• Bosklassen: haraam- of halaalvlees eten ?

kinderen_eten_2.jpg kinderen_eten.jpg

Leerlingen van het Antwerpse stadsonderwijs, die onder de vorm van meerdaagse “bosklassen” op schoolkamp gaan, zouden enkel halalvlees op het menu krijgen. Afgelopen dagen ontvingen alle ouders hierover een brief. De ouders vinden de maatregel niet kunnen. “Het stedelijke onderwijs moet neutraal blijven en geen wet uit een bepaalde godsdienst volgen”.

De Antwerpse onderwijsschepen Robert Voorhamme zegt nu dat de informatie in de brief aan de ouders niet klopt. Volgens hem is er een keuze en zijn enkel kip en kalkoen halal. Het zou gaan om een misverstand, zegt Voorhamme, en over enkele dagen krijgen de ouders een brief met de juiste informatie.

Het idee om halalvlees aan te bieden, zou gekomen zijn uit bezorgdheid dat moslimouders hun kinderen niet aan buitenschoolse activiteiten zouden laten deelnemen. Ze zouden vrezen dat hun kind varkensvlees krijgt voorgezet of eten dat niet volgens de moslimtraditie bereid werd. (VRT)

Advertenties

22 Responses to “• Bosklassen: haraam- of halaalvlees eten ?”


  1. 1 Abderrahman 14 februari 2007 om 2:05000000 pm

    Een juiste bezorgdheid van de moslimouders. Voor jonge kinderen is het niet meteen duidelijk wat ze voorgeschoteld krijgen. Dan is er nog de onduidelijkheid over het feit hoe het dier geslacht is. Het vlees van een dier dat ritueel geslacht is, is gezonder aangezien het minder bloed bevat. Daarenboven is het minder pijnlijk, ja, je leest het goed, minder pijnlijk voor de dieren om om de juiste wijze geslacht (met een mes) te worden dan om het leven gebracht te worden dmv electrocutie of een kogel door het hoofd. Is wetenschappelijk bewezen. Daarnaast moeten er nog een aantal andere voorwaarden vervult zijn. De toestand waarin het dier verkeert voor het wordt geslacht onder andere. Het dier dient met alle respect behandeld te worden en mag niet zomaar gefoltert of getransporteerd worden over een grote afstand zonder het nodige comfort. Wie een wreedheid begaat tegen een dier overtreed de islamitische wetgeving. Actueel is er wat wrijving met Gaia, zij beweren op basis van de uitslag van een onderzoek uitgevoerd door de europese commissie dat het ritueel slachten toch voor pijn zorgt bij het dier. Daarom pleiten zij voor bedwelming (verdoving) van het dier net voor het slachten, zonder dat de verdoving zelfs het dier doodt. Als de bedwelming bij slachten hallal is (toegestaan in de Islam) dan is het een verplichting voor de moslims om dit toe te passen, een moslim geeft inmiddels ook rechten aan dieren. Zo mag het dier het mes waarmee het geslacht wordt ook niet zien en mag het dier ook niet geslacht worden in het aangezicht van andere dieren. Een goede moslims erkent deze rechten die zijn nedergezonden door Allah, de meest Oprechte.

    Salaamoe halaykoem

  2. 2 Abderrahman 14 februari 2007 om 2:12000000 pm

    Aanvulling op voorgaand bericht: De bedwelming zou dus verplicht moeten worden, indien!! de uitslag van het onderzoek uitgevoerd door de europese commissie klopt.

    Ik ben vergeten te vermelden dat er in het verleden al reeds een onderzoek werd uitgevoerd door een ander instituut (zie http://www.walidin.com, momenteel ontoegangkelijk)waaruit blijkt dat het ritueel slachten minder pijn doet en leidt tot gezonder vlees.

    Salaamoe halaykoem

  3. 3 Anoniem 14 februari 2007 om 7:23000000 pm

    Salaam

    Nu da antwerpen zwart is aan het worden van de moslims, gaan ze da veranderen en halaalvlees presenteren: moenaafiqin!!!

