoners van Europa telt, opende in 2005 ook al een particulier een fastfoodzaak voor moslims.

De Beurger King Muslim (BKM) in Clichy-sous-Bois lijkt enkel qua naam verbonden met het Amerikaanse Burger King. Ook die eettent is een succes.

27 Responses to “• McDonald’s: op 3 vestigingen halaalvlees.”


  1. 1 Nes 25 mei 2007 om 10:50000000 am

    Ik ben van mening dat dit alleen maar een tactiek is om meer ‘de meer standvastige’ moslim (dus die o.a. belang hecht aan Halal-vlees) ook als klant te kunnen krijgen. In ieder geval wel een deel van hen. Maar denk na broeders en zusters, is het halal als er halal op staat? Bekijk de ander zijde: de Mac is één van de grootste financiers van Israël…
    Ik weet dat we genoeg andere dingen kopen, die ook financiers zijn, maar toch bij het feit dat het zeker is dat de Mac een financier is van oorlog tegen mijn moslim broeders en zusters ergens ver weg misschien, krijg ik geen halal-vlees van de Mac door m’n keel. Ooit las ik ergens dat een kogel 20 cent kost en hoeveel kinderen hebben we dan wel niet op onze gewetens staan?
    Ik zeg niet dat ik nooit binnen loop bij de Mac, dit is dus óók een verwijt aan mezelf, maar het is wel een kwestie om over na te denken.

  2. 2 Hanifa 25 mei 2007 om 3:35000000 pm

    als je met die gedachte rondloopt dan ga je beter ook geen boodschappen meer doen en op den duur niet meer eten!

  3. 3 Nes 26 mei 2007 om 10:44000000 pm

    Ik begrijp niet dat je zó onverschillig en hard kan zijn… sorry. Dat je zó onverschillig kan zijn over je moslim broeders en zusters.

    Ik denk dat je ergens moet beginnen en voor mezelf vind ik de Mac een goed begin. Ik ga niet dood zonder Mac en het is overbodige luxe…

    Het is gewoon een punt om over na te denken, ik verbied je niet om bij de Mac te eten. Ik oordeel en veroordeel niemand. Ieders good deeds en sins voor zichzelf, ieder moet zijn verantwoording afleggen aan alleen Allah(cc).

    Wa aleykum selam

  4. 4 Boycot 26 mei 2007 om 11:47000000 pm

    Vergeet Intel procesors niet mensen, de meeste moslims hebben zo 1 in huis en daar zijn complete palestijnse dorpen voor weggevaagd om daar intel fabrieken neer te zetten.

    Amerikaans lesser evil: AMD

  5. 5 S.C 27 mei 2007 om 1:18000000 am

    Dit kan niet hallal zijn want ze kunen de productie van de vlees niet splitsen kost te veel en zeker niet voor moslims.
    dus aan wat je twijfel kun je beter vermijden
    Is gewoon raad en uit ervaring gesproken.
    Mara Salama
    jullie broeder in de godsdienst

  6. 6 Yehoshua 27 mei 2007 om 10:58000000 am

    De manier waarop ik dit bekijk is als volgt, het word duidelijker dat de moslim populatie en stem steeds meer toeneemt.
    Hierdoor krijg je steeds meer moskees, steeds meer faciliteiten voor moslims.
    Het is de vrees van het westen, en dat is dat we de boel verIslamiseren en hier geloof ik ook in.
    Gelukkig maar!

  7. 7 Khadija 27 mei 2007 om 1:27000000 pm

    Selaam

    Ik begrijp niet dat de mensen het zo nodig vinden dat MC-Donalds halal vlees serveert. Je kan ook gewoon een vis-burger nemen. Tegenwoordig zijn er veel betrouwbare eethuizen die halavlees verkopen. Dus waarom zou de MC-donald het ook moeten hebben. Ik ben ook een van die personen die heel kritisch is naar wat eten betreft. Als ik halal wil eten doe ik het waar het betrouwbaar is.

    A Salaam oulaikoum

  8. 8 fatima 28 mei 2007 om 6:58000000 am

    In alle moslomlanden is wel een mac donalds en daar is het zeker halal, ik zie dus niet waarom het in andere landen niet zou kunnen. ze hebben de ervaring al in islamitische landen opgedaan en ik denk dat ze er inderdaad een hele hoop mensen als klant er bij zullen krijgen, en daar gaat het uiteindelijk om. Ik denk niet dat een groot bedrijf als mac donald er een potje van zou maken. Als het zegt dat het halal is , neem ik aan dat het zo is, het kan het zich niet veroorloven om over zoiets te liegen. nu zelf eet ik altijd halal, geen uitzondering…. En in Nederland weet je nooit of iets halal is of niet.

