Hadieth An-Nawawi: 29 van 42.

Wat een persoon het paradijs doet binnentreden.

Mo’adz ibn Diabal (Allah’s welbehagen zij met hem) heeft gezegd:  ‘Ik zei: ‘O, boodschapper van Allah! Noem me eens een handeling waardoor ik in de hemel terecht zal komen en die me weg zal houden van het vuur van de hel’.
Hij 1 vzmh.gif zei: ‘Je hebt me iets belangrijks gevraagd en toch is het zo dat het voor iedereen een eenvoudig te realiseren zaak kan zijn als Allah het je maar gemakkelijk maakt. Je moet Allah aanbidden en niemand en niets anders dan Hem. Je moet de gebeden verrichten. Je moet de zakat 2 betalen. Je moet in de maand Ramadan vasten en je moet de bedevaart naar het Huis 3 maken.Toen zei hij vzmh.gif: ‘Zal ik je de deuren naar het goede eens laten zien? Vasten is een schild. Liefdadigheid blust de zonden, zoals vuur door water wordt uitgedoofd. En dan is er iemands gebed in het holst van de nacht’.
Hierna reciteerde hij vzmh.gif dit 4 : ‘Zij mijden hun bed en roepen hun Heer vol vrees en hoop aan. En zij geven weg wat Wij aan hen gegeven hebben. Niemand weet welke vreugde voor hun ogen verborgen is als beloning voor wat zij hebben gedaan’.
Vervolgens zei hij vzmh.gif: ‘Zal ik je over de hoofdzaak, de steunpilaar en het hoogtepunt van dit alles vertellen?’ Ik zei: ‘Ja, graag, o boodschapper van Allah’.
Hij vzmh.gif zei: ‘De hoofdzaak is de Islam, de steunpilaar is het gebed en het hoogtepunt van alles is de djihaad’ 5.
Verder zei hij vzmh.gif: ‘Zal ik je vertellen hoe je dit alles kunt beheersen?’
Ik zei: ‘O ja, boodschapper van Allah’, en toen pakte hij vzmh.gif zij zijn tong beet en zei: ‘Beheers dit!’
Ik zei: ‘O, profeet van Allah, zullen we beoordeeld worden in verband met wat we zeggen?’
Hij vzmh.gif zei: ‘Had je moeder je maar verloren Mo’adz! Waardoor zouden de mensen anders (andere versie op hun neus) in het hellevuur tuimelen als het niet de oogst was van wat ze met hun tongen hebben gezaaid’? 
Overgeleverd door Tirmidhie, die gezegd heeft dat het een goede en betrouwbare hadieth is.

1 De Profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem).
2 Veelal vertaald als armenbelasting, waardoor men zijn bezittingen reinigd.
3 De Ka’ba en de heilige moskee in Mekka.
4 Qor’an 32:16. In de Arabische tekst zijn alleen de eerste en de laatste woorden opgenomen.
5 Djihad wordt dikwijls als de ‘heilige oorlog’ vertaald, maar als je de strijd met je eigen ego zou beginnen,dan is dat de enige oorlog die werkelijk heilig is.

LUISTER – DOWNLOAD (2,30 MB)
Klik rechtermuisknop en kies voor “Doel opslaan als…”.

Tafsier van deze hadieth:

0 Responses to “Hadieth An-Nawawi: 29 van 42.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

آلسلام عليكم ورحة آلله وبركاته

  • 2,037,662 مسلمين --> مؤمنين

Prikbord Info:               سورة الفا تحة

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ 1 الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 2 الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 3 مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 4 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 5 اهدِنَـــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ 6 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ 7
أمين
كلمة الله هي الحقيقة
colorbar.gif
GASTENBOEK - HELPDESK - Wie ben ik?
  Aanmelden - Registreren
  Wachtwoord  vergeten ?

Kalender

september 2006
M D W D V Z Z
« Aug   Okt »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Bezoekers Info: Locaties.

Locaties: DEEL I - DEEL II.

Thalla & Beslama!!!

                لآ إله
إلآ آلله محمد رسول آلله

بن عياد محمد رشيد
www.BenAyad.be - Islam & Actua