    Hijaab vr ons vrouwtjes die willen werken vr ’t stad moet eraf en halaalvlees vr uitstapjes v kindjes;

    Rare mensen die socialisten

    salukes

  4. 4 Abderrahman 15 februari 2007 om 1:07000000 pm

    Is toch een goed idee Anoniem. Een moslim hoort hallal te eten, een niet-moslim gelooft daar niet in en eet wat hij wil. In het onderwijs zitten moslims en niet-moslims. Als je beide soorten voedsel aanbiedt is er geen probleem. Ik snap niet wat een niet-moslim tegen hallalvlees heeft aangezien het gezonder is, maar ieder zijn opvattingen en vrijheden.

    Salaamoe halaykoem

  5. 5 Moke 15 februari 2007 om 8:46000000 pm

    Salaam Alaikoem,

    Wie heeft dit nog niet meegemaakt, zou ik zeggen vermijd het!!!
    Toen ik 10 jaar was, als ik me niet vergis, ben ik meegegaan naar de bosklassen e.a., en heb tijdens de maaltijd kip of kalkoen gegeten.

    “Dat mogen jullie toch eten”, kwamen ze af!!!

    Er bestaat in België geen keuringorganisatie die het vlees goedkeurt en halaal bestempeld, laat staan dat ze het vlees door iedereen halaal wordt genoemd en zichzelf transporteerd naar de gewenste locatie. Dit laatste handelingen worden door de gelovigen en ongelovigen uitgevoerd.

    Ga maar naar een Turkse winkel halaal-vlees halen, zonder keuring! 😦

  6. 6 Anoniem 16 februari 2007 om 12:10000000 am

    Ja, Abderrahman, je hebt gelijk man, maar ik heb de socialisten al langer door dan vanddaag, ze weten dat antwerpen vnl concentratie v moslims zal hebben en om stedelijk onderwijs (das rood man) te promoten komen ze nu met dit af, het is natuurlijk nooit te laat!!!

    Socialisten zijn tg hijaab, wollaah

    salukes

  7. 7 Abderrahman 16 februari 2007 om 10:57000000 am

    Wie tegen de hijaab is, is blind. Wie een hijaab draagt is niet beperkt in zicht, maar ziet meer en draagt net daarom de hijaab. Vroeger, toen ik nog op de middelbare school zat, kon je niet je rapport gaan afhalen als je een strak topje aanhad (waarbij je de navel dus kan zien).

    Ik herinner me nog goed genoeg dat er tijdens de rapportuitreiking een marokkaanse naar voor ging om haar rapport in ontvangst te nemen van de directrice, voor heel de refter die op dat moment vol zat met leerlingen vroeg de directrice haar of ze nu toch echt niet meer fatsoenlijk naar de rapportuitreiking kon komen. Nadat die leerling daarop antwoordde “whatever” heeft ze niet eens haar rapport gekregen. Dit is nog maar 5 a 6 jaar geleden.

    Tegenwoordig is de houding ten aanzien van kledij veranderd. Werkgevers, niet allemaal allicht maar zeker een groot deel, zitten er niet mee in dat vrouwen naar het werk komen met een decolleté. De houding is dus van normaal westers gedevolueerd naar abnormaal westers. Een hijaab dragen daarentegen staat boven het normaal westerse. Voor de duidelijkheid, abnormaal westers: decolleté en alles in dat genre, normaal westers is datgene dat kan omschreven worden als deftig zoals bijvoorbeeld het niet toestaan van het dragen van spaghettibandjes (of hoe je het ook noemt) en minirokjes etc.. Islamitisch staat helemaal van boven met de hijaab en andere regels die de vrouw dienen te beschermen en ervoor zorgen dat ze haar waardigheid behoudt in tegenstelling tot de westerse maatschappij die van de vrouw een lustobject heeft gemaakt.