  9. 9 Moke 28 mei 2007 om 7:30000000 am

    Salaam Alaikoem fatima,

    Men kan zoveel zeggen en de mensen wijsmaken wat ze willen.
    Ze (Mc Donalds) zijn verbonden aan Islamitiscshe voorschriften.

    Zolang dat er geen keuringorganisatie bestaat en toezicht houdt op halaalvlees, kunnen ze iedereen wijsmaken wat ze maar willen. In Arabische/Islamitische landen zijn er genoeg van die keuringorganisme, maar in Europa zijn er tekortkomingen van.

    Naar mijn weten bestaat in België geen keuringsbedrijf dat toezicht houdt op halaalvlees, wel in Nederland. Zoniet, dan sta ik achter met de evolutie en zou graag de naam van de Belgische keuringorganisme willen weten.

    Dus, opgepast als een Turkse of Marokkaanse winkel zegt: “DAT IS HALAALVLEES”, Wat zeg je dan terug: “Graag, de naam van de keuringsbedrijf?” Winkelier: ‘Staat met zijn mond vol tanden, weet van geen toeters of bellen’. Wat zeg jij terug: “Gedekwalificeerd als haraamvlees”. PUNT ANDER LIJN !!!

    Dat is een probleem in héél EU, waar de moslims in de minderheid leven.

    Een keuringorganisme moet toezicht houden op halaalvlees tijdens de productie (slachting en verwerking), distributie (transport) en verkooppunten (Islamitische normen).

    Beslama. 😦

  10. 10 redouan(jaw) 29 mei 2007 om 6:02000000 pm

    fatima
    Mei 28th, 2007 at 6:58u am
    In alle moslomlanden is wel een mac donalds en daar is het zeker halal, ik zie dus niet waarom het in andere landen niet zou kunnen. ze hebben de ervaring al in islamitische landen opgedaan en ik denk dat ze er inderdaad een hele hoop mensen als klant er bij zullen krijgen, en daar gaat het uiteindelijk om. Ik denk niet dat een groot bedrijf als mac donald er een potje van zou maken. Als het zegt dat het halal is , neem ik aan dat het zo is, het kan het zich niet veroorloven om over zoiets te liegen. nu zelf eet ik altijd halal, geen uitzondering…. En in Nederland weet je nooit of iets halal is of niet.

    fatima je denkt dat het halal is omdat ze in marokko ook halal vlees hebben… wordt wakker zuster , het is 2007
    ze maken geen mensen maar hele nati’s dood voor geld en macht en jij wilt me vertellen dat de mac halal vlees verkoopt in moslim landen gewoon omdat daar het woordje halal op staat???
    aub denkt logish na dan weet je ook goed genoeg dat het niet zo is. het is een merk en een bedrijf het vlees dat ze in marokko verkopen die verkopen ze ook hier in belgie,
    als je vindt dat je daar in marokko halal vlees vindt bij de mac, koop dan hier ook maar een big mack op de meir want das hetzelfde, alleen staat er bij het een halal en bij het ander niet.
    ma’a salama

  11. 11 Anoniem 29 mei 2007 om 8:05000000 pm

    i’m lovint it

  12. 12 Mahdi Vrielink 29 mei 2007 om 10:05000000 pm

    Mac Donald, KFC, Burger King…
    Ben ze zelfs in Mekka tegen gekomen en heb daar ook gegeten. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het eten daar niet halal is. Hetzelfde geldt voor Marokko. Anders zou ik in deze islamitische landen ieder restaurant moeten wantrouwen.
    Vond het wel lekker om weer eens fast food te eten. Had het niet meer gedaan sinds ik moslim ben geworden.

    Wat betreft de fast food restaurants in westerse landen, heb ik twijfel en wantrouwen wanneer men beweert dat het halal is.
    Wat houdt een ongelovige tegen om je te bedonderen? Ik sprak ooit een beroeps kok die glashard vertelde dat hij vlees als halal voorschotelt terwijl het dat niet is. “Wat niet weet, wat niet deert! En proeven doe je het toch niet”, zei hij.
    Tja, als je Allah swt niet vreest is dat makkelijk, toch?
    Ik werk op een afdeling met zo’n 80 niet-gelovige collega’s. Vier daarvan weet ik dat ze me nooit voor zullen liegen omdat eerlijkheid voor hun het hoogste goed is. Dus letterlijk kan ik de “goeden” op één hand tellen!

