• De 1e misdaad op aarde.

Allah, de Almachtige zegt:
“En reciteer voor hen in waarheid het verhaal van de twee zonen van Adam, toen ieder een offer (aan Allah) bracht. Van één werd het geaccepteerd maar niet van de ander. De laatste zei tegen de eerste: “Ik zal jou zeker doden”. De eerste zei: “Waarlijk, Allah accepteert slechts van degenen die godvrezend zijn. Als jij je hand tegen mij opheft om mij te doden, zal ik nooit mijn hand tegen jou opheffen om je te doden, want ik vrees Allah, de Heer van de wereldwezens.

Waarlijk, ik wens daarmee dat mijn zonden op jou overgaan evenals de jouwe, zodat jij één van de bewoners van het vuur wordt, en dat is de vergoeding voor de onrechtvaardigen. Dus liet de ziel van de ander hem aanmoedigen en liet de moord op zijn broeder hem eerlijk kijken; hij vermoordde hem en werd één van de verliezers. Toen stuurde Allah een kraai die in de grond krabde om hem te laten zien hoe het dode lichaam van zijn broeder te verbergen. Hij zei: “ Wee over mij! Ben ik zelfs niet in staat om zoals deze kraai te zijn en het dode lichaam van mijn broeder te verbergen?” Toen werd hij één van degenen die berouw had.”
(Qoran 5: 27-31)

As-Sadiy overleverde op gezag van Aboe Malik en Aboe Salih volgens Ibn ‘Abbas en op gezag van Ibn Mas’oed en andere metgezellen dat Adam de gewoonte had de man die door één geboorte was voortgebracht te trouwen aan de vrouw die door de andere (geboorte) was voorgebracht.

Daarom werd verondersteld dat Abel zou worden gehuwd met de zuster van Kaïn, die beter en mooier was dan iedereen. Kaïn wilde haar tegelijkertijd voor zichzelf houden. Adam beval hem Abel toe te staan met haar te trouwen, maar dit weigerde hij ten zeerste. Toen beval Adam hun beiden (Abel en Kaïn) om een offer aan Allah de Almachtige aan te bieden.

Ondertussen vertrok Adam richting Mekka om de pelgrimstocht uit te voeren. Vlak voordat hij vertrok, trachtte Adam (de zaken van) zijn kinderen toe te vertrouwen aan de hemelen, de aarde en tenslotte de bergen, maar alle weigerden zij om dit (zware) vertrouwen te dragen. Hierop accepteerde Kaïn het vertrouwen en nadat Adam vertrokken was, boden zij (Abel en kaïn) hun offers aan Allah aan.

Abel offerde een vette vrouwelijke geit, terwijl Kaïn een bundeltje slechte planten offerde. Later daalde er een vuur neer uit de hemel en consumeerde het offer dat door Abel aangeboden was en raakte dat van Kaïn niet aan. Kaïn werd razend van woede en zei tegen zijn broeder: “Ik zal je doden, zodat je mijn zuster niet zult trouwen.”Abel zei
Waarlijk, Allah accepteert slechts van degenen die godvrezend zijn

‘Abdoellah Ibn ‘Amr zei: “Bij Allah! De vermoorde (Abel) was sterker (dan de moordenaar Kaïn), maar hij weigerde zijn hand naar zijn broeder op te heffen om hem te doden, uit vroomheid en godvrezendheid. Aboe Dja’far Al-Baqir vermeldde dat Adam aanwezig was toen zij hun offers aanboden.

Nadat het offer van Abel was geaccepteerd, zei Kaïn tegen zijn vader, Adam: “Het werd van hem alleen geaccepteerd, omdat jij Allah ter wille van hem hebt aangeroepen.” En, in het geheim was hij iets van plan tegen zijn broeder. Op een dag, was Abel laat en Adam stuurde Kaïn om naar hem te zoeken.

De twee broers ontmoetten elkaar en Kaïn zei: “Jouw offer werd geaccepteerd en dat van mij niet.”Abel zei: “Waarlijk, Allah accepteert slechts van degene die godvrezend zijn”. Kaïn werd kwaad en sloeg zijn broeder met een ijzeren staat en Abel viel ogenblikkelijk dood neer.

Er is gezegd dat Kaïn Abel doodde met een steen naar zijn hoofd te gooien, terwijl hij sliep. Er is ook gezegd dat Kaïn Abel op gewelddadig wijze wurgde en hem dood beet zoals beesten dat doen. Dat Abel, toen Kaïn dreigde hem te doden, zei:  “Als jij je hand tegen mij opheft om mij te doden, zal ik nooit mijn hand tegen jou opheffen om je te doden, want ik vrees Allah, de Heer van de wereldwezens.” (5:28)

geeft zijn goede moraal en ethiek aan, zijn vrees voor Allah en perfecte vroomheid dat hij zijn broeder kwaad zou doen, in tegenstelling tot de verfoeilijke daad die zijn broeder Kaïn van plan was. Hierover overleverde Aboe Bakrah dat de Boodschapper van Allah gezegd heeft:

“ Wanneer twee moslims met elkaar in confrontatie zijn en één van hen valt zijn broeder aan met een wapen, gaan zij beiden het Hellevuur in.’ Hij (Ahnaf, één van de verdere overleveraars) zei: ‘Ik zei, of er werd gezegd: ‘Boodschapper van Allah! Dit mag het geval zijn met degene die doodt, maar wat is er met de gesneuvelde (waarom zou hij in het Hellevuur gegooid worden)?’ Hierop zei Hij (vreze zij met hem): “Hij was ook van plan zijn metgezel te doden.”

3 Responses to “• De 1e misdaad op aarde.”


  1. 1 Oegt 17 maart 2007 om 10:04000000 pm

    Maar in essentie komt het er toch op neer
    dat de wereld een betere plaats zou zijn,
    als mensen God zouden liefhebben, weerstand zouden bieden
    aan het kwaad en echt zouden geven om elkaar.

  2. 2 Oegt 17 maart 2007 om 10:05000000 pm

    Met God bedoel ik Allah.

  3. 3 fatima 18 maart 2007 om 8:03000000 pm

    GOD = ALLAH maar in het arabisch veel vergeten dat!!

    salaam


Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,037,662 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

maart 2007
M D W D V Z Z
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