    Anoniem, ik weet niet hoe het zit met de socialisten maar volgens wat op hun site staat (zie http://www.sp.be/regionaal/nieuws/nieuwsitem.asp?iDivisionID=151&iID=2191 ) zijn ze niet tegen het dragen van een hoofddoek op scholen. Verder nemen ze Rik Remmery (moge Allah hem belonen voor zijn goede houding) als voorbeeld voor de bedrijfsleiders aangezien hij, ondanks een doodsbedreiging, een werkneemsters bleef toelaten om te werken met hoofddoek (zie http://www.sp.be/nationaal/zoek/resultaat.asp )

    Groetjes

    Salaamoe Halaykoem

  8. 8 Abderrahman 16 februari 2007 om 11:11000000 am

    Verder wil ik er nog aan toevoegen dat de VLD een negatieve houding heeft ten aanzien van de Hijaab (hoofddoek). Op hun site staat: “Allochtonen hoeven hun eigen identiteit en cultuur niet op te geven, maar moeten een aantal fundamentele waarden zoals gelijkwaardigheid van alle mensen, de scheiding van kerk en staat en de vrijheid van meningsuiting respecteren” zie ( http://www.openvld.be/page?&orl=1&ssn=&lng=1&pge=4&sare=145 ).

    Met vrijheid van meningsuiting bedoelen ze in feite dat de moslims geen enkel probleem hadden moeten maken van de cartoons over de profeet Mohammed vzmh. Dit staat te lezen elders op de site zie: “kritiek uiten is een fundamenteel mensenrecht( http://www.openvld.be/page?&orl=1&ssn=&lng=1&pge=484&nws=185 )

    Volgens het artikel behoort het tot een democratie dat mensen gekwetst kunnen worden.

    Duidelijk is het dat Bart Somers, met alle respect voor hem, geen weet heeft van de moslims en er ook geen moeite voor doet om hen te begrijpen. Een politieker dient volgens mij goed te weten wat er omgaat in de gedachten van de bevolking en dient vooruitstrevend te zijn in de aanpak van de onderling maatschappelijke problemen. Bart somers en company (onder andere Patric Dewael) zijn in dat opzicht slechte politiekers.

    Wie graag meer wilt lezen over andere partijen, zie google. Lees, wees objectief, gebruik je verstand en weet dat het goede pad duidelijk te onderscheiden is van het pad der onrecht en vernieling.

    Groetjes

    Salaamoe Halaykoem

  9. 9 Moke 16 februari 2007 om 12:14000000 pm

    Salaam Alaikoem !!!
    آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

    Wie is er ooit naar de bos-/ zee- of sneeuwklassen gegaan en wat was jou indruk op die uitstap dat een klein weekje duurde ?

    Heb mijn ervaring genoteerd hierboven i.v.m. dat haraameten dat je voorgeschoteld krijgt van die mensen…

    Zou graag verschillende situaties willen horen van broedere en zusters in de Islam!!!

    Beslsma. 🙂

  10. 10 Sanaa 16 februari 2007 om 5:00000000 pm

    Salaam Alaykoum

    Toen ik op uitstap ging werd er geen rekening gehouden met wat de moslims aten. ook al wisten de leerkrachten dat we dat niet mochten! Erger nog! We MOESTEN vlees eten, het was VERPLICHT! En ja, wij deden dat dan in een doekje en gooiden het vlees dan in de vuilbak.:s Vond ik wel erg. EN men broertje ging ook al eens op reis, en men ouders hadden de leerkrachten verwittigd dat ze geen vlees mochten eten. Toen hij thuiskwam bleek dat hij soep met balletjes heeft gegeten. De leerkracht zei: ” We hadden de balletjes eruit gedaan, dan is dat tog niet zo erg”??
    A3oedhoe billah

    Moge Allah subhnaa wa ta3alla ons allen vergeven!

    Wa alaykoum salaam wa rahamtullah

  11. 11 Moke 17 februari 2007 om 10:27000000 pm

    Salaam Alaikoem Sanaa,

    Wat voor onzin hebben ze nu weeral gedaan, hebben zij geen verstand.