    Dus Mac Donalds vertrouwen? No way! Het gaat om geld.

    Moslims moet je ook niet altijd vertrouwen, zeker niet. Op het Mercatorplein in Amsterdam staat een dönerzaak die met grote letters “halal” op de ruiten adverteert. In de zaak hangen allemaal afbeeldingen met koranversen. Je zou denken dat het wel goed zit… Niet dus!
    Het TV programma “Smaakpolitie” heeft daar ook een restaurantcontrole gehouden. Uit laboratoriumonderzoek bleek dat het vlees was gemengs met varkensvlees. Voor de camera verklaarde de eigenaar dat hij dat wist maar dat hij geld wilde verdienen.
    Dus met dit voorbeeld in gedachte ben ik zeer voorzichtig.

    Ik vind dat er een erkend halalkeurmerk moet komen.
    Wat dat betreft ben ik jaloers op de joden. Als op hun zaken kosher en ORT (Onder Rabinaal Toezicht) wordt vermeld, weet je 100% zeker dat het ook kosher is. De term kosher in combinatie met ORT is zelfs wettelijk beschermd. Maar goed, joden hebben al eeuwen hun plek in de samenleving, wij als moslims moeten dat nog krijgen. Door de onderlinge verdeeldheid in plaats van af te spreken dat alleen de strengste norm met betrekking tot halal als maatstaf wordt gekozen (zodat iedereen ermee weg kan), zal het nog lang duren voordat de term halal wettelijk erkend wordt.

    Nu we het toch hebben over halal food: supermarktketen Albert Heijn verkoopt ook zogenaamd halalvlees met keurmerk. De dieren worden echter, voordat ze ritueel worden geslacht, toch eerst verdoofd! Daarom heeft de Nederlandse Moslimraad verklaart dit vlees niet als halal te kunnen erkennen. Ik ben het met ze eens.

    Heel fijn dat we tegenwoordig op veel plaatsen hala kunnen eten en vlees kunnen kopen. Maar zonder goed keurmerk volgens de hoogste normen, weet je eigenlijk niet wat je eet. Je zou bijna zelf illegaal thuis gaan slachten, beter nog vegetarisch eten om geen boete voor het illegaal slachten te krijgen.

    Een aantal richtlijnen die ik hanteer voordat ik ergens eet:
    Wordt er ook alcohol verkocht? Niet betrouwbaar want dan nemen ze de regels niet zo nauw.
    Worden er ook andere, niet halal-producten, verkocht? Ook niet betrouwbaar.
    Wordt mijn salaam niet op de juiste manier beantwoord? Als ze zelfs de regels van het groeten niet hanteren: onbetrouwbaar!
    Willen of kunnen ze de herkomst van het vlees niet vertellen zodat ik daar zelf kan kijken? Dan ook niet betrouwbaar.

    Snackbar “De Corner” in Amsterdam doorstond de test glansrijk. Ze sluiten zelfs voor het vrijdaggebed. Zeer betrouwbaar en lekker!

    Mensen die kritisch zijn over de islam zullen mij waarschijnlijk overdreven vinden. Dan hebben ze de vegetariërs nog niet ontmoet waarschijnlijk die nog veel verder gaan in de controle op wat ze eten.

    Genoeg geschreven, misschien moet ik maar eens initiatieven nemen tot het oprichten van een stichting halalkeurmerk… Wie doet mee?

  13. 13 redouan(jaw) 29 mei 2007 om 11:42000000 pm

    slm mensen
    dank u wel mehdi, welkom in ons geloof, en dat er nog vele mensen moslim zullen worden inchaAllah.ik wou eigenlijk zeggenn…laten we dan maar bij de ORT gaan eten .
    ik zie mezelf dat al zeker niet doen, al weet ik dat het halal is, en dat het meer vertrouwbaar is dan onze doner en mekka food enzo verder. ik denk dat ik me gewoon te trots voel om bij een jood te gaan eten. liever de moslim broeder die me int zak zet voor wat zakgeld dan de jood die halal verkoopt. das een fout en dat weet ik wel.
    wat kunnen we eraan doen???

  14. 14 fatima 30 mei 2007 om 7:17000000 am

    ik woon op dit moment in een islamitisch land en ik ben er zeker van dat het vlees hier halal is , als ik in nederland ben eet ik alleen maar vegetarisch of bij een joodse zaak. Ik weet dat er in het land waar ik woon strenge regels zijn en dar ook de mac donalds zich daar aan moet houden.

    Ik hanteer altijd de regel bij twijfel niet eten. Ik eet graag in de joodse tent omdat ik zeker weet dat daar het eten altijd goed is. En ik weet niet hoe het in marroco is met de mac donald, maar hier is het ondenkbaar om haraam vlees te verkopen…..

  15. 15 Moke 30 mei 2007 om 11:10000000 am

    Salaam Mahdi Vrielink,

    Dat is een goed initiatief, een halaalkeurmerk of een organisatie dat toezicht houdt op halaalvlees. Je moet eerst nagaan, of dat er nood aan is, of dat er tekort zijn aan zulke organisaties.

    Hier in België, zal dat onder een vzw-vorm moeten opereren, d.w.z. vereniging zonder winst.

    Verder zal het geen kwaad mogen zijn dat er verschillende organisaties halaalkeurmerk zijn.

    Mijn steun heb je al zeker!!! 😉

    Waar is het meeste nood aan, in België of Nederland???

    Thalla & Beslama. 😀 😛 🙂

  16. 16 redouan(jaw) 1 juni 2007 om 1:30000000 am

    fatima, ik wil je maar een ding zeggen. Allaho a’lem waar je woont maar ik denk dat dat een soort hemel is waar je woont, een land dat strenge voorschriften heeft?? en mcd serveerd. klopt ergens niet. het is wel 2007 alles draait om geld. ik weet niet waar je dit uit haalt dat je het halal vindt, mss ben jij baas in mcd en je ziet ze het vlees slachten , maar ik denk er anders over.
    er zijn zoveel strenge landen, maar als het om geld gaat dan moorden ze zelf mensen af, sturen ze zelf amerikanen om ons af te maken. in hoeverre noem jij dat streng??
    ma’a slama.

  17. 17 kadisja 4 juni 2007 om 10:17000000 pm

    hecktor chicken is halal en van een belg dus net vana merikanen eet toch daar 😀 en ze hebben een keurings attest !!!!!!

  18. 18 fatima 5 juni 2007 om 6:44000000 am

    redouan, Utopia is het zeker niet, ik woon in Pakistan en qua regelgeving is het hier pet. Behalve als het op geloof aankomt. Pakistan is het enige land ter wereld die zijn bestaansrecht op geloof heeft gebaseerd en heeft derhalve ook 80% muslims. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat als ik hier een chicken big mac neem deze niet halal zou zijn. We moeten wel een beetje vertrouwen hebben in de mensheid, want dat maakt het leven een stuk makkelijker. Ik was een Joodse en ik at alleen maar koosjer, vorig jaar ben ik bekeerd tot de Islam en als ik de reacties soms hier lees vraag ik me af of jullie wel tevreden zijn. Heb vertrouwen in de mens en heb vertrouwen in Allah (saw).

  19. 19 Zameer 7 juni 2007 om 12:22000000 am

    salaam,

    nou ik moet zeggen…. aan de ene kant ben ik blij voor mijn broeders en zusters die WEL gewoon bij de mac eten, ondanks zij weten dat het vlees niet halal is. Nu dit wel halal is (wat zij beweren) maken zij geen zonde meer om hier vlees te eten. Echter is het de vraag of het vlees daadwerkelijk halal is of niet. Ik weet dat als er wordt aangegeven dat het vlees halal is en het word je ook toegezegd dan kan je het aannemen. Jij hebt je plicht gedaan door te vragen of het halal is.

    Over de visburger wil ik iets kwijt: je kan wel denken visburger kan je eten, omdat het toch niet wordt geslacht. Maar heb je weleens gedacht in welk vet het wordt gebakken? Ik weet dat er 3 pannen met vet naast mekaar staan. 1 voor vis, ander voor kip, en een voor kroket. Als ze deze vetten verversen wordt alles in een bak gevuld. dit gaan ze filteren en dan weer over die pannen verdelen. Ik zie dan ook geen reden waarom je wel een visburger/groenteburger zou mogen eten. het wordt net zo goed ook in dezelfde vet gebakken als de kip en kroket, wat niet halal is.

    06-52532531

  20. 20 patrick huys 24 juni 2007 om 1:25000000 am

    Ik weet niet wat jullie zo leuk vinden aan het eten van vlees van een dier dat in zijn eigen bloed verdronken is Is dit iets typisch moslim . Gelukkig zijn de onthoofde gijzelaars in ira

  21. 21 patrick huys 24 juni 2007 om 1:28000000 am

    Wat is er zo goed aan het eten van vlees van een dier dat in zijn eigen bloed verdronken is . Is dit iets typisch voor moslims .Beetje gebrek aan respect voor het levend wezen . Geluukig voor hen zijn de iraakse gijzelaars gestorven in de wetenschap dat ze hallal onthoofd zijn .Of toch niet Pat

  22. 22 Suhaila 25 juni 2007 om 12:41000000 am

    SPOT NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    En Allah weet het beste. Hij is de Alwetende, de Schepper, de Genadevolle. Hij beslist over leven en dood..

    Moge Allah swt ons leiden op het Rechte Pad naar het Paradijs.

  23. 23 Tasniem 25 juni 2007 om 11:55000000 am

    Hier even een berichtje aan patrick huys..

    Luister en jij eet zeker varkensvlees??
    wist je dat dat vlees vol zit met bacteriën die dodelijk kunnen zijn??

    Daarbij laten jullie het dier onnodig lijden door het op een niet goede en verantwoorde manier te slachten.

    En jullie zijn het die de dieren in hun eigen bloed laten verdrinken hoor.
    In de Islam moet je ervoor zorgen dat het dier op een plek geslacht wordt waar het bloed gelijk weg kan stromen.

    Daabij is het bewezen dat het vlees van een dier wat op de islamitiche manier is geslacht veelmalser is.

    nu jij weer??

  24. 24 Anoniem 25 juni 2007 om 3:13000000 pm

    DUBBEL REACTIE VERWIJDERT !!! (MoslimaMahdiya)

  25. 25 MoslimaMahdiya 25 juni 2007 om 3:14000000 pm

    Salaam Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh,

    Ik wil even reageren op het volgende stukje uit het artikel:
    “Verschillende groepen hebben diverse interpretaties van wat halal is en we moeten ook aandacht hebben voor het dierenwelzijn”, zegt hij in de Britse pers.

    Als ik dit lees dan vraag ik me af wat hun ‘interpretatie’ is. Over het algemeen hebben de westerse mensen niet door dat écht halal slachten het meest diervriendelijk is (dat is zelfs een keer met e.e.g. scans bewezen) en is hun idee van dierenwelzijn toch weer eerst verdoven enzo. Waardoor het alsnog niet halal is. Ik zal er dan ook niet gaan eten ook al komt er een in nederland. Hetzelfde geld inderdaad voor het halalvlees van de albert heijn.

    En Mahdi ik vind jou artikel glashelder! Ik hoop dat je er mensen mee aan het denken zet. Ik vertrouw ook geen ‘halal’ snackbar waar je een biertje bij je menu kunt nemen enzo.

    Die snackbar in Amsterdam heet trouwens Corner Inn en niet De Corner. Klein detail. Ik ben er ook geweest, ze hebben zelfs een bovenverdieping waar zusters kunnen zitten die bijvoorbeeld niqaab dragen zodat ze die gerust af kunnen doen om makkelijker te eten.

    En dan nog even een reactie op wat fatima zegt:
    “Als ik de reacties soms hier lees vraag ik me af of jullie wel tevreden zijn”

    Ik vind niet dat dat met tevredenheid te maken heeft. Het gaat er wel degelijk om dat Allah heel duidelijk regels heeft gegeven voor wat Halal is en wat niet, en als je twijfels hebt of je weet dat er aan een van de regels niet is voldaan dan mag je het gewoon niet eten.

    Salaam Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh

  26. 26 H. 26 juni 2007 om 8:46000000 pm

    Patrick Huys als je ht je hier niet bevalt hoef je ook niet te reageren je mag je mening geen maar je moet wel je grens kennen en het accepteren. :@

  27. 27 H. 26 juni 2007 om 8:47000000 pm

    ik ben het eens met Tasniem!!!

    kun je hem nog trugdissen hè PATRICK!!!


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,014,498 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

mei 2007
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