    “We hadden de balletjes eruit gedaan, dan is dat tog niet zo erg?”

    Het dierlijk vet of het varkensvet heeft zich tijdens het kookproces ontrokken van het vlees en zit nu gemengd in de soeppot!!!

    Ik heb begrip voor hun verstand, maar dat is zever voor mij, sorry.

    Beslama, Moke. 😦 😦 😦

  12. 12 Abderrahman 19 februari 2007 om 8:24000000 am

    Salaamoe Halaykoem.

    Ik ben op bosklassen geweest in het 6de leerjaar. Ik was de enige marokkaan (de andere marokkaan die in mijn klas zat was niet meegegaan) Er werd geen rekening gehouden met mijn geloof inzake het eten. Ik at dus altijd brood, aardappelen, frieten en dat was het ongeveer. Er was voor de rest natuurlijk wel vlees, kip, vis etc .. Maar ik at dat nooit mee en niemand die erom kloeg. Wat die frieten betreft, het kan best zijn dat die gebakken waren in rundsvet, maar dat er toen een onderscheid bestond wist ik niet. Tegenwoordig kan je dat gemakkelijk herkennen indien er iemand met plantaardig vet bakt, dat riek je niet echt.

    Ik vond het wel spijtig aan de bosklassen, t was voor mij een eentonig eetmenu gedurende die 5 dagen.

  13. 13 Moke 19 februari 2007 om 8:29000000 am

    Salaam, bij ons was het 4e lj.: bosklassen,
    5e lj.: zeeklassen en het 6e lj.: sneeuwklassen.

    Mensen hebben geen verstand over Islam en tonen ook geen interesse, waarom zouden ze rekening houden met ons?

    Dan durven ze nog zeggen, kom maak eens een spreekbeurt over Islam.

    Ons voor de zot houden!!!! Beslama.

  14. 14 Abderrahman 20 februari 2007 om 12:28000000 pm

    Misschien zouden we beter is beginnen met moslimsscholen op te richten… Minder miserie. Zie maar naar de Joden, niemand die aan hun oren zaagt. Maar aan de andere kant is het niet zo bevorderend voor de multiculturele samenleving. School brengt je in contact met andere personen van andere culturen etc …

    Groetjes

  15. 15 Moke 20 februari 2007 om 12:54000000 pm

    Maar er is geen geld voor die leerkrachten te betalen.

    Kijk, is dat geen “ECHTE DIKKE VETTE LEUGEN”,
    de leerkrachten moeten sowieso betaald worden of dat ze naar kufarscholen gaan of naar Islamitische scholen gaan.

    Dit is echt een teken dat ze eigenlijk niets van Islam willen hebben, hetzij uitdrukkelijk in de wetgeving staat dat Islam erkend is, maar bij uitvoer een dode letter betekent.

  16. 16 mohamed 2 april 2007 om 12:08000000 am

    eh waar denken jullie da jullie mee bezig zijn (topkds,tommysbookmarks)

    mensen pas op dat is een s*x site

  17. 17 Moke 4 april 2007 om 7:57000000 am

    Hey mohamed, geen probleem, het was eventjes een spamreactie dat normaal gezien automatisch wordt tegengehouden, af en toe komt er iets door, zoals jezelf hebt opgemerkt. Maar, ik heb het verwijdert, zodra er niemand er last van hebt, GOED GEZIEN, je hebt het voor mij opgemerkt. Beslama, 😉

  18. 18 mohamed 8 april 2007 om 4:33000000 pm

    geen dank, graag gedaan

  19. 19 Moke 18 april 2007 om 12:36000000 am

    Wat is het risico dat je je kinderen op bosklassen stuurt ?

    Geen straf voor begeleider die minderjarige meisjes verkrachtte.

    Een 30-jarige man uit La Louvière is door de correctionele rechtbank van Bergen schuldig bevonden aan feiten van verkrachting en aanranding van de eerbaarheid van minderjarigen van 7 en 9 jaar. De feiten speelden zich af in 1998 en in 2000, toen de man begeleider was tijdens jeugdkampen in Nieuwpoort. De rechter sprak geen straf uit en hield het bij een eenvoudige schuldigverklaring, omdat volgens hem de redelijke termijn was verstreken.

    Enorme bewijzenlast:
    Op de zitting van 12 maart ontkende de man de tenlasteleggingen. Het parket, dat naar eigen zeggen over een hele reeks bewijzen beschikte, eiste een strenge toepassing van de strafwet. Twee meisjes, die elkaar niet kennen, hebben dezelfde persoon beschuldigd en hebben dezelfde beschrijving van de feiten gegeven. Volgens de twee meisjes ging de leider ’s avonds naar hun kamer en misbruikte hij hen daar. Hij bedreigde hen ook, om er zeker van te zijn dat ze niet zouden praten.

    Verdacht gedrag:
    De substituut wees ook op getuigenissen van mensen uit de naaste omgeving van de beklaagde, die het hadden over het ‘verdachte’ gedrag van de beklaagde tegenover kinderen. Tijdens kampen drong de beklaagde er op aan om toezicht te houden op de douches en de slaapzalen van de meisjes. De advocaat van de beklaagde uitte dan weer zijn twijfels over de betrouwbaarheid van de verklaringen van de slachtoffers.

     www.hln.be – 17/04/2007

  20. 20 Abderrahman 18 april 2007 om 2:46000000 pm

    Salaamoe Halaykoem

    Bovenstaand krantenartikel is niet de reden voor het eventueel niet toestaan voor op bosklassen te gaan. Anders kan je vele zaken verbieden, praktisch alles .. Onmogelijk en eveneens ongehoord. Dat artikel gaat gewoon over een perverse man en die kan je in alle lagen van de gemeenschap tegenkomen als zowel in alle beroepen.

    Het is wel interessant om het beroep van de man te bespreken. Zoals vaak gehoord zijn sommige mannen niet zo positief over werkende vrouwen, tenzij het een job is die in overeenstemming is met hun geslacht. Dit is daar een mooi voorbeeld van. Een begeleider van minderjarige kinderen, waaronder meisjes, die toezicht houdt op de douches en de slaapzalen van de meisjes… Dit is geen beroep voor een man maar eerder van een vrouw. Geef me maar ongelijk. En als iemand me dan toch ongelijk wilt geven, liefst dan niet met het criterium: “gelijke rechten voor iedereen”

    Salaamoe Halaykoem

  21. 21 fatima 18 april 2007 om 2:54000000 pm

    salaam,

    wolaah erg verhaal stel het is je eigen kind.
    maar abderahman je hebt gelijk als je zo gaat zien kan je gwn alles niet doen, zelfs je school is dan niet meer veilig. op zo’n plaatsen zouden ze de vrouwen en mannen moeten scheiden, maar ya “das tog niks” zegge die dan altijd.pff ya tot zoiets gebeurd en dan is het van “ya en het is een schok voor iedereen” naieve mensen!!

    salaam

  22. 22 Hayat 29 augustus 2007 om 3:22000000 pm

    Slm

    Ik ben ook naar bosklassen gegaan, maar al hamdoelillah doordat mijn ouders me altijd hebben uitgelegd dat het verboden was en waarom dat verboden was weigerde ik dat daar te eten. Vele moslimsjongeren toen dachten dat het wel was toegestaan zolang het geen varkensvlees was… Maar mijn neefje daarentegen is dit jaar ook naar zeeklassen gegaan, hij werd GEDWONGEN om kip te eten dat niet ritueel geslacht was. Hij huilde en wou dat niet maar hij moest… Zijn ouders zijn dan naar de directie gegaan die beweerden dat ze dat niet wisten… Vele scholen dwingen kinderen om vlees te eten, al weten ze dat het voor hen niet is toegestaan…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,012,664 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

februari 2007
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

%d bloggers liken dit: